לרפא את יצירי כפיך

טיפול קוגניטיבי התנהגותי וטיפול קבלה ומחויבות בדרך היהודית לתיקון המידות בפרשת השבוע

חודש תשרי: חכמת החגים, שייכות, תיקון עצמי, וחיים בהווה

חגי תשרי חגיגיים ומלאי חכמת האפשרות לתקן את דרכנו ולהרגיש מחדש שייכות לעם ישראל. לכן אנו אוספים כמה שיותר ברכות כדי להתעודד.
תאריך פרסום: 29/9/2016

7חודש תשרי: חכמת החגים, שייכות, תיקון עצמי, וחיים בהווה.

יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"

http://www.hebpsy.net/isaschar

   חודש תשרי הוא חודש הימים הנוראים, כי בו נשקלים מעשי האדם לזכות או לחובה.
וְכָל בָּאֵי עוֹלָם יַעַבְרוּן לְפָנֶיךָ כִּבְנֵי מָרוֹן, אנו קוראים בפיוט וּנְתַנֶּה תֹּקֶף. גם מי שלא מאמין בעולמות עליונים, יכול בתקופה יפה זו לשקול את התנהגותו לזכות ולחובה, ולבחור לתקן תכונה או הרגל אחד במהלך השנה.

   חודש תשרי הוא גם חודש חגי תשרי שבהם החגיגיות והשמחה רבים. ראש השנה, צום גדליה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. בחודש תשרי נשמע הרבה תקיעות בשופר.

חג ומועד בתולדות עם

  חגים ומועדים אלו פותחים את מעגל החגים והמועדים היהודי. חג בתולדות עם, הוא רגע קבוע בלוח השנה שאליו מתכנסים ערכים, עקרונות חיים, והיסטוריה. לחגים ולמועדים היהודיים יש ארבעה מרחבים: א. בין אדם לעצמו. ב. בין יהודי לעם ישראל.  ג. בין אדם לה'. ד. בין אדם לטבע.

   בארבעת המרחבים הללו שתולים, צומחים ופורחים: טכסים, דברי חכמה ושירים, עד שהם נעשים יערות עבותים ועשירים. פעילותנו כיהודים בחג ומועד, מאפשרת לנו להעמיק את תיקון התכונה או ההרגל אותם בחרנו באמצעות התייחסות אליהם: א. כחובה אישית לעצמנו, ב. כחובה ליחסים ביננו לבין אחרים, החי, הצומח והדומם, ג. לקשר ביננו לבין עם ישראל. ד. לקשר ביננו לבין ה', למי שמאמין.    

מה בחודש?

   על פי המסורת, בתשרי נברא אדם הראשון ונולדו בו אבות האומה. זהו גם החודש בו נעקד יצחק על מזבח, כמנהג עמי האזור שהקריבו את בניהם לאלוהיהם. אבל אברהם לא ביצע את המעשה, וזכה בהתגלות ה'.

  תשרי הוא חודש חקלאי עברי קדום המכונה ירח האסיף, שבו מסיימים את איסוף יבולי החקלאות. תוך כדי החגים, חוזרים לעת ערב החקלאים מן השדות, ולפעמים יושבים לחגוג בבגדי העבודה המיוזעים.

  בחודש תשרי פרצה מלחמת יום הכיפורים ומדינת ישראל עמדה בסכנה קיומית. מאז יום כיפורים הוא גם יום מלחמת יום הכיפורים.

   עֲשֶׂרֶת יְמֵי תְּשׁוּבָה הם הימים הראשונים בחודש תשרי שבהם נוהגים לעשות תשובה. תהליך התשובה הוא תהליך השינוי היהודי. התהליך כולל: הכרה פנימית בצורך בתיקון תכונה או הרגל שפגעו באחרים, בחי, בצומח או בדומם. וידוי, בקשת סליחה ומחילה, כפרה ופיצוי לנפגעים, ועבודה לתיקון התכונה או ההרגל (המידה).

   היום הראשון בעשרת ימי התשובה הוא ראש השנה שבו ממליכים את ה' במאה תקיעות שופר ומבצעים תשליך של כל העוונות. במקביל או במקום, אנו יכולים להתרכז בהווה ובעתיד ופחות בעבר, ולהבטיח שבמקום אשמה, נשקיע בתיקון המידה שניקח על עצמנו לתקנה.

   היום האחרון הוא יום הכיפורים שבו מבקשים שה' או אנחנו בעצמנו נסלח לנו, כי אנחנו עוסקים בתיקון העצמי.

   השבת שבין ראש השנה ויום הכיפורים היא שבת שובה, שבה קוראים מספר הושע ומזרזים את ההמון לתהליכי תשובה ותיקון עצמי: שׁוּבָה יִשְׂרָאֵל עַד ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי כָשַׁלְתָּ בַּעֲוֹנֶךָ. קְחוּ עִמָּכֶם דְּבָרִים וְשׁוּבוּ אֶל ה'. אִמְרוּ אֵלָיו כָּל תִּשָּׂא עָוֹן וְקַח טוֹב וּנְשַׁלְּמָה פָרִים שְׂפָתֵינוּ.

   על פי רבי זושא מאניפולי מרכיבי התשובה החשובים הם: ת: תמים תהיה עם ה', או אמיתי עם עצמך. ש: שויתי ה', או את הצדק החברתי, לנגדי תמיד. ו: ואהבת לרעך כמוך. ב: בכל דרכך דעהו, (דע את מקור הסמכות שלך). ה: הצנע לכת עם ה', ו/או עם אדם ועולם.

   אחרי יום כיפורים אנו יוצאים להתגורר בסוכות ולוותר על הביטחון והנוחות של קירות האבן. אנו מבקשים בכל יום שה', או תורת החיים שלנו, יושיעו אותנו. בסוף חג הסוכות, אנו שמחים עם סיום קריאות התורה ומתחילים מיד בקריאה חוזרת, פרשה אחת בכל שבוע.

אוֹסְפִים בְּרָכוֹת לְשָׁנָה חֲדָשָׁה/יששכר עשת

שַׁיָּרוֹת שֶׁל נְמָלִים בְּשָׂדוֹת, זְרָעִים אֶל קִיניהן אוֹסְפוֹת.

גַּם אָנוּ אוֹסְפִים בְּרָכוֹת לְשָׁנָה חֲדָשָׁה אֶל קִינֵי אַלְבּוֹמִים.

כָּל בְּרָכָה זֶרַע לֶאֱכֹל, אוֹ לִזְרוֹעַ לְעָתִיד לָבוֹא.

 

עוֹפוֹת חוֹלְפִים בִּשְׁמִי אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל.

חָלַק מֵחֲלוֹמוֹתֵינוּ חוֹלְפִים אַף הֵם.

חֶלְקָם יָשׁוּבוּ לִקְרַאת הָאָבִיב חָזְרָה.

לְהִזְדַּמְּנוּת חוֹזֶרֶת.

 

שֶׁבְּלוּלִים לְבָנִים שֶׁמַּרְטִיבִים מִתְעוֹרְרִים לְחָיַיִם.

גַּם אָנוּ מִתְעוֹרְרִים מֵעִלָּפוֹן הַקַּיִץ,

אֶל הַסְּתָו הָאִטִּי וְהַחֹרֶף הַמְעוֹרֵר.

 

שְׂדוֹת הַכֻּתְנָה מַצִּיעִים שֶׁפַע שֶׁל טֶכְּסְטִיל לָבָן,

וְאָנוּ מְגַהַצִים אֶת בִּגְדִי הַלָּבָן שֶׁלָּנוּ,

לִקְרַאת יוֹם הַכִּפּוּרִים.

 

וְכֻלָּם מִתְפַּלְּלִים לְגִשְׁמִי בְּרָכָה.

בְּרֶקַע קְרֵבִים וּבָאִים קוֹלוֹת הַשּׁוֹפָרוֹת,

הַמַּמְלִיכִים אֶת מָלַךְ הַכָּבוֹד.

לְמוּלוֹ מְבֻיָּשִׁים נַשְׁלִיך לִמְצוּלוֹת אֶת כָּל הַחַטָּאוֹת.

וְנֵצֵא רַעֲנָנִים לְעוֹד שָׁנָה.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי

תיקון עצמי: הבחירה מה לתקן אינה פשוטה. הצטרפות לאווירת החגים עשויה לעודד את תהליך הבחירה.

שייכות: הצטרפות לטקסי חגים ומועדים מחזקת שייכות לעם, לחברה או למשפחה אליהם אנו שייכים.

חטאי העבר: הפגיעות שפגענו בעבר, נותרו מאחור. נתרכז בשינויים שנעשה בהווה.

שָׁנָה טוֹבָה

יִשָּׂשׂכָר

 

 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

שלח תגובה, שאלה, הצעה למאמר שענין אותך לכתובת isas.eshet@gmail.com


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.