לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
התערבויות טיפוליות בילדים, בני נוער ומשפחותיהם במצבי טראומה מורכבת, משותפת ומתמשכת

התערבויות טיפוליות בילדים, בני נוער ומשפחותיהם במצבי טראומה מורכבת, משותפת ומתמשכת

שפיות זמנית | 24/12/2023 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

לאורך עשרים השנים האחרונות, המועצה האיזורית שער הנגב מתמודדת עם שגרת חירום של סבבים ומבצעים. זוהי מציאות מתמשכת שיש לה השלכות על הרווחה הנפשית והגופנית של האוכלוסייה.

בשביעי לאוקטובר, התעוררנו כולנו למציאות בלתי נתפסת שפקדה אותנו, מציאות שאפילו התסריטים היצירתיים והפסימיים ביותר, אותם תרגלנו לאורך השנים בצוותי החירום, לא דמו לה. לאחר ההתאוששות מההלם הראשוני, הבנו שאנחנו באירוע מסדר גודל אחר לגמרי. שער הנגב היא מועצה אזורית קטנה יחסית, שתושביה מתגוררים בעשרה קיבוצים, מושב אחד ומרכז קליטה. בהתאם לגודל האוכלוסייה, כך גם היקף השירותים הציבוריים הטיפוליים )הרווחה, מרכז החוסן והשפ"ח(: אפילו בשגרה המורכבת כשלעצמה, השירות הפסיכולוגי-חינוכי של המועצה מונה חמישה פסיכולוגים.

בעקבות המתקפה בשבת השחורה, מרבית אוכלוסיית המועצה האיזורית התפנתה לעשרים ושלושה מוקדי פינוי: ממשמר העמק ומזרע בצפון ועד אילת בדרום. בעקבות זאת, היה עלינו להרחיב ולמעשה להקים מחדש את המערך הטיפולי, כך שיוכל לספק שירות מאורגן, רציף, מקצועי ומתמשך. היה צורך להחזיר למועצה האיזורית את השליטה והבקרה על המענים הטיפולים הניתנים לאוכלוסייה. הבנו שאנחנו צריכים לגייס כוח אדם מהמערכות הציבוריות בערים וביישובים הקולטים, אליהם הגיעה האוכלוסייה העקורה משער הנגב וכן מהקליניקות הפרטיות ומקרב אנשי מקצוע שזה מכבר פרשו לגמלאות. הקמת המערך הפסיכו–סוציאלי כללה שותפות של השפ"ח, הרווחה, מרכז החוסן והמרכז לשירות פסיכולוגי בשער הנגב. המערך החדש כולל פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ואנשי טיפול נוספים, שמגיעים למרכזי הפינוי ומחליפים את המתנדבים הרבים שפקדו את מוקדי הפינוי בשבועות הראשונים.

על אף הניסיון הרב שצברנו בשער הנגב בכל הקשור לעבודה בחירום ועם טראומה, לא נתקלנו עד כה בעוצמה ובמורכבות כה גדולים. אנו עומדים בפני טראומה מרובת-מוקדים, שמוקדיה השונים משפיעים באופן מורכב ומרובד על הקהילה, מערכות החינוך, המשפחה והפרט – ומתוך כך גם על גיבוש תוכניות טיפוליות מתאימות. במקביל, הבנו שריבוי המאמרים, ההרצאות והסרטונים המקצועיים המופיעים ברשתות מעורר תחושה של הצפה במידע. הבנו שיש צורך לכנס פרספקטיבות שונות. חיפשנו דרך לזקק רעיונות מתאוריות שונות, גישות טיפוליות שונות ומודלים שונים ולבחון כיצד אלה נותנים מענה ומחזיקים את המורכבות של משולש הטראומות שהחל בשבת השחורה: החשיפה לזוועות, האובדנים והעקירה. תוך כדי תנועה, הבנו שלמטפלים שונים יש ניסיון עם מוקדים שונים של טראומה ושעל מנת לספק מענה טיפולי מחזיק יש צורך בחשיבה טיפולית אינטגרטיבית.


- פרסומת -

מתוך היכרות עם אנשי מחקר מהאקדמיה ומטפלים בעלי ניסיון עשיר בטיפול בטראומה מהמגזר הציבורי והפרטי, הקמנו את קבוצת 'הקבינט הנפשי'. לשמחתנו, רבים התגייסו למשימת כתיבת המדריך, ששילבה כינוס של ידע שהצטבר לאורך שנים רבות של ניסיון מחקרי וטיפולי, עם הכרה בייחודיות ובמורכבות של האירוע הנוכחי. המדריך שחיברנו כמובן אינו ממצה את כל התיאוריות והפרקטיקות הקיימות והנדרשות, אך זהו ניסיון ראשון לשלב מחקר, תיאוריה ופרקטיקה המתייחסים לשלושת מוקדי הטראומה ולהנגישם עבור מטפלים בצורה תמציתית. מדובר במדריך מקוון ולפיכך אנו מצפים שיהיה גמיש ודינמי, באופן שיזמין אתכם – אנשי המקצוע – להיות איתנו בקשר: להביא ולהוסיף את תרומתכם מהאוהל המקצועי, הידע שצברתם לאורך השנים בעבודה עם טראומה, אובדן ועקירה; מהשדה, הידע המתחדש, התובנות והפרקטיקות שמתווספות בימים אלה תוך כדי תנועה; ומן העבודה הקהילתית–מערכתית–טיפולית עם תושבי העוטף מאז השביעי באוקטובר.

העבודה על כתיבת החוברת הייתה משימה מאתגרת מאוד, בתקופה כל כך קשה של עומס כבד והצפה בפניות. יחד עם זאת, הבנו שאנחנו נמצאים בנקודה חשובה מבחינה היסטורית-חברתית וכי, ברמה המקצועית, יש לנו מחויבות ואחריות לתעד ולהמשיג את הידע החשוב והרלוונטי המצטבר בתקופה זו ולחלוק אותו עם קהילת המטפלים.

 

לפניכם קישור למדריך והקלטת ערב העיון שנערך לקראת יציאתו

מדריך להתערבויות טיפוליות

 

לצפיה בהקלטה ערב העיון לחצו על התמונה

Passcode: Ngvgte8@

התערבויות טיפוליות בילדים, בני נוער ומשפחותיהם ב 1


תוכן עניינים

  • הקדמה - משמעותה של עבודה טיפולית בתנאי טראומה קיצונית - נעמה גרינולד ותמר לביא
  • פרק 1 תפיסת עבודה טיפולית בטראומה קולקטיבית ומורכבת בשלב ביניים - נעמה גרינולד
  • פרק 2 עיבוד חלקי הטראומה והשלכותיה בהתערבות פרטנית עם ילדים ובני נוער - אסתי בר-שדה ומירתה שניר
  • פרק 3 התמודדות עם אובדן ואבל בקרב ילדים ובני נוער בעקבות טראומת השבת השחורה - ענת ברונשטיין-קלומק, אביטל גרשפלד-ליטוין ונעמה גרינולד
  • פרק 4 התערבויות טיפוליות מודעות הקשר בקרב עקורים - יאן סרדצה ומרים שפירא
  • פרק 5 עקרונות ופרקטיקות להגברת מיומנויות חוסן בילדים ובני נוער - יורי גדרון, מרים שפירא וענת ברונשטיין- קלומק
  • פרק 6 תפקידי המשחק הספונטני וטיפול-במשחק בהתמודדות ובטיפול בילדים בצל מלחמת 'חרבות ברזל' - אסתר כהן
  • פרק 7 הורות, הדרכת הורים וטיפול בהורות במציאות טראומטית משותפת - תמר לביא, רחל דקל ומירתה שניר
  • פרק 8 התערבות משפחתית בעקבות חשיפה לאירוע טראומטי - צבי גולדשמיט ונעמה גרינולד
  • פרק 9 עבודה קבוצתית עם ילדים ונוער בעקבות טראומה מורכבת - נעמה גרינולד ודור רויטמן
  • פרק 10 טריאז' והערכה ראשונית - ילדים ובני נוער - יאן סרדצה פרק 11 אתיקה בעבודה טיפולית בשגרת חירום בעקבות טראומה מורכבת - יונת בורנשטיין 

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, ילדים, מתבגרים, טראומה
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
שי שנער
שי שנער
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק)
לילך צבי
לילך צבי
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
אסתר תירוש
אסתר תירוש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
אדי דימוב
אדי דימוב
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.