פרשת ניצבים: הסמכות לה אנו מצייתים ואינטאיציות מוסריות.
6פרשת ניצבים: הסמכות לה אנו מצייתים ואינטאיציות מוסריות.
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך"
http://www.hebpsy.net/isaschar
בעודנו ממשיכים להרהר באיזו תכונה או הרגל (מידות) נבחר לשנות, אנו ניצבים לפני ראש השנה. ראש השנה הוא החג הראשון במסכת חגי תשרי שתסתיים בשמחת תורה, שבה מתחילים לקרוא שוב בתורה.
נכין לעצמנו טקס משפחתי לראש השנה בחיק המשפחה. מוזמנים להיכנס לקישור הבא כדי להוריד טכס אפשרי לראש השנה בחיק המשפחה:
מהי הסמכות לה נבחר לציית?
בראש השנה אנו מוזמנים לקבל החלטה לאשרר את הברית הכרותה ביננו לבין ה' או העם היהודי, או תורת הצדק החברתי. מאה תקיעות שופר יתנו תוקף לאשרור זה. מרגע זה אנו נחיה ונפעל כאשר ה', אן העם היהודי, תורת הצדק החברתי יהיו נוכח בכל מעשינו. ההחלטה לקיים חיים מלאים בנוכחות סמכויות אלו אינה פשוטה.
מסובכת ההחלטה ללכת על פי תורת החיים שנתן ה' שהיא תורת הצדק החברתי. רב בה הנסתר על הנגלה. ולכן עלינו לעמול כדי להבין ולעשות משהו מדברי תורת חיים זו שעליה נאמר בספר משלי: עֵץ חַיִּים הִיא לַמַּחֲזִיקִים בָּהּ וְתֹמְכֶיהָ מְאֻשָּׁר. אבל יש אפשרות להתקדם בהבנת התורה: הַנִּסְתָּרֹת לַה' אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.
רגע לפני הכניסה לארץ המובטחת, עם ישראל אף הוא עמד לפני ה': אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱלֹהֵיכֶם... מטרת הברית בין האדם לאלוהים אינה רק מטרה אישית. מטרת הברית העיקרית היא בעיקר להקים עם שייעודו יהיה להפיץ את תורת הצדק החברתית בין כל יושבי תבל, בעיקר על ידי יצירת חברת מופת.
הברית היא ברית לדורות, כלומר ברית זו נכרתת גם אתנו היום: וְלֹא אִתְּכֶם לְבַדְּכֶם אָנֹכִי כֹּרֵת אֶת הַבְּרִית הַזֹּאת וְאֶת הָאָלָה הַזֹּאת. כִּי אֶת אֲשֶׁר יֶשְׁנוֹ פֹּה עִמָּנוּ עֹמֵד הַיּוֹם לִפְנֵי ה' וְאֵת אֲשֶׁר אֵינֶנּוּ פֹּה עִמָּנוּ הַיּוֹם.
ארץ ישראל הובטחה לעם ישראל, אבל בתנאי שנקים את תורת הצדק החברתי.
אחד הכלים להבנת תורת חיים הצדק החברתי
היא לא רחוקה מהאדם: כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִיא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִיא.
היא אינה מחייבת רוחניות: לֹא בַשָּׁמַיִם הִיא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ... וְנַעֲשֶׂנָּה.
היא לא מחייבת נדידה לארצות רחוקות: וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִיא... וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ... וְנַעֲשֶׂנָּה.
אנו נולדים עם אינטואיציות מוסריות, שיש להפעילן: כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ.
אבל עלינו לבחור בה... נָתַתִּי לְפָנֶיךָ הַבְּרָכָה וְהַקְּלָלָה וּבָחַרְתָּ בַּחַיִּים לְמַעַן תִּחְיֶה אַתָּה וְזַרְעֶךָ.
אָדָם מַמְלִיךְ עָלָיו/מאת יששכר עשת
אָדָם מַמְלִיךְ עָלָיו אֶת תּוֹרַת הַחַיִּים שֶׁל ה',
וּכְבָר יֵשׁ לוֹ מִמִּי לְפַחֵד,
לְמִי לְצַיֵּת,
מִמִּי לְקַבֵּל רֹב חֶסֶד.
כְּבָר יֵשׁ לוֹ מִי שֶׁיִּסְלַח,
אִם יְתַקֵּן אֶת דְּרָכָיו.
וּמִפִּרְקוֹ אֲשֶׁר לַמַּד, יִצְמַח.
טיפול קוגניטיבי התנהגותי
למי אנחנו מצייתים: נברר מי מקור הסמכות שלנו? למי אנחנו מצייתים? האם זה רק לעצמנו, או לסמכות שמחוצה לנו.
אינטואיציה מוסרית: נחדד את האינטואיציות המוסריות שלנו, את המעשים שהם פרו חברתיים.