לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
רשימת קריאה: סמים פסיכדליים ומשני תודעהרשימת קריאה: סמים פסיכדליים ומשני תודעה

רשימת קריאה: סמים פסיכדליים ומשני תודעה

רשימות קריאה | 7/6/2023 | 2,414

מאמרים שעוסקים בשימוש בסמים פסיכדליים במסגרת פסיכותרפיה, במחקר בנושא, בחיבור בין פסיכדליה לטיפול פסיכודינמי ובשימוש בסמים במסיבות. המשך

 

סמים פסיכדליים הם סמים שמובילים לשינויים במצב התודעה ומשפיעים על תפיסת המציאות, על מצב הרוח ועל יכולת החשיבה. לאורך ההיסטוריה עשו אנשים שימוש נרחב בסמים אלה במסגרת טקסים דתיים, שיטות ריפוי ותרבות פנאי. כיום השימוש בסמים אלה אסור במדינות רבות, וביניהן ישראל, משום שהם נחשבים למסוכנים. יחד עם זאת, כיום ישנם מחקרים רבים שמציעים ששימוש בסמים פסיכדליים עשוי להוביל להטבה נפשית כאשר הם נצרכים בסביבה מוגנת ומבוקרת במסגרת טיפול.

ברשימה שלפניכם מופיעים מאמרים שעוסקים בשימוש בסמים פסיכדליים במסגרת פסיכותרפיה, במחקרים עדכניים וישנים בנושא, בחיבור בין פסיכדליה לטיפול פסיכודינמי ובשימוש בסמים במסיבות כחוויה טרנספורמטיבית ובחיבור שלה לטיפול נפשי.

רשימת קריאה: סמים פסיכדליים ומשני תודעה

סקירת הרצאה: פסיכותרפיה פסיכדלית - מבוא קצר | ד"ר עודד ארבל

לילך אריאלי | 3/1/2022
הרצאתו של ד"ר עודד ארבל, פסיכיאטר ופסיכותרפיסט, "פסיכותרפיה פסיכדלית - מבוא קצר" התקיימה בתאריך 20.01.2022 במסגרת סדרת ההרצאות המקוונות פסיכותרפיה רגישה-חברתית בראי הגישה הפסיכואנליטית, של האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית. חומרים מרחיבי תודעה מלווים את האנושות מראשית ימיה ושימשו מאז ומעולם ככלי להתפתחות רוחנית וריפוי. בשנים האחרונות חלה התעוררות מחודשת מכיוון הממסד והמחקר הפסיכיאטרי באשר לאפשרות להשתמש בחומרים פסיכדליים ככלי לטיפול נפשי, לצד גל של עניין חברתי לגבי ההתנסות בחוויות-קצה טרנספורמטיביות. בהרצאת המבוא דן ארבל במושג התודעה, הביא רקע היסטורי הנוגע לחדירת החומרים הפסיכדליים לתרבות המערב, הציג את עיקרי פרוטוקול הסטינג הטיפולי-פסיכדלי ושיתף בטעימה בהתקדמות תהליכי המחקר העדכניים בשטח.
 

סקירת יום העיון 'חומרים פסיכדליים: חזית חדשה ומתחדשת בטיפול הפסיכיאטרי'

גולן קרומהולץ | 1/6/2020
האם אנחנו לקראת עידן של רפואה פסיכדלית? יום העיון של האיגוד הישראלי לפסיכיאטריה ביולוגית עסק בעתיד הפסיכיאטריה וסימן את הסמים הפסיכדליים כבעלי פוטנציאל פורץ דרך בכל הנוגע לטיפול תרופתי ולפסיכותרפיה. סקירת הכנס מציגה את הנושאים העיקריים שנידונו ביום העיון, ומנסה לענות על שאלות חשובות, כאשר העיקרית ביניהן היא האם עשוי הטיפול בחומרים פסיכדליים להחליף את הטיפולים הקיימים בפסיכותרפיה או בתרופות?
 

ביון, ויניקוט וחומרים משני תודעה: זווית פסיכודינמית על עקרון הסט וסטינג בחוויה הפסיכדלית

ליאור שיינפלד | 3/21/2021
השיח סביב חומרים משני תודעה והאפשרויות התרפויטיות הטמונות בהם הולך ותופס תאוצה בשנים האחרונות. מאמר זה יוצא מנקודת הנחה שהכרחי להבחין בין שימוש בעל פוטנציאל מסוכן והרסני לבין שימוש בעל פוטנציאל חיובי, מפתח ומרפא. במאמר נבחן לעומק "עקרון הסט והסטינג", שלפיו חוויית השימוש בחומרים פסיכדליים מושפעת מאוד מההקשר שבו הם נלקחים. העיקרון יוצג בהרחבה ויידון באמצעות רעיונות פסיכודינמיים, ובעיקר דרך מושגים של ביון וויניקוט, תוך הישענות על דוגמאות ממקרים טיפוליים ומחוויה אישית של הכותב.
 

לוסי ברקיע היהלומים: ניסויים בסמים משני מצב תודעה בשנות השישים

רז אבן | 6/16/2007
סמים מעוררי הזיות ומשני מצב תודעה (פסיכוטומימטים או האלוצינוגנים) אסורים כיום על פי חוק עקב ההתמכרות והשימוש לרעה שנעשה בהם ברחוב. אך עד אמצע שנות השישים נעשה בהם שימוש רפואי מבוקר, מתוך אמונה שיעזרו הן בהבנת מחלות הנפש והן בתהליך הטיפול בהן, כולל בזרוז תהליכים פסיכודינאמים תוך כדי פסיכותרפיה. המאמר הנוכחי מסתמך על מחקר שנעשה בבי"ח הפסיכיאטרי "טלביה" ופורסם ב 1960 .
 

קול הנפש ברקיע וכולה כצליל בגוף: השתתפות במסיבות טראנס כחוויית שיא טרנספורמטיבית

נעה אושר מוליה ומאיר טייכמן | 7/14/2020
מסיבות טראנס מתאפיינות בריקוד למשך שעות ארוכות לצלילי מוזיקת טראנס – מוזיקה אלקטרונית קצבית וחזרתית שנחשבת לבעלת השפעה על מצב התודעה. הספרות והניסיון האישי של הכותבת הראו כי רבים מהמשתתפים חווים את המסיבה כ"חוויית שיא", מושג הלקוח מהספרות הפסיכולוגית. במאמר הנוכחי מוצגים ממצאיו של מחקר איכותני שבחן חוויות של משתתפים במסיבות טראנס ואת הגורמים שהופכים אותן עבור חלקן לחוויית שיא טרנספורמטיבית בעלת השפעה ארוכת טווח. הממצאים מצביעים על אפקט טיפולי שמייחסים המשתתפים להשתתפות במסיבות, ועל התפקיד המוגבל של שימוש בסמים בעיצוב החוויה.
 

יצירת מודעות למשני-התודעה: סקירת כנס הפסיכדליה הראשון

אן הברמן | 8/29/2017
כנס משני התודעה הראשון בישראל מסמן עידן של שינוי בגישה לחומרים משני התודעה. המושב הראשון והאינטנסיבי של הכנס נפתח בנימה נרגשת, ועסק בין היתר ברוחב היריעה של התרבות, האמנות וההיסטוריה הפסיכדלית, אשר לא זכו להתייחסות מספקת לאורך השנים. מה הקשר בין פסיכדליה וטיפול פסיכולוגי? האם ניתן לדבר את החוויה הפסיכדלית בטיפול, ובכלל? האם ניתן להגיע לחוויה של טראנס ללא שימוש בחומרים משני תודעה? ומה קורה כשמישהי ללא היכרות מוקדמת עם העולם הזה מגיעה לסקר כנס פסיכדליה?
 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דת ואמונה, סמים, ממסד וחוק, פסיכיאטריה, שיטות טיפול נוספות
אליה אביקסיס
אליה אביקסיס
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
עליזה ששון
עליזה ששון
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, ירושלים וסביבותיה
ענת ניר
ענת ניר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
ורוניקה עובדיה
ורוניקה עובדיה
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, פתח תקוה והסביבה
מיכל נעים פריד
מיכל נעים פריד
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
אפרת ליה שחף
אפרת ליה שחף
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.