לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
האחדות המינית - התמודדות עם משברים מיניים בזוגיותהאחדות המינית - התמודדות עם משברים מיניים בזוגיות

האחדות המינית - התמודדות עם משברים מיניים בזוגיות

מאמרים | 9/5/2024 | 1,446

האחדות המינית משירה מבטה אל ההפרעה בתפקוד המיני. התסמין המיני הוא הסיבה והתוצאה של המסלול הרגשי המורחב: תחושות, רגשות, מחשבות והתנהגות המשך

 

האחדות המינית - התמודדות עם משברים מיניים בזוגיות

חגית ארצי

 

 

המסע המיני: תוכן, תהליך, כלים

תוכן האחדות המינית, מתבסס על המודל הביופסיכוסוציאלי (Engel, 1977). המודל מרחיב את דרך ההתבוננות של הרפואה במחלות והפרעות, להתבוננות שלמה בגוף, בנפש ובסביבה. התוכן מתמקד בסוגיות הקשורות להתנהגויות מיניות, באמצעות חקירה מקיפה ומעמיקה של ההתנהגות והתפקוד האנושי, דרך שלושה ממדים: הביולוגיה - תורת סקר החי, החוקרת את המבנה והתפקוד של מערכות בגוף האדם; הפסיכולוגיה - תורת סקר הנפש, החוקרת את אישיותו האדם; הסוציולוגיה - תורת סקר החברה, החוקרת את השפעות החינוך והתרבות שעיצבו את עמדותיו של האדם.

תהליך האחדות המינית מתבסס על מודל המסלול המיני PLISSIT (Annon, 1976). המודל מתווה את הדרך בהדרגתיות ובשיטתיות בארבעה שלבים: הרשאה: Permission - יצירת מרחב מוגן, סביבה טיפולית בטוחה נטולת שיפוטיות, המזמינה ומאפשרת שיח פתוח וחשוף; הדרכה: Limited Information - המטפל מספק למטופל הדרכה מהימנה אודות ההפרעה בתפקוד המיני; הצעות ייחודיות: Specific Suggestions - הצגת דרכים להתמודדות עם ההפרעה בתפקוד המיני; טיפול מעמיק: Intensive Therapy - כאשר ישנה הפרעה בתפקוד המיני המצריכה תהליך טיפול מתמשך, נעמיק את הטיפול.

שילוב בין שני המודלים מאפשר הכרות מינית קשובה ומעמיקה, המתרחשת בהדרגתיות ובמקצועיות, המבוססת על יכולותיו הייחודיות של המטופל וחושפת את הלולאה המחבלת במיניות. שינוי הלולאה המחבלת במיניות, מצריך יצירתיות. בארגז הכלים של המטפלים באמנות, נמצאים חומרי היצירה, אך גם היצירתיות. הצבעים, השירים והקלפים, עוקפים את מנגנוני ההגנה והיצירתיות מייצרת גמישות מחשבתית, המשנה דפוסים ואמונות נוקשות. לתרפיה באמנות יש מגוון כלים אינסופי, גמיש ומשתנה, המותאם לכל מטופל בתפירה עילית. התהליך החוויתי, מעודד את המטופלים לחקור את המסלול הרגשי המורחב וליצור את הדרך, מהמשבר אל עבר הצמיחה. (Rogers, 1993).


- פרסומת -

התהליך האישי המיני של המטפל, הוא חלק בלתי נפרד מתהליך ההכשרה. המסע המיני שלי נע בין פגימות לפגיעות ובין עונג לבושה. הרפתקה שסללה את דרכי מחדש לחגוג את היותי אישה.

 

המשבר: ממיניות שלמה למיניות שבורה

התינוק מגיע לעולם עם מיניות ייחודית ואותנטית המבוססת על המטען הגנטי שלו, המיניות הבראשיתית. הוא נפגש עם המשפחה והמעטפת החברתית המעצבים את התנהגותו, באמצעות חינוך וערכים חברתיים. ומפרש את המציאות שהוכתבה דרך הביולוגיה ועוצבה על ידי הסוציולוגיה, באמצעות הפסיכולוגיה. ההתנהגות האנושית נוצרת מתוך נתינת משמעות למטען הגנטי - ביולוגיה, למערכת החברתית - סוציולוגיה ולפרשנות של הרגשות - פסיכולוגיה. המשמעות שהאדם מעניק לשלושת ההיבטים יוצרת את דפוסי ההתנהגות שלו. ניתן להתייחס לתהליך באמצעות המסלול הרגשי המורחב. המרכיב הגופני - התחושות, המרכיב הנפשי - הרגשות והמרכיב השכלי - המודעות, המשלבת בין האדם לסביבה, יוצרים את המשמעות, המעצבת את ההתנהגות האנושית. אז איך זה קשור למיניות? כאשר האדם מעניק למיניותו משמעות חיובית, הוא ישמר אותה, אולם כאשר הוא מעניק לה משמעות שלילית של סכנה, הוא יתרחק ממנה. מכאן שההפרעות בתפקוד המיני הן תוצאה של הענקת משמעות מסוכנת למיניות הבראשיתית, המיניות השלמה. הסכנה מובילה ליצירת שני מנגנונים: הפיצול והפיצוי. הפיצול, יוצר שבר במיניות השלמה והפיצוי המנסה לאחות את השבר, מוביל למשבר.

קיימות שלוש סכנות אפשריות, המעודדות את האדם להימנע מהאחדות המינית: סכנה אישית - האדם רואה בחלקים מזהותו המינית, מהעדפותיו המיניות ומהתנהגותו המינית, אסורות ומסוכנות. אמונה המובילה למחשבה שאם אעשה את המיניות הרעה או האסורה יקרה לי דבר נורא. כך נוצר דפוס התנהגות המפצל ומרחיק את המיניות האסורה, כדי לא להיפגע. לדוגמה, אם אשכב עם גברים אחלה במחלות מין, לכן אמנע מיחסי מין עם גברים. סכנה לזוגיות - האדם רואה בחלקים מזהותו המינית, מהעדפותיו המיניות ומהתנהגות המינית, אסורים או מסוכנים לשלמות הקשר הזוגי. אמונה המובילה למחשבה שאם אעשה את המיניות הרעה או האסורה אפגע במערכת הזוגית. לדוגמה, אם אציע לאשתי לצרף אישה נוספת למיטה היא תעזוב אותי. האחדות מסוכנת - האדם רואה בעצם קיומה של האחדות המינית סכנה. האדם חושש מפני הפגיעות שבאחדות המינית, המחברת בין מיניות לזוגיות: מתוך חשש לשים את כל הביצים בסל אחד.

הסכנות יוצרות מנגנוני פיצול, המרחיקים את האדם מהמיניות השלמה. מנגנון הפיצול מחלק את המיניות השלמה לחלקים טובים ורעים, מותרים ואסורים. תפקידו של מנגנון הפיצול להגן על האדם מפני האיומים והסכנות העלולים להתרחש במיניות שלמה, אך בכך הוא מצמצם את החופש המיני של האדם ופוגע בשלמות המינית. קוהוט מתייחס לשני סוגי פיצולים (מיטשל, 2006): הפיצול האופקי - הדחקת תכנים נפשיים אסורים לתת המודע והפיצול האנכי - הפרדה בין חלקי עצמי שונים.

הפיצול האופקי מדחיק חלקים אסורים מהעצמי המיני של המטופל ומותיר רק את החלקים המותרים. המיניות המותרת הופכת להיות דפוס ההתנהגות המינית של המטופל והמיניות האסורה מורחקת. הפיצול בתוך המיניות יכול להתרחש בשני מועדים. המועד הראשון במהלך גיבוש הזהות המינית - הפיצול מתבצע בעקבות יצירת משמעות של חוסר התאמה בין הזהות המינית והעדפות המיניות, לעמדות והערכים החברתיים, אך גם מתוך פחד לשלם מחיר בעקבות הבחירה בזהות האותנטית. המועד השני במהלך החיים - התפתחה זהות מינית אותנטית וממנה התגבשה ההתנהגות המינית השלמה, אך האדם בוחר לשנותה, מתוך אילוצי החיים, כדי להתאים את עצמו למשמעות שהוא נותן למיניות. לדוגמה, אישה שהעדפתה המינית היא BDSM, בוחרת לוותר על הפרקטיקה המינית, כאשר היא הופכת להיות אימא. הפיצול האנכי מפצל בין מרכיבי המיניות השלמה ויוצר הפרדה בין התשוקה המינית לזוגיות.

קיימים שני מועדים בהם מתרחש הפיצול. המועד הראשון בשלב הבחירה הזוגית בה מתבצעת בחירה מודעת או שאינה מודעת לפצל בין הזוגיות והמיניות. אני בוחרת להשתמש במושג "פרויקט ילד" כדי לתאר פיצול זה והוא מתייחס לאנשים הבוחרים את בני הזוג שלהם מתוך הרצון להקים משפחה יציבה. האישה זונחת את הגברים, שגרמו לה לאבד שליטה ובוחרת את הגבר שגורם לה תחושת ביטחון, להיות אבי ילדיה. הגבר מפצל בין התשוקה, אותה הוא מפנה לאישה המינית, לבין הכבוד והערכה אותם הוא מעניק למדונה, האישה איתה הוא מתחתן ומביא ילדים.


- פרסומת -

למה עושים זאת? ראשית, מתוך צורך בביטחון ויציבות. כאשר קיימת ציפייה חברתית המדגישה את חשיבות הקמת שותפות משפחתית איתנה, המבוססת על ערכים משותפים ומפחיתה את החשיבות של מרכיב התשוקה המינית בזוגיות. בפיצול זה האדם יבחר לוותר על התשוקה המינית בזוגיות, כדי לשפר את סיכויי הצלחת המערכת המשפחתית. שנית, מתוך פחד מפני שברון לב. כאשר יש פצע קיומי המבוסס על חרדת נטישה או כאשר יש פגיעה בצורך בשייכות, אנשים יבחרו בבני זוג שאף פעם לא יעזבו אותם. בפיצול זה האדם יבחר לוותר על התשוקה המינית בזוגיות, כדי לא להיפגע. שלישית, מתוך תחושת ייאוש. אנשים שחוו כישלונות רבים בהיבט הזוגי ומתפתחת אצלם תחושה של פגימות, יבחרו באדם הראשון שיסכים להיות בן הזוג שלהם. בפיצול זה האדם יבחר לוותר על התשוקה המינית בזוגיות, כדי לא לוותר על האפשרות להקים משפחה.

המועד השני - פיצול במהלך הקשר הזוגי. הבחירה הזוגית הייתה מתוך בחירה באחדות המינית, שאפשרה לחגוג את המיניות במרחב הזוגי, אולם במהלך השנים התרחש פיצול, כתוצאה מתהליכי שחיקה טבעיים, ומשברים שנוצרו לאורך החיים. איך זה קרה? האפשרות הראשונה - במעבר להיות הורים והתרחבות המשפחה המערכת הזוגית השתנתה. המעבר אחראי לשינויים מהותיים בסדרי העדיפויות, אך גם מוביל להשתנות בניתוב התשוקה ובדפוסי החשיבה המינית. האפשרות השנייה - הפיצול הוא תוצאה של הזנחה ושחיקה. מערכת זוגית שאינה מתוחזקת מובילה להזנחה ולשחיקה. הזנחת המראה, חוסר גהות ופתיחות יתר, מחבלת במשיכה המינית, הזקוקה להתרגשות ולהתלהבות. ההרגל והחזרתיות הופכים את חיי המין לשגרתיים ומשעממים ושוחקים את המיניות בקשר הזוגי. האפשרות השלישית היא הופעתם של משברים. מסע החיים כרוך בהתמודדות עם משברים רבים ומגוונים. משבר כלכלי, משברים נפשיים, מחלות ואובדנים, מצמצמים את השקעת הזמן והמשאבים במיניות, בתוך המערכת הזוגית. האפשרות הרביעית היא הכעס. הכעס הוא אחד האויבים האכזרים של הקשר הזוגי. הכעס הורס את יחסי הקירבה בין בני הזוג ומחבל בתשוקה המינית. הכעס מייצר מרחק רגשי בין בני הזוג, פוגע בתקשורת וגורם לאובדן אמון. השפעותיו הגופניות של הכעס מייצרות מתח ודריכות גופנית המובילים למשבר בזוגיות.

הפיצוי Compensation הוא מנגנון הגנה, המאזן את החולשות באמצעות הדגשת החוזקות. באמצעות הפיצוי האדם מתקן את חוסר האיזון, הנחוץ לתחושה השלמה (נצר, 2004). קיימים שני סוגי פיצויים: הפיצוי הראשון הינו הפיצוי המיני, מנגנון המפצה על המניות האסורה או המיניות שאבדה, בעזרת מיניות המתפרשת כמותרת או במיניות זמינה; הפיצוי השני הינו הפיצוי החלופי, המפצה את החסך המיני, בדרכים שאינן מיניות. למשל הישגיות מקצועית, ספורט אתגרי והתמכרויות.

הפיצוי מנסה לאחות את השבר שנוצר בעקבות הפיצול, אך בפועל הוא מרחיק את המיניות השלמה, משמר את ההפרעה בתפקוד המיני ומוביל למשברים במיניות ובזוגיות.

 

קצה הקרחון

כאשר המיניות מקבלת משמעות של סכנה, מנגנוני הפיצול יוצרים שבר במיניות המגן מפני הסכנה, אך מרחיק את האדם מהטבע המיני הקיים בתוכו. הפיצוי, מנסה לאחות את השבר, אך משמר את הריחוק מהמיניות השלמה ומוביל למשבר במיניות. בחדר הטיפולים אנחנו נפגוש את המשבר הזוגי, הבא לידי ביטוי בתסמין המיני. לדוגמה, זוג יגיע לטיפול מיני בעקבות ירידה בחשק המיני. אך זהו קצה הקרחון. מתחת לפני המים נמצאים הסכנות, הפיצולים והפיצויים, המשפיעים ומושפעים מהמסלול הרגשי המורחב, היוצרים משברים במיניות ומובילים למשבר בזוגיות. כמטפלת מינית מוסמכת, המלווה במשך שני העשורים האחרונים משפחות ממשבר לצמיחה, אני מנסה לזהות כיצד מנגנוני ההגנה והמסלול הרגשי המורחב פגעו במיניות השלמה ויצרו את התסמין המיני, כדי להציע דרך לשוב אליה באמצעות יצירת משמעות חדשה. הלוגותרפיה (פראנקל, 2001) רואה במשבר שיעור המזמן אותנו לחולל שינוי. גיוס הכוחות להתמודד עם השינוי מעורר את המוטיבציה המרכזית של האדם לחפש משמעות בחייו. חקירת התסמין המיני מהווה הזדמנות ומפתח לשינוי ולהתפתחות. כאשר ההפרעה בתפקוד המיני נתפסת כאיתות של הגוף, היא הופכת מבעיה לפתרון המתווה את הדרך ממשבר לצמיחה.

 

היעד: השיבה הביתה

האחדות המינית היא תוצאה של תהליך אישי, זוגי ומקצועי. התוכן מתבסס על המודל הביופסיכוסוציאלי - התבוננות תלת ממדית על המיניות, תוך חקירת ההיבטים הביולוגים הפסיכולוגים והסוציולוגים המעצבים אותה. התהליך מתבסס על מודל ה-PLISSIT המתווה את הדרך באמצעות ארבעה שלבים: יצירת הרשאה לשיח מיני, הדרכה מקיפה על מיניות, הצגת פתרונות יצירתיים וטיפול מעמיק. ארגז הכלים הוא תוצר של שילוב גישות תיאורטיות נרחבות, המתחברות ביצירתיות באמצעות תרפיה באמנות והמיומנויות המתלוות לתהליך הגישור. המסע האישי שלי בדרך להיות אישה שלמה ומטפלת מינית מוסמכת, קיבל הדהוד ושיום באמצעות תיאוריית משולש האהבה (Sternberg, 1986) המציגה את שלושת המאפיינים הקיימים במערכות יחסים זוגיות: אינטימיות, מחוייבות ותשוקה. כאשר כל שלושת המרכיבים נוכחים, תהא זו אהבה שלמה Consummate love, אולם כאשר אחד מהמרכיבים חסר, נשחק או הודחק, יתרחש חוסר איזון במערכת הזוגית. בספר Magnificent Sex: Lessons from Extraordinary Lovers (Kleinplatz, 2013) מופיעים כישורים זוגיים ומיניים המהווים אבני בניין לאהבה שלמה. אבני הבניין של קליינפלץ מחולקים לשבעה מקבצים: נוכחות, אותנטיות, קשר רגשי עוצמתי, קרבה מינית, תקשורת, הרפתקנות והתעלות. האחדות בין המשולש והאבנים, יצרה את הבית: להיות אני, להרגיש שייכות ולהתחבר בתשוקה.


- פרסומת -

הבית הוא מקום ששבים אליו בסוף המסע, מותשים אך מלאי תקווה. מקום בטוח ושליו, המזמן הרשאה לתחושות, לרגשות, למחשבות ולהתנהגויות, להתקיים בטבעיות בנוכחות האחר. הבית הוא ההיכל המקודש הממזג בין בטחון, שייכות ותשוקה. האחדות המינית הוא בית ישן, שאני שבה אליו לאחר מסעות ארוכים. הבחירה לִיצֹר אֶת הֶחָדָשׁ מֵהַיָּשָׁן אילצה אותי לדייק את הבחירות, לסנן את המיותר ולברוא יש מיש. לאחר שאספתי את החלקים הרצויים הסרתי את המיותרים, חיזקתי את הקורות התומכים וצבעתי את הקירות, אני נכנסת הביתה ומזמינה את המטפלים והמטופלים, אל המרחב המקודש של הפסיכותרפיה המינית.

 

האחדות המינית: צעד אחר צעד

האחדות המינית נוצרה כדי לתת מענה למשברים מיניים. במהלך הטיפול מזהים כיצד נוצר השבר במיניות, שהוביל להיווצרות המשבר המיני ומציגים את הדרך חזרה למיניות השלמה.

זיהוי הסכנות - כאשר המיניות השלמה מקבלת משמעות של סכנה, מתעוררת תנועה גופנית, רגשית ותודעתית, המרחיקה את האדם ממנה. בתהליך הטיפול נזהה את הסכנות, נרחיב את הפרשנות ונשנה את המשמעות, כדי להוביל את המטופל להתחבר מחדש למיניות השלמה.

גילוי פיצולים שיצרו את השברים במיניות - זיהוי מנגנוני הפיצול ותפקידם ההגנתי. הרחבת הפרשנות תשנה את המשמעות ותצמצם את הצורך בהגנה מפני המיניות השלמה.

ויתור על פיצויים המשמרים את הפיצוי ומבססים את המשבר המיני בזוגיות - הבנת משמעות התשוקה, ההשתוקקות מתוך מרחק וגעגוע, מובילה לחיבור זוגי המאפשר את אחדות הניגודים. באמצעות התשוקה המינית נוצר חיבור עוצמתי המעניק תחושת ביטחון, אך גם משתמרת חווית הנפרדות המזמנת הרפתקנות (פרל, 2007).

הצעד הראשון במסע הוא להיות אני. החופש לחיות את החיים בקשיבות לגוף ולנשמה. הצעד השני להרגיש שייכות באמצעות שפת הגוף, הרגשות והמילים. והצעד השלישי להתחבר בתשוקה, בסקרנות ובחושניות. האחדות המינית, המאחדת בין שלושת החלקים מובילה לחוויה של התעלות, המאפשרת לחוג ולחגוג את המיניות השלמה.

להיות אני - חיבור גופני, רגשי ותודעתי לאני המיני. באמצעות הקשיבות נוצר חיבור מחודש למיניות הבראשיתית, מתוך בחירה חופשית ותחושת זכאות. הנוכחות מתרחשת במהלך תרגול קשיבות Mindfulness המחבר את האדם לחוויה העכשווית. באמצעות החיבור לאדמה - קרקוע וחיבור לנשמה - נשימה, המטופל יכול להרפות את המחשבות ולזהות תחושות גופניות כדי להתחבר מחדש למיניות השלמה. הקשיבות מזמנת פגישה עם האיומים והסכנות, כדי להפיג אותם ומעודדת להמיר את הסבל בקבלת האני המיני השלם (Barker, 2017). החופש להיות אני (אותנטיות) - הוויתור על האני הכוזב והחיבור לאני האמיתי (ויניקוט, 2007). הסרת המסכות מאפשרת למטופל, להתחבר למיניות הפראית הנסתרת ומעודדת את המטופל לבטא את הטבע המיני הייחודי שלו (יונג, 1975).

להרגיש שייכות - תחושת השייכות מתרחשת כאשר האדם מצליח לאחד בין החלקים המפוצלים שבתוכו ולהרגיש שייך בתוך הבית המיני שלו. החיבור הפנימי מייצר תחושת ביטחון וקבלה ומעודד חיבור לאנשים אחרים המרגישים שייכות בגופם המיני. התיאוריה האדלריאנית (דרייקוס, 1994) רואה בתחושת השייכות צורך מרכזי, המתבטא בקשר משמעותי עם אחרים Connected, בתחושת יכולת ומסוגלות Capable, בידיעה שאני נחשב ומעריכים את היכולות שלי Count. קשר משמעותי, מסוגלות ותחושה מוערכות, יוצרים את האומץ Courage לצאת להרפתקה.


- פרסומת -

להתחבר בתשוקה - המיניות היא הראשית והתכלית של האדם. המיניות מאפשרת לנו להתרבות ובכך לשרוד כמין האנושי, אך המיניות מעניקה לנו תחושת סיפוק ועונג עילאי. מיניות שלמה היא בראש ובראשונה תהליך אישי, המחבר את האדם למיניות הבראשיתית, לאני המיני הפראי הקיים בתוכו, אך אבד או נחבל בעקבות רגשות של כאב, תסכול או בושה. התהליך האישי מקרב את המטופל אל עבר מיניות בריאה הנפגשת עם אני מיני בריא אחר. הקירבה המינית מתרחשת כאשר מהדהדים חופש ובטחון המוביל את בני הזוג לצאת להרפתקה ולחגוג את המיניות מתוך סקרנות שובבה ויכולת לבחון גבולות. בספר 'האם אהבה יכולה להתמיד' (מיטשל ס', 2009) מתוארת תחושת ההתמסרות, ההתרגשות הארוטית המתרחשת תוך אובדן שליטה. לדבריו ההתמסרות הופכת את התשוקה למסוכנת ובני האדם נעים בלולאה אינסופית בין ביטחון להרפתקה. בספר 'אינטליגנציה ארוטית' (פרל, 2007), אסתר פרל מזמינה אותנו להחזיר את ה-X לסקס באמצעות השובבות הילדית, הדוחפת למשחקיות והרפתקנות מינית. לדבריה, האהבה הזוגית יכולה להפוך ממרחב שחוק לכלי המכיל גם ביטחון וגם הרפתקה.

ההתעלות המלווה באושר עילאי, מתרחשת כאשר הבית עומד איתן ושתי הנשמות בוחרות להתמזג. האחדות המינית נוצרת כתהליך אלכימיה. האלכימיה מדמה את תהליך התפתחות העצמי: תהליך פנים נפשי המאחד את הניגודים בתוך הנשמה ותהליך חיצוני - המיזוג בין הגבר והאישה (נצר, 2004). האחדות המינית מובילה את האדם ליכולת לחוות שלמות עצמית - The capacity to be alone (ויניקוט, 2007), המסמלת את התכלית: להיות אני מיני שלם בנוכחות אני מיני שלם אחר, מתוך מיזוג והתרחבות המביאות לשלמות.

 

האחדות המינית: כלים התמודדות עם משברים מיניים בזוגיות

האחדות המינית ממקמת את המטופל והתסמין המיני במרכז ומציעה תוכנית טיפול המותאמת באופן ייחודי למטופלים, בתפירה עילית.

יצירת מרחב טיפול

כאשר מטופל מגיע לפסיכותרפיה מינית, בין אם מתוך רצון למגר את הבעיה בתפקוד המיני או מתוך כורח זוגי או משפחתי, הוא מגיע עם חשש כבד, המלווה בציפייה גדולה. סערת הרגשות ואי הנוחות להעלות קשיים בתפקוד המיני מעוררים פחדים קמאיים של בושה, אשמה ותחושת פגימות. כחלק מתפקידיו של המטפל המיני, כמדריך במסע המיני של המטופל, עליו ליצור מרחב טיפולי המעודד שיח קשוב ומכבד, המאפשר חקירה ומציג דרכים יצירתיות להתמודדות עם ההפרעה בתפקוד המיני.

בשלב ראשוני של התהליך נבדוק האם אפשר ליצור מרחב שינוי. נברר האם נחצה קו אדום, מצב המתרחש כאשר בני הזוג הגיעו לשלב בקשר הזוגי, שלא ניתן לאחות את הקרעים. נבדוק האם הגענו אל אזור האדישות וההתעלמות או האם שני בני הזוג מוכנים לצאת מאזור הנוחות ולהעז להשתנות. התקווה לשינוי חייבת להיות של שני בני הזוג, כאשר כל אחד מהם לוקח אחריות על השינוי האישי ושניהם לוקחים אחריות משותפת על השינוי הזוגי.

ייחודיות הפסיכותרפיה המינית הזוגית היא בקיומם של שלושה תהליכי טיפול המתרחשים בו זמנית: תהליך התפתחות אישית לצד התפתחות הזוגית. כל אחד מבני הזוג עובר תהליך אישי בנוכחות בן הזוג, אך גם הזוגיות נמצאת בטיפול.

חקירת המנגנונים המחבלים במיניות

בתהליך הטיפול נתבונן בתסמין המיני באמצעות המסלול הרגשי המורחב, הסכנות, הפיצולים והפיצויים. הזיהוי, הגילוי והוויתור, מתרחשים בו זמנית בשלושת תהליכי הטיפול. ייחודיות התהליך הזוגי הוא בהשתלבות ובהצטלבות של המנגנונים, היוצרים דפוס זוגי משלים. דפוס התנהגות מיני המושפע מדפוס ההתנהגות של בן הזוג, או של הזוגיות. לדוגמה, לאישה יש היצרות של הנרתיק ולגבר יש חרדת ביצוע. דפוס ההתנהגות המינית שלהם משלים אחד את השני ומשמר את ההפרעה בתפקוד המיני. חלק מהמנגנונים יחשפו בפגישות האישיות ואחרים יעלו במפגשים המשותפים. חקירת המנגנונים תתרחש לאורך כל תהליך הטיפול מתוך התבוננות רב ממדית של המודל הביופסיכוסוציאלי, בהתוויית הדרך של מודל ה-PLISSIT ובאמצעות היצירה והיצירתיות. המשמעות החדשה שתיחשף בתהליך תסלול את הדרך לאחדות המינית.

להיות אני

חיבור גופני, רגשי ותודעתי לאני המיני. בשלב זה המטופל יחזק את החיבור לתחושות הגופניות מתוך קשיבות ויחשוף את הזהות המינית השלמה מתוך בחירה חופשית.

נוכחות האני המיני השלם מתוך חיבור לגוף באמצעות תרגול קשיבות ודמיון מודרך, המעודדים התחברות לאני המיני השלם. חקירת רבדים גלויים וסמויים של האני המיני השלם באמצעות תהליכי יצירה וחשיפת המיניות הפראית המושתקת. תהליך הגילוי מלווה בכלים יצירתיים, העוקפים את מנגנוני ההגנה וחושפים את שלל רבדי המיניות. ההתבוננות במיניות השלמה, המותרת והאסורה, ללא שיפוטיות ומתוך חמלה ואהדה, מאפשרת למטופל לזהות ולהנכיח את האני המיני השלם. תהליך היצירה מאפשר מפגש עם סמלים לא מודעים החושפים את האני המיני הפראי ומזמנים שיח עם החלקים המפוצלים והמורחקים של המיניות. השיח מנרמל את קבלת כל החלקים ומוביל להתרחבות מינית המעודדת היבטים חדשים במיניות ומאפשרת למטופל 'להיות אני מיני במלוא תפארתי'.


- פרסומת -

להרגיש שייכות

חיזוק תחושת השייכות באמצעות הקשבה לתחושות, לרגשות, למחשבות ולהתנהגויות, המעצבות את המיניות. השייכות הינה תחושת הנוחות והקבלה המאפשרת לגור בנוחות ובשלווה בתוך הגוף המיני. ההרשאה לחקור את שפת הרגשות והרחבתה באמצעות פיתוח מיומנויות תקשורת מיטיבה, מחזקת את תחושת השייכות הפנימית והבינאישית. כאשר תחושת השייכות מתבססת ומיומנויות התקשורת מתחזקות, ניתן להתגבר על מכשולים באמצעות הגישור המיני.

להתחבר בתשוקה

התהליך האישי והזוגי, מאפשר למטופלים לחקור את מיניותם. חיזוק מיומנויות השיח המיני ושימור התשוקה באמצעות נפרדות, מדרבן את בני הזוג לצאת להרפתקאות מיניות, המתדלקות את התשוקה המינית.

 

סיכום

האחדות המינית מבוססת על תהליך למידה חוויתי, המשלב בין ההתפתחות האישית לצד ההתפתחות המקצועית. זהו מסע אישי ואנושי, הבוחר באחדות ומאמין כי בעלי הדרך ישובו הביתה אל המרחב המרפא של האהבה השלמה. האחדות המינית השיבה אותי להיות אישה שלמה: מטפלת ויוצרת, הרואה במיניות השלמה את תכלית המסע שלי.

 

מקורות

Barker, M. J. (2017). Mindfulness in Sex Therapy. in The Wiley Handbook of Sex Therapy. John Wiley & Sons Ltd.

Annon, J. (1976). The PLISSIT Model: A Proposed Conceptual Scheme for the Behavioral Treatment of Sexual Problems. Nursing Clinics of North America.

Engel, G. (1977). The need for a new medical model: a challenge for biomedicine. Science 196(4286), 129-136.

Kleinplatz, M. (2013). Magnificent Sex: Lessons from Extraordinary Lovers. Routledge.

Rogers, N. (1993). The Creative Connection: Expressive Art as Healing. California: Science and Behavior Books

Sternberg, R J. (1986). A triangular theory of love. Psychological Review, 93(2), 119-135.

דרייקוס, ר. (1994). יסודות הפסיכולוגיה האדלריאנית. מכון אדלר.

ויניקוט, ד. (2007). משחק ומציאות. תל אביב: הוצאת עם עובד.

יונג, ק. (1975). האני והלא מודע. תל אביב: דביר.

מיטשל. ס. (2006). פרויד ומעבר לו: תולדות החשיבה הפסיכואנליטית המודרנית. תולעת ספרים.

מיטשל, ס. (2009). האם אהבה יכולה להתמיד? תולעת ספרים.

נצר, ר. (2004). מסע אל העצמי. בן שמן: מודן.

פרל, א. (2007). אינטליגנציה ארוטית. כנרת.

פראנקל, ו. (2001). האדם מחפש משמעות. דביר.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול בהבעה ויצירה, מיניות, גוף ונפש, טיפול זוגי
מיטל לוי עומר
מיטל לוי עומר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
ד"ר רעיה בלנקי-וורונוב
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
מור ויימן גרובר
מור ויימן גרובר
פסיכולוגית
תל אביב והמרכז, טיפול מרחוק דרך האינטרנט
קורל לרין
קורל לרין
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה
מיטל בהריר
מיטל בהריר
עובדת סוציאלית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
פטריסיה יודילביץ'
פטריסיה יודילביץ'
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.