לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: טראומה בעקבות לידהרשימת קריאה: טראומה בעקבות לידה

רשימת קריאה: טראומה בעקבות לידה

רשימות קריאה | 2/4/2022 | 2,872

רשימת מאמרים העוסקים בטראומה בעקבות לידה טראומתית, הן בהשפעותיה על האם והן בהשפעותיה על התינוק. המשך

 

לידה נתפסת כאירוע חיובי בעיקר, הקשור לבריאה ולחיים ולאו דווקא למצוקה ולחולי. יחד עם זאת, זהו אירוע משמעותי במעגל החיים הנשי וככזה הוא טומן בחובו שינויים פיזיים ורגשיים עבור היולדת, הדורשים הסתגלות ומציבים אתגרים ליולדת ולסביבתה. ישנן נשים שמרגישות שחווית הלידה שעברו הייתה טראומטית, ואחוז קטן מהן מפתח הפרעת דחק פוסט טראומתית (PTSD) בעקבות החוויה. הביטוי הקליני כולל סיוטי לילה, מחשבות חוזרות ומעוררות חרדה על הלידה, עצבנות, קושי לתפקד ולעיתים פחד מלידה חוזרת עם בקשה ללדת בניתוח קיסרי, או עד כדי הימנעות מהריון נוסף.

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בחוויית לידה טראומתית ומתמקדים בעיקר בחוויתה של האם, ובטיפול האפשרי בהפרעה או בסימפטומים חלקיים שלה. בנוסף, שני מאמרים עוסקים בחווית הלידה הטראומתית מנקודת מבטו של הנולד, על השפעותיה עליו כילד ועל הטיפול בילדים אלה.

רשימת קריאה: טראומה בעקבות לידה

אני אמורה להיות מאושרת

יערה אטיאס | 4/23/2015
לידה היא ייחודית בשדה הרפואי שכן היא נתפסת כאירוע חיובי בעיקר, הקשור לבריאה ולחיים ולאו דווקא למצוקה ולחולי. יחד עם זאת, זהו אירוע משמעותי במעגל החיים הנשי וככזה הוא טומן בחובו שינויים פיזיים ורגשיים עבור היולדת, הדורשים הסתגלות ומציבים אתגרים ליולדת ולסביבתה. מאמר זה עוסק בהתערבויות טיפוליות במחלקת היולדות בבית החולים שיבא ובתפקיד הפסיכולוג במחלקה. המאמר סוקר מצבים שונים הדורשים מענה פסיכולוגי ומביא תיאורי מקרה מעבודת הפסיכולוג במחלקה, על רבדיה הקליניים והמערכתיים.
 

מחשבות על חוויות טראומטיות טרם הלידה או במהלכה

5/29/2016
תרגום לעברית להרצאתה של ד"ר סוזנה מייאלו מפברואר 2016. במאמר זה מייאלו עוסקת בהשפעתן של חוויות במהלך ההריון והלידה על התפתחות הניצנים הנפשיים של העובר, ודנה באירועים ומצבים אשר עלולים להירשם כטראומטיים בנפש המתפתחת. בהרצאתה מעלה ד"ר מייאלו שאלה בדבר ההבדלים בין תינוקות שונים אשר חוו לכאורה אירועים דומים ברחם או סביב הלידה, ומציעה סברה בדבר קיומם של מנגנונים נפשיים מסננים כבר ברחם. ההשערה שלה היא כי התינוקות שהתפתחותם פגועה יותר, הם אלו שפחות עמדו לרשותם מנגנונים מסננים אל מול התרחשויות וחוויות תוך-רחמיות שעלולות היו להשאיר רישום טראומטי. היא מדגישה את חשיבותה של פונקציית ההכלה הפיזית והנפשית של האם על ההתפתחות ומתארת ארועים שונים שעלולים לאיים על תהליכים אלו (בעיות בריאות אצל האם או אצל הילוד, לידה טרם זמן, אובדן של תאומ/ה, אירועיים טראומטיים בחיי האם במהלך ההריון, הפלות שקדמו להריון ועוד). ד"ר מייאלו מדגימה את מחשבותיה באמצעות שתי וויניאטות קליניות מרתקות: טיפול בילד בן 8 אשר נולד פג ונפרד טרם זמנו מהמיכל החושי הרחמי וטיפול בילדה שנולדה אחרי רצף של הפלות ואשר אובחנה כאוטיסטית.
 

לידה והפרעה פוסט טראומטית (PTSD)

ד"ר ליאת הולר הררי | 2/12/2008
לידת תינוק היא חלק ממכלול החוויות הצפוי לרוב במהלך חייה של אישה. עם זאת, יש נשים שמרגישות שחווית הלידה שעברו הייתה טראומטית. אם לידה יכולה להיות טראומה, האם יתכן שנשים יפתחו הפרעה פוסט טראומטית (PTSD) אחרי לידה, בדומה לאנשים שנחשפו לאירועים קשים אחרים כמו מלחמה או אונס?
 

לידה טראומטית והשפעתה על התמודדות עם תחושת איום ואתגרי חיים

חגית בן-שחר | 2/9/2011
המונח "סכמת לידה" מתייחס להפנמה של חוויית ההיריון והלידה על-ידי התינוק בשנת חייו הראשונה. סכמת הלידה מוטבעת בגופו ובנפשו של התינוק, ויש לה השפעה מכרעת על חייו. מאמר זה בא לקשור בין סכמות הלידה של ערן ונעם, שני ילדים בני ארבע, לבין דרכי ההתמודדות השונות שלהם עם תחושת איום ואתגרים כיום, כפי שעלו בעבודה הטיפולית איתם בטיפול ממוקד גוף.
 

פנים וחוץ בטיפול בעקבות טראומת לידה

חגית בן-שחר | 11/11/2012
חגי הגיח לעולם בניתוח חירום לאחר שעות שבהן היה תקוע בתעלת הלידה. בהמשך חייו חווה קשיים התפתחותיים ואובחן על הספקטרום האוטיסטי. בטיפול בהשתתפות הוריו בגיל 6 וחצי, שנועד לעבד מחדש את חוויית הלידה שלו, השתמש חגי בחדר הטיפול, ה"בפנים" ובגינה שמחוצה לו על מנת לעבד את נושא התקיעות והיכולת לצאת החוצה מזירת הטראומה תוך שליטה ובחירה. שהחדר עבור חגי הוא הרחם ותעלת הלידה – ה"בפנים", תוך הגוף של אימא במהלך הלידה וההיריון, "זירת" הטראומה והעונג; ואילו הגינה והבוסתן הם עבורו מרחבי החוץ בהם "יש אוויר", חופש, חיים ומרחבי תנועה.
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: התפתחות, הגיל הרך, ילדים, טיפול בילדים, הריון ולידה, גוף ונפש
יאיר גבע
יאיר גבע
עובד סוציאלי
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
אורית גודקאר
אורית גודקאר
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
ד"ר איריס חזקיה ברד
ד"ר איריס חזקיה ברד
יועצת חינוכית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נתן אלתרמןנתן אלתרמן19/6/2022

שלום. החברה שלי שסובלת מפרנויה, עברה כשנולדה סכנה קשה: באינקובטור היה חיידק וכמעט נהרגה, והרופאים הצילו אותה. אנחנו לא יודעים אם זה השפיע על הפרנויה שיש לה כיום. לי אין ילדים ואני רווק, אבל אין לי ספק שילדים מעניקים הרבה אהבה והרבה אומרים שאהבת אם לילד האהבה הכי חזקה שיש. הלידה ודאי גורמת לאם סבל קשה, אבל זה שווה את האהבה הרבה שתקבל בשנים הבאות.