ד"ר הרפז רותי תרפיה באמנות

כנסים

כנס יה"ת 24.12-22.12.2008 בגנוסר

בואו ניצור קשר

האחר בסביבה משתנה:
התערבות טיפולית באמצעות תרפיה באמנות בקבוצות הורים וילדים במשפחות של מכורים לסמים, אלכוהול ואלימות.

תאריך פרסום: 20/11/2008

בואו ניצור קשר

מבוא ופתיחה

לפני כשנתיים התבקשתי להעביר התערבות טיפולית בשתי קבוצות של הורים וילדים המטופלים ביחידת ההתמכרויות במחלקת הרווחה באחת הערים בארץ(שמירה על סודיות מבחינה אתית). בהרצאה זו אתאר את יישום ההמשגה "האחר בסביבה משתנה" בהקשר התיאורטי והיישום מבחינת התהליך הטיפולי.

רקע תיאורטי והגדרות

מיהו "אחר"?ה"אחר" הנו אדם חריג, שונה או יוצא-דופן כאשר בכל חברה קיימות הגדרות שונות לאחרות.
את החורגים מהמקובל אפשר לחלק לכמה סוגים:
א. אנשים החורגים בדעות או באמונות שלהם מדעת הרוב
ב. אנשים ממוצא אחר, שאינו זהה למוצא של קבוצת הרוב
ג. אנשים פגועים מבחינה נפשית או מוסרית או בעלי מום גופני .
לעתים קרובות, מתייחסים באופן מכליל לאנשים יוצאי-דופן מבלי להתייחס לכל אחד ואחד כאל אדם בעל תכונות אישיות נבדלות.

האחר לפי עימנואל לוינס -

לוינס מתנגד לכוליות ומעודד אותנו להתייחס אחרת אל האדם, לא להגדיר אותו, לא לחפש לטשטש את השוני בינו לבינינו אלא לשמר את השוני, לתת כבוד לאחֵרותו. לוינס משוכנע שבגישה זו טמון מפתח התנעת המנוע של האדם. האדם אשר זוכה ליחס אתי לא רק שיזכה להיות לא כלוא בחברה לא אתית, אלא שהוא יזכה להתפתח עוד ועוד. לוינס מעדיף את עצם קיום התקשורת הבין-אישית על פני תוכן התקשורת. בהרצאה זו אתייחס לתקשורת הבין אישית בקבוצות המשתתפות באמצעות הכלים מתחום היצירה וההבעה.

האחר-לפי לאקן 

מושג האחר הינו מושג מרכזי בהגותו של לאקאן. כבר במאמרו המכונן על שלב המראה, ניסח לאקאן את התפתחות הסובייקט כתהליך דיאלקטי אל מול "אחרות" שמגלה התינוק בדמותו במראה. בהמשך ניסח לאקאן את היחס עם האחר דרך כמה מושגים מרכזיים – כמו "הלא-מודע בנוי כשפתו של אחר" או  מנגנון האיווי המנוסח ע"י לאקאן כ"איווי של האחר", איווי שנקבע ומוגדר על ידי הדרישה של האחר מהסובייקט.


סביבה חיצונית וסביבה פנימית
"התנהגות ותבונה אנושית הן פעולות מכוונות, בעלות משמעות תרבותית ולא מערך של תגובות ביולוגיות הסתגלותיות" (לב ויגוצקי). לסביבה  עפ"י ויגוצקי תפקיד קריטי בהתפתחות האדם, ומידת מעורבותה תקבע את עיצובו של הפרט.
הסביבה בה אנו חיים מורכבת יש בה מערכות פיסיקליות כגון: אקלים או טופוגרפיה, מערכות ביולוגיות כגון: צמחיה או בעלי חיים, מערכות חברתיות בעלות מאפיינים שונים – משפחה, קבוצת שווים, ישוב וכו'.. הסביבה היא גורם אקטיבי ומשתנה באופן תמידי. מזג האוויר משתנה, אמצעים טכנולוגיים משנים את אופי פעילותו של האדם, חברות משנות פניהן חדשות לבקרים, מערכות יחסים ועמדות משתנים באופן תמידי. זוהי סביבה מגוונת ואינה מהווה רק תפאורה להתפתחות היחיד, היא משמשת כגורם אקטיבי ומשתנה המחייב את הפרט לשינוי וללמידה מתמדת.
אצל ויניקוט האם מייצגת יציבות Stillness-  - שלווה .למרות זאת מתרחש בינה לבין הילד תהליך מתמיד של מו"מ ושינויים ולמעשה משנה האם כל הזמן את הסביבה הפנימית והחיצונית של הילד.
נשאלת השאלה האם הקבוצה הטיפולית מוגדרת כסביבה משתנה עבור המשתתפים בקבוצה? או האם "הסביבה הטבעית" בה נמצאים המשתתפים מחוץ למסגרת הקבוצה מוגדרת עבורם כסביבה משתנה והכוונה למשפחה, חברים, שכנים, שותפים עסקיים,שותפים לדת, תרבות או השתייכות לקבוצת המכורים, האלימים?

הקשר בין האחר והסביבה המשתנה
המארג הקבוצתי בקבוצות ההורים- ילדים של משפחות המטופלות ע"י היחידה להתמכרויות:
אני, אתה, אנחנו הקבוצה ,אנחנו המנחות –מיהו האחר?
אני, אתה, אנחנו בסביבה המשתנה של האחר או האחר בסביבה המשתנה שלי?

תיאור תהליך העבודה עם הקבוצות בתרפיה באמנות
הקבוצות כללו הורים: גברים ונשים, יהודים וערבים, יהודים ילידי הארץ ויהודים שעלו מחבר העמים, ילדים: בנים ובנות בגילאים 5-12.
ההנחיה הייתה בקו עם עובדת סוציאלית שמטפלת במבוגרים.
מטרת המפגשים הייתה ליצור תקשורת מטיבה ודפוסי הורות .
הרציונל שעמד מאחורי הפעילות:
במצבים של התמכרויות (אלכוהול, סמים)ואלימות טיפול קבוצתי מאפשר עיבוד, התמודדות והפנמת תהליכים המאפשרים שינוי וצמיחה. מבחינתי כתרפיסטית באמנות הדרך היעילה ביותר לפעילות במסגרת הקבוצות הרב תרבותיות הייתה שימוש בטכניקות מתחום האמנות ותחומי ההבעה השונים(ספרים ועוד) בכדי לאפשר דינאמיקות ושיח טיפולי המגשר על פני "האחרות" המנהגים השונים, השפה, אמונות ועוד ומספק סביבה בטוחה ויחסית קבועה במרחב הטיפולי.
הסוגיות הטיפוליות שאני רוצה להציג בהרצאה זו:
א.מהות הקבוצה ו"אחרותה" -מבחינת מין, גיל, תקשורת מילולית ובלתי מילולית מבחינה תרבותית, תהליכים קבוצתיים-העברות, התנגדות, התערבות קצרת מועד.
ב.סביבה פנימית –סביבה חיצונית – על סמך התכנים שעלו בקבוצה:1. התכנים ההוריים- גבולות, דחיית סיפוקים, סמכות הורית, התמודדות עם קשיים, קשר הורה –ילד, זוגיות, ניתוק ילדים מההורים בגלל מאסר, טראומות, מלחמה, מסורתיות מול חופשיות.
ג.תכנים הקשורים "בבעיה" –התמכרות, חוסר התמדה, חוסר גבולות , אלימות, מאסר, כעסים, רגשי אשמה, סודות ושקרים, תהליכי שינוי בהיבט תרבותי (בהרצאה יינתן רקע קצר על עבודה עם מכורים) .
ג. תכנים שהעלו הילדים בקבוצה: פחדים,חוסר בטחון, דימוי עצמי נמוך, קשיי קשב, אלימות פיסית וגופנית, חוסר שליטה, חוסר גבולות, ילדים הוריים, הזנחה, רעב להכלה ותיווך, חוויות טראומטיות(גם מהמלחמה).
ד. ההתערבויות הממוקדות באמצעות טכניקות מתחום ההבעה והיצירה :דילמות לגבי הטכניקות, עבודה אישית בקבוצה, עבודה קבוצתית .

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.