לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
למה עכשיו למה אני כותבת את זה : should I stay or should I go

למה עכשיו למה אני כותבת את זה : should I stay or should I go

ד"ר אורי הראל | 7/2/2023 | הרשמו כמנויים

פסיכולוגיה עברית - השלום,

לפני שנתיים בסדנת כתיבה בהנחיית הדס גלעד, יצא שבכיתי בכל שיר שהיא הקריאה. לא הייתי היחידה, גם הבחורה ב"חלון" שלידי שישבה בפאריז, גם היא בכתה בכל הקראת שיר. "זה בגלל שאתן בחו"ל" הדס אמרה ברוך, יש משהו בעברית שנחווה אחרת אצלכן.

עכשיו, אחרי שעברנו קודם לאמריקה, ואז לגרמניה, לקורונה, ואז לצומת ההתלבטות: מה הלאה. כעת הגיע הזמן לנסות להבין את הדבר הזה שנחווה אחרת בעברית. לכן אני רוצה לפתוח בלוג שמתאר את הידע הנלמד מניסיון אישי (Lived experience) שלי בחוויית החיים של נוודים גלובליים, כישראלים בחו"ל מזה כמה שנים, שחוו כמה מעברים, כפסיכולוגית שהיא גם אם לשלושה, בת לארבעה הורים שככולם, הולכים ומתבגרים, אחות, דודה, מהגרת, חברה, ישראלית - וכל מה שבין לבין. אני רוצה להביא את הסיפורים הקטנים שלי ושל סובביי שמציירים את הפסיפס הייחודי הזה של ישראלית החיה מחוץ לאדמתה, רחוק משורשיה, ובמובן מסוים גם מחוץ לזמן. לא רק כדי לשתף מהניסיון וכדי לנסח את החוויות לכדי ידע, אלא בעיקר כדי להסביר - ולו רק לעצמי - את פשר כל הפערים הנפערים האלו. בקבוצות שאני מנחה של רב-לאומיים (internationals, expats) עולה לעיתים קרובות יאוש גדול שאוחז בקבוצה ומשכיח ממנה את האור. אני רוצה כאן להביא את הפרספקטיבה של מי שנמצאת מספר שנים בחו'ל, ורואה גם את היופי והטוב – ולהביא בכך פרספקטיבה של תקווה.

לעומת זאת, בשיחות רבות עם ישראלים, עולה איזה קנאה – ומעין רצון עיוור לצאת. אני רוצה להביא את המורכבות הגדולה, את הצדדים הפחות זוהרים, שיאפשרו למי ששוקל – לקחת את הבחירה ממקום מושכל. לראות את הבורות לפני שנופלים בהם. לא כדי למנוע את הנפילה, אלא כדי לאפשר אולי את היזכרון – שיש שם סולם.

אז למה עכשיו למה אני כותבת את זה?

should I stay or should I go

לפני כמה ימים האיש שלי חזר בפנים נפולות, זה לא בן אדם שמפגין רגשות ודי לי בזווית הריסים שלו כדי להבחין. הייתי נסערת אבל מכיוון שיש כאן אורחים רבים בחופשת הקיץ, נאלצתי להיות סבלנית ולהמתין לזמן הנכון. כשמגיעה חופשה, אנחנו מאוד רוצים שיגיעו קרובי משפחה ומאוד שמחים לארח, אבל בבית קטן אין שום פרטיות בתקופות האלו. לבסוף ליד פח הקומפוסט בגינה נמצא רגע הפרטיות המיוחל: ובכן כך הבנתי שהתעורר מצב – נפתחה הזדמנות מדהימה - שמבקש שנחליט - לעוד כמה זמן נרצה לגור פה.


- פרסומת -

ואיך בכלל אפשר לדעת?

כבר פעמיים דחינו את החזרה לארץ בשנה. רק בשנה. כי לחיות על שפת אגם ועל שפת יער זה מצב שמקשה על הרצון לחזור.

מה זה בכלל לחזור? ללכת אחורה? כמו התרנגולת בספר של נורית זרחי, ולאן אגיע - לביצה או לתרנגולת?

אני יודעת שאני רוצה לגור קרוב לאגם וקרוב להרים וקרוב לעונות, להיותי יכולה להיכנס לרכב ולנסוע כמה שעות כי חשקה נפשי בשפה אחרת - ולחזור בלילה. כאלו ידיעות - שטחיות. אבל יש עוד ועוד רצונות: להיות משמעותית ליקיריי. לחיות בתוך שפתי בקירוב לאהוביי בהלימה לערכיי. עוד ועוד ידיעות: הרצון להיות קיימת, נוכחת, שייכת ומאוד ולא אנונימית כל כך.

ההתחשבנות הזו מוציאה אותי למסע של מתמטיקה מילולית, ואני נדרשת לחלום בקול. ואני יודעת: רק הכתיבה יכולה להציל במצבי סבך שכאלו.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: התפתחות, מצבי משבר ולחץ, זוגיות, הורות, ביוגרפיה, טיפול מרחוק
ענת ניר
ענת ניר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
שרה שולומון
שרה שולומון
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
כרמית קולץ- נהיר
כרמית קולץ- נהיר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר אורי הראל

לא כתבתי מאז השביעי באוקטובר ועכשיו 162 לאוקטובר העבודה האינטנסיבית - התחלת המחקר באוניברסיטה, הקליניקה ובמקביל...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.