לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
פסיכולוגיה ופסיכדליה- חיבורים ודברים אחרים

פסיכולוגיה ופסיכדליה- חיבורים ודברים אחרים

ליאור שיינפלד | 18/8/2022 | הרשמו כמנויים

בתקופה הקרובה, דרך הטור הזה עליו אני מודה וממנו אני קצת חושש, אנסה להדגים את האופן שבו חלקים שונים דרכם אני חושב וחווה את העולם (החשיבה הפסיכודינמית וחוויות תחת חומרים משני/מרחיבי תודעה) משיקים, מזינים ומעשירים אחד את השני. אנסה להציג את הפוטנציאל, המורכבות, הסכנות, הדמיון והשוני וככל הניתן אלחים בין אלו.

כבר היה לי טור מוכן לשליחה, שאותו כנראה אפרסם בהמשך. שלחתי אותו לחברי הטוב יובל (בהזדמנות זו, תודה על הכל) שקרא אותו ושאל אותי שאלה שבהתחלה ערערה אותי- "מה אתה רוצה בעצם להגיד". אחרי שהרהרתי בערעור הבנתי שכדי שאוכל להעביר את רעיונותיי בצורה בהירה בהמשך הדרך, אני צריך להבהיר מה אני רוצה ומה אני לא רוצה להגיד. כמו בסט וסטינג לקראת מסע פסיכדלי- כדי להפיק את המירב מהמסע יש צורך בכוונה ברורה כמה שיותר, שתעזור לעשות את החיבור בין הנפש, הרוח והחומר.

אז מה אני רוצה להגיד בכתיבת הטור? אני תופס את החשיבה הפסיכודינמית ככלי עוצמתי ומרתק להתבוננות על החוויה האנושית. כזה שמוסיף עומק, עוזר לנו לראות את המציאות כתלת מימדית, מפיח משמעות מרתקת בחוויה הרגשית האנושית. האפשרות לחשוב, להבין ולהרגיש את היומיום מתוך נקודת מבט זו היא זכות גדולה עבורי. וכך, גם האפשרות לצאת מגבולות התודעה שלי, מהמבנים המנטליים שמייצרים את החוויה ששמה ליאור ולנדוד אל מחוזות מופלאים ורחבי אופקים, להתפרק ולחזור שלם יותר, לחוות חוויות רוחניות ומחברות לפלא של הבריאה ולעושר של החוויה היומיומית- היא מתנה מרהיבה בעלת ערך נפשי עוצמתי.

היכולת לשלב בין השתיים- מחד לנסות ולבאר חלק מן החוויה הפסיכדלית דרך משקפי הפסיכולוג, לתת פשר דרך תיאוריות פסיכודינמיות למה מתרחש בנפש בזמן שהתודעה פתוחה ויוצאת מתוך עצמה ומאידך להעמיק את ההבנה הנפשית ואת האפשרות ההתפתחותית הטמונה בחוויות שהן מחוץ לגבולות התודעה היומיומית- היא עבורי מטרת הטור.

והנה מה שאני לא רוצה להגיד:


- פרסומת -

חומרים מרחיבי תודעה הם תחליף לטיפול- אנחנו חיים בעולם שבו ישנו חיפוש מתמיד אחרי הדבר הבא, שלרוב הוא (גם) יותר קצר ונוח. אמנם הולכים ומתהווים להם פרוטוקולים טיפוליים לקשיים נפשיים שונים תחת חומרים מרחיבי תודעה ובנוסף רבים פונים לחפש מזור בערוצים לא רשמיים בעזרתם, אך חוויות פסיכדליות לעולם לא יוכלו להחליף טיפול נפשי בצורה מלאה. עבורי, אין ולא יהיה תחליף להעמקה עדינה, רכה ונוגעת בתוך הנפש על רבדיה האינסופיים שמגלה לנו עולם ומלואו. בחרתי להדגיש שניים מהאספקטים הרבים שקיימים בהקשר זה. הראשון הוא מימד הקשר הקיים בטיפול, כאשר אצל מרבית האנשים חלק גדול מהפגיעות, החסמים, הטראומות והקשיים התרחשו ומתרחשים בתוך הדינמיקה הבינאישית-מה שנקרא בימינו טראומות התייחסותיות. בתוך טיפול נפשי מעמיק ישנה אפשרות לעבוד על החוויה הרגשית בתוך קשר, השחזורים של יחסי האובייקט המופנמים, התיקון הפוטנציאלי של חווית קשר כמיטיב. כל אלו נוכחים ביתר שאת בטיפול ואמנם יכולים להיות נוכחים בחוויה הפסיכדלית אך לרוב שם אין עבודה על הקשר עצמו כאלמנט מרפא. השני הוא האפשרות להיעזר בטיפול נפשי על מנת לבנות מיכל פנימי שיוכל להכיל את החוויה הפסיכדלית. ככל שאכיר ואבסס את היכולת לשאת את העולם הרגשי שלי על כל גווניו, אתוודע לעצמי ולחלקים הלא מודעים שלי, אבוא במגע עם החרדות והפנטזיות שלי, איחשף למניעים הנסתרים ולחלקי הצל שאני לא רוצה לפגוש- כך קטן הסיכוי שהמפגש עם הלא מודע שלי יהיה מטלטל ומפרק. היכולת לשהות ולבוא במגע עם כל הרגשות שבי היא חיונית וקריטית שכן החוויה תחת חומרים מרחיבי תודעה היא פעמים רבות לא צפויה ומטלטלת. טיפול נפשי מעמיק ובטוח הוא פוטנציאל ליצירת קרקע נפשית לחקירה נוספת, אחרת- דרך החוויה הפסיכדלית.

לכולם כדאי להתנסות בחוויה של חומרים משני תודעה- 5 שנים של עבודה בכפר איזון הבהירו לי עד כמה השימוש בחומרים מרחיבי תודעה (ואני כולל כאן גם קנאביס) הוא גם בעל פוטנציאל הרסני. מדובר בחומרים עוצמתיים שפעמים רבות מפתיעים אותנו באופן שבו הם ישפיעו עלינו, כאשר כמובן המרכיב הגנטי הוא משמעותי ביותר בהשפעה של חומרים אלו על הנפש. אנחנו נמצאים בתקופה שבה העולם המערבי נפתח מחדש לפוטנציאל הפסיכותרפויטי והרוחני שקיים בחומרים משני תודעה. עבודה עם פוסט טראומה, דיכאון עמיד, חולים סופניים, התמכרויות, מחקרי הדמיה מוחיים- כל אלו ועוד נחקרים בימים אלו בשילוב חומרים מרחיבי תודעה ומראים תוצאות לא פחות ממרהיבות. יחד עם זאת, הם נעשים בתנאי מעבדה, בסביבה בטוחה ומוגנת, אחרי סינון קפדני של טריגרים פיזיולוגיים ונפשיים ותוך כדי מעקב מתמשך על המטופלים שנוטלים את החומרים הללו. כתבתי כאן על עד כמה עקרון הסט והסטינג קריטי בשימוש בחומרים מרחיבי תודעה ואין בטור שום המלצה או אמירה לשימוש בחומרים הללו במסגרת שאינה טיפולית, חוקית ומוחזקת.

חומרים משני תודעה הם התקווה של האנושות- כמו בכל נושא מורכב ישנה סכנה בנטייה לתפוס חומרים משני תודעה בצורה מפוצלת- הם הדבר הכי טוב שיש ובזכותם יהיה שלום עולמי או האסון שיגרום לכולנו להשתגע ולהיות היפים או דולפינים, או דולפינים היפים. פעמים רבות הפיצול הזה יהיה בין אלו שחוו חוויות משמעותיות עם חומרים לבין אלו ששמעו על/חוו בעצמם משבר בעקבות נטילת חומרים. התנועה המחקרית בשנים האחרונות שמראה תוצאות יוצאות דופן נותנת לאלו שבצד המאדיר תחמושת רבה במאבק כנגד מה שהם חווים כ'תפיסה מיושנת' של חומרים מרחיבי תודעה אך המחקרים מראים רק פן אחד של המציאות ולא ניתן לעשות מהם אינדוקציה למציאות מחוץ למעבדה.

אם לא היה ברור, אני מאמין גדול באפשרויות הטמונות בחוויות מרחיבות תודעה לשינוי אישי, תודעתי ואנושי. יחד עם זאת, קריסה לרומנטיזציה של החוויה הפסיכדלית ושל התרבויות שמשתמשות בצמחים מרחיבי תודעה או לחילופין השחרה של כל מי שמשתמש בחומר משנה תודעה כפושע או סכנה לחברה הן שתי הפנים של אותו מטבע- הצורך לפשט מציאות מורכבת, מציאות אותה אנסה להביא בטור.

שתהיה לנו הלחמה מהנה.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, דת ואמונה, שיטות טיפול נוספות, רוחניות
אלי הירש
אלי הירש
פסיכולוג
תל אביב והסביבה
אור חזן
אור חזן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
טל זנגר
טל זנגר
פסיכולוגית
רמת גן והסביבה
תמר סרנת
תמר סרנת
פסיכולוגית
כפר סבא והסביבה
רויטל רווה
רויטל רווה
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
יעל קרן-צבי
יעל קרן-צבי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של ליאור שיינפלד

אגש היום להרחבת התודעה מכיוון אחר-לפניכם אבחנה דינמית בסגנון חופשי של הישות הנקראת מדינת ישראל. סיפורה...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.