לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
בית המשפט בפלורידה: המטפל הנפשי של רוצח - אינו אחראי למעשיו

בית המשפט בפלורידה: המטפל הנפשי של רוצח - אינו אחראי למעשיו

שפיות זמנית | 3/6/2020 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

בית המשפט בפלורידה: המטפל הנפשי של רוצח - אינו אחר 1

בית המשפט בפלורידה קבע בשבוע שעבר שהמכון הפסיכולוגי שטיפל באדם שרצח 17 בני נוער בתיכון שבו למד בעבר - אינו נושא באחריות לפעולתו. המכון שנתבע הוא Henderson Behavioral Health Inc, HBH, שטיפל ברוצח ניקולס קרוז באופן לא רציף החל מ-2009 ועד 2016. לבית המשפט דווח שבמהלך הטיפול קרוז הביע עניין רב באלימות, כלי נשק ומוות, אבל הוא לבסוף הופנה אל מערכת החינוך הרגילה, ולמד בתיכון רגיל, שבו לבסוף ביצע את הטבח.

קרוז ביצע את הטבח ב-2018, כאשר כבר לא היה תלמיד בבית הספר. הורים של כמה מהקורבנות תבעו את HBH, בטענה שאי-מניעת התקיפה, על אף העיסוק המוגבר של קרוז במוות ובאלימות, מהווה רשלנות רפואית, משום שהיה על המטפלים של קרוז לא לאפשר לו ללמוד במערכת החינוך הרגילה מבלי לעדכן באופן מספק את הנהלת בית הספר בנוגע למסוכנות שלו. בית המשפט פסק כי: "למרות שייתכן שיש קשר מיוחד בין HBH וקרוז, וכן קשר מיוחד בין בית הספר לתלמידיו, אין קשר מיוחד בין המטפל בבריאות הנפש של אחד התלמידים לבין שאר התלמידים שלומדים איתו בבית הספר. במקרה הזה, הטענה של-HBH יש חובה חוקית להגן או להזהיר תלמידים שהגיעו לאותו בית הספר עם אחד המטופלים שלו לא רק תערער על הקשר החשוב של מטופל-מטפל, אלא גם תרתיע מומחים בבריאות הנפש מלספק שירותים לתלמידים".

מדובר בפסק דין מעניין ונדיר, משום שמומחים לבריאות הנפש לרוב נתבעים על ידי מטופליהם - אך במקרה הזה הקורבנות של המטופל הם התובעים. בארץ נתבעו בעבר פסיכולוגים בשל רשלנות רפואית שנוגעת להפרת סודיות, או דווקא אי-הפרת סודיות כאשר הדבר נדרש והתערבויות פוגעניות (למשל ניצול מיני). כמו כן, נתבעו מוסדות רפואיים כאחראיים להתאבדותם של מטופלים ואף הורשעו, למשל בפסק הדין ע"א 6649/96 הסתדרות מדיצינית הדסה נ. עופרה גלעד ואח', שבו נקבע שבית החולים הדסה אחראי למותו של טל גלעד, שהתאבד בעת שהיה מאושפז בבית החולים.


- פרסומת -

בישראל חוקק חוק חובת דיווח, שמחייב: "רופא, אחות, עובד חינוך, עובד סוציאלי, עובד שירותי רווחה, שוטר, פסיכולוג, קרימינולוג או עוסק במקצוע פרה-רפואי, וכן מנהל או איש צוות במעון או במוסד שבו נמצא קטין או חסר ישע - שעקב עיסוקם במקצועם או בתפקידם היה להם יסוד סביר לחשוב כי נעברה עבירה בקטין או חסר ישע בידי אחראי עליו - חובה עליהם לדווח על כך בהקדם האפשרי לעובד סוציאלי שמונה לפי חוק או למשטרה"; מעניין לבחון את החוק הזה אל מול המקרה בפלורידה, שהרי הנרצחים באירוע היו קטינים - תלמידי תיכון - אולם בית המשפט האמריקאי קבע שאחריותו של המטפל הייתה כלפי המטופל שלו, ולא כלפי התלמידים בבית הספר שבו הוא לומד.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: אנשי מקצוע, ממסד וחוק, אלימות
ד"ר אינס צור
ד"ר אינס צור
פסיכולוגית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
אליוט גרהם
אליוט גרהם
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
דניאל חשאי
דניאל חשאי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
דנה קאופמן
דנה קאופמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
לואי בשארה
לואי בשארה
פסיכולוג
כרמיאל והסביבה, נצרת והסביבה, עכו והסביבה
ד"ר  מיכל מן
ד"ר מיכל מן
עובדת הוראה
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.