ל"ג בעומר: כבוד האדם והגנה על חירות
70ל"ג בעומר
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"
http://www.hebpsy.net/isaschar
מסביב למדורה נוכל להרהר בכבוד האדם ובהגנה עצמית.
נתן אלתרמן/ מסביב למדורה
אֻמָּתָם לֹא הָיְתָה לָהֶם אֵם.
לֹא יָדְעָה בְּצֵאתָם לַדֶּרֶךְ.
הָיָה לַיְלָה עָמֹק וְנוֹשֵׁם
כְּתָמִיד בְּנִיסָן-הַיֶּרַח.
וְיָשְׁבָה בּוֹ עֲדַת נְעָרִים בְּנֵי-בְּלִי-שֵׁם,
חֲשׂוּפֵי מַרְפְּקִים וָבֶרֶךְ.
הֵם הַקְשִׁיבוּ הַקְשֵׁב וְהַחֲרֵשׁ
אוֹ שִׁלְּבוּ בַּשִּׂיחָה דְּבַר-וִכּוּחַ.
לִפְנֵיהֶם, עֲלֵי רֶגֶל שֶׁל אֵשׁ,
מְדוּרָה חָגָה-נָעָה בָּרוּחַ.
לֹא יוֹתֵר. אַךְ בִּכְתַב הָאֻמָּה הָעִקֵּשׁ
אוֹתוֹ-לַיְלָה נֶחְרַת עֲלֵי לוּחַ.
אֶת הָעֹל הַפָּשׁוּט כְּעָפָר
הֵם נָשְׂאוּ בְּלִי הַבֵּט אָחוֹרָה.
לֹא תָּקַע לִפְנֵיהֶם הַשּׁוֹפָר,
לֹא לֻטַּף קָדְקֳדָם בְּלֵיל-חֹרֶף.
לֹא. בִּשְׁנֵי שַׁרְווּלִים הַקְּשׁוּרִים לַצַּוָּאר
רַק הַסְּוֶדֶר חִבְּקָם מֵעֹרֶף.
נַעֲלַיִם נֻקְשׁוֹת, יַלְקוּטִים,
סְעוּדָה שֶׁל זֵיתִים וּפְרִי-תֹּמֶר,
וְסִפְלֵי אָלוּמִינְיוּם קְמוּטִים
וְרֵעוּת, וְקָרְבָּן לְאֵין אֹמֶר.
מַה נּוֹסִיף וְנִמְנֶה?... מִדְּבָרִים פְּעוּטִים
נוֹצָרוֹת אַגָּדוֹת. זֶה הַחֹמֶר.
מַה נָּשִׁיר עֲלֵיהֶם? מַה נָּשִׁיר?
הֵם עוֹשִׂים זֹאת יָפֶה מֵאִתָּנוּ.
בְּעַצְמָם הֵם כּוֹתְבִים לָהֶם שִׁיר,
וַאֲפִלּוּ סְפָרִים כְּבָר נָתָנוּ...
זֶהוּ טִיב הַפַּלְמַח. הוּא אֵינֶנּוּ מַשְׁאִיר
כָּל מְלָאכָה לְ"שֶׁלֹּא מִשֶּׁלָּנוּ"...
אֲבָל כָּכָה יֻגַּד נָא לֵאמֹר:
נְעָרִים, לֶהֱוֵי נָא יָדוּעַ -
בֵּין חַגָּיו הַגְּדוֹלִים שֶׁל הַדּוֹר
אֵין יָפֶה מֵחַגְּכֶם הַצָּנוּעַ.
לְמוּלְכֶם הָאֻמָּה עַל סִפּוֹ שֶׁל הַדְּרוֹר
מִשְׁתַּחֲוָה. וּבוֹכָה. הֲבִינוּהָ.
חג כבוד האדם
ל"ג בעומר הוא בין השאר גם חג שאסף מסורות בעניין כבוד האדם.
בתוך עם ישראל: בל"ג בעומר על פי המסורות, תוקן הפגם שהביא למותם במגיפה של עשרים וארבע אלף מתלמידי רבי עקיבא שלא כיבדו את האדם. המסר של רבי עקיבא ואהבת לרעך כמוך, זה כלל גדול בתורה, חזר לשכון בלבבות. הגדיל הלל הזקן כאשר טען אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך, זוהי כל התורה כולה.
ערבות הדדית בעם: רבי שמעון בר יוחאי בן דורו של בר כוכבא ומתלמידי רבי עקיבא, המשיל את עם-ישראל לספינה השטה על-פני המים, שכל הנוקב בה חור – עלול להטביע את כל הנוסעים. לכן כל ישראל ערבים זה בזה. על פי המסורת מן המאה השש עשרה זהו יום פטירתו של רבי שמעון בר יוחאי. נוהגים להדליק מדורות על הר מירון ועורכים הילולה של ריקודים, סעודות ושירים. השמחה היא לכבוד הרגעים לפני פטירתו כשגילה את סודות אור התורה, הוא הזוהר על פי המסורת.
בין היהודים לערבים: מספר לנו ש"י עגנון על אנשי הגולה שבאו לארץ ישראל ורצו לחדש את נהג ההילולה בקבר של רבי שמעון בר יוחאי. הביאו כדי שמן ושמחה ובאו למערת רבי שמעון בן יוחאי. מצאו ערביים שעומדים שם לפני המערה שסיפרו כי כל אותן השנים שלא באו היהודים, הדליקו הם על קברו של הצדיק, ועכשיו טלו את שלכם והדליקו.
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
כבוד האדם: ברגע נתון, אם אפשר לפני שאנו פוגעים באחר, נשאל על פי הכלל של הלל הזקן אל תעשה לחברך מה ששנוא עליך.
מלחמת אין ברירה. מלחמת מגן.
לשמור על קדושת החיים: בר כוכבא הנהיג את המרד נגד הרומאים. היתה זו גבורה נואשת בשאיפה לחירות. אבל בעקבותיה נפלו בקרבות כמעט מיליון יהודים והישוב היהודי בארץ חדל כמעט מלהתקיים. זה הלקח של מרד בר כוכבא. אנחנו מכירים את שירו של לוין קיפניס: איש היה בישראל בר כוכבא שמו. איש צעיר וגבה קומה עיני זוהר לו. הוא היה גיבור, הוא קרא לדרור, כלל העם אהב אותו זה היה גיבור. ואנחנו יודעים שהאמת היא אחרת. לא מספיק להיות גיבור.
בל"ג בעומר תרמ"ה (1885) נוסדה תנועת "אהבת ציון". שחבריה היו ממקימי העיר חדרה.
בל"ג בעומר תרע"ו (1916) צויין יום תנועות הנוער הציוניות בוארשה. על יום תנועות הנוער בוורשה ב-1916 מסופר כך "היהדות יצאה ברחובות העיר ביד רמה, בלי מוראו של הקוזק ובלי אימת הפוגרומים. בני הנעורים והילדים עברו גדודים גדודים ברחובות העיר בבטחה, בצעדים בטוחים ובראש מורם. לפני כל גדוד וחבורה נוסע הדגל היהודי עם הכותרת העברית והשם העברי של הגדוד או החבורה..."
ל"ג בעומר תש"א (1941) ייסוד הגדנ"ע. מכאן גם לקוח סמל הגדנע חץ וקשת. אלו הם גדודי נוער שפעלו במסגרת בתי הספר התיכוניים להכשרת הנוער להכרת שטחי ארץ ישראל ויכולת לחימה בסיסית.
ל"ג בעומר תש"א (1941) יסוד הפלמ"ח. המנון הפלמ"ח אומר: "ראשונים תמיד אנחנו, מאור היום עד המחשך, לפקודה תמיד אנחנו תמיד, אנו אנו הפלמ"ח."
ל"ג בעומר תש"ח (1948) יסוד צה"ל. בן גוריון אמר: חוסנו המוסרי של כל חייל ומפקד ונאמנותו במילוי תפקידו - יעשו את "צבא הגנה לישראל", מיבטח עוז לשלום האומה והמדינה.
רוח המחקר הפסיכולוגי (CBT)
מתי נצא למלחמה: מתי נצא למלחמה? מתי נעצור ונפעל לעשות שלום? שלום עושים עם אויבים, אמר יצחק רבין.
את איסוף המסורות מתארת קריאת תנועות הנוער הציוניות
ממדורות לוחמיו האמיצים של בר-כוכבא - לקחנו אש
מן המשואות אשר היו מבשרות מהר להר עד קצווי הארץ - לקחנו אש
ממוקדי הלהבות של אנשים הדבקים באמונתם - לקחנו אש
ממדורות הבחורים המשתעשעים בתקופת הגולה בשיחות נאות
בטיולים שמחוץ לעיר ובמשחקים של ריצת רגליים - לקחנו אש
ממדורות תלמידי החדר בגולה, היוצאים היערה בקשת וחץ - לקחנו אש
מפנסיהם של אנשי העליות הבונים והסוללים - לקחנו אש
ממדורות הפלמ"ח - יליד ל"ג בעומר - לקחנו אש
מלפידי המרד והלחימה הנואשת בתקופת השואה - לקחנו אש
מן המדורה של תנועת הנוער במחנות הקיץ - לקחנו אש
והפכנו את כל לשונות האש למדורה אחת גדולה הניצתת שנה אחר שנה
בליל י"ח באייר הוא ליל ל"ג בעומר, להיותה לפיד עובר מדור לדור
בתקווה שתמשך כאש תמיד.