42מטות. א. הגיבור הופך את שונאו לאוהבו ב. עדיף לא לנדור נדר. ג. נשים מעדיפות להיות אחראיות על נדריהן
פרשת מטות עליה שניה: המלחמה נגד מדין היא הדרך של אלוהים להגן על עם ישראל מפני ניסיונות מדין לגרום להם לוותר על האמונה באלוהים ולחזור לעבודת אלילים.
זהו המבצע האחרון של משה לפני מותו. הוא אינו יוצא למלחמה. כדי לעודד את הלוחמים נשלח פינחס בן אלעזר הכהן והוא נושא את כלי הקודש ואת החצוצרות.
המלחמה אכזרית בני ישראל הורגים את מלכי מדין ואת כל הזכרים. הם שורפים את כל עריהם ואת הנשים והילדים לוקחים בשבי. גם שלל רב הם לוקחים.
על פי התורה יש מקום לנקמה במקרים בהם אויב מנסה לשנות באופן מהותי את חיי. מטרת הנקמה היא למנוע את השינוי המהותי.
זוהי גישה המתאימה לחלשי אמונה בלבד. עם ישראל היה עם חלש אמונה. אדם הבטוח בדרכו אינו זקוק להשמיד את אויבו.
איזהו הגיבור? הכובש את יצרו, כלומר אינו פועל מתוך רגש נקמה או פחד. אבל הגיבור שבגיבורים הוא זה שעושה את שונאו לאוהבו כפי שקראנו באבות דרבי נתן. גיבור שבגיבורים אינו זקוק לנקמה.
פרשת מטות עליה ראשונה: איש כי ידור נדר או ישבע שבועה לאסור איסור על נפשו לא יפר את נדרו. אישה הנודרת נדר, אביה או בעלה יכולים להפר את נדרה. אלמנה או גרושה יש לה מעמד עליון של עצמאות וקירבה לאלוהים, כי יש לה אחריות על נדריה.
אבל ככלל אין דעת החכמים נוחה מנדרים. כאילו אדם עושה עסקה עם אלוהים. וסיפור יפתח שנאלץ להרוג את ביתו הוא אזהרה לדורות.
בשולחן ערוך אנו מוצאים: "אל תהי רגיל בנדרים. כל הנודר, אף על פי שמקיימו, נקרא רשע ונקרא חוטא".
ובמסכת נדרים אנו מוצאים: ר' נתן אומר: הנודר כאילו בנה במה שלא במקום המקדש והמקיימו את הנדר הזה כאילו מקריב עליו קרבן, שהרי לא זו בלבד שנדר, אלא אף גומר את המעשה, ומקיים את מה שנדר. בדבר הראשון אנו פותחים ואומרים לו לאדם שנדר: דע לך שכל הנודר עושה מעשה רע כבונה במה...
שאמר שמואל: הנודר נדר, אף אל פי שמקיימו נקרא רשע... בביאור הכתוב "טוב אשר לא ידור משתדור ולא תשלם (קהלת ה, ד) הוסיפו חכמים: טוב מזה ומזה שאינו נודר כל עיקר. אלו דברי רבי מאיר.
ובדברים כ"ג יש סיכום מצוין בעניין. וכי תחדל לנדור לא יהיה בך חטא. ובמקום נדר פשוט את מוצא שפתיך תשמור או במילים אחרות תהיה אמין. אבל אם נדרת ועשית כאשר נדרת לה' אלוהיך, נדבה אשר דברת בפיך.
נדרי נשים אמיצות. בפרשות מטות מסעי.
בנעורי, בבית אבי,
נדר נדרתי להשם.
וישמע אבי ולא אסר את אשר אסרתי על נפשי.
והחריש לי אבי...
תודה לך אבי!
ואם ביום שָמעוֹ את נִדרִי,
היה אבי מנִיא את איסורִי,
לא אוכל קבל סליחת אלי הטוב.
נִדרִי ואִיסורִי לא שְׁבִיקִ ולא שְׁבִית. לא בטֵל, שְׁרִיר וְקַיָּם.
ואם אהיה לאיש.
נִדרִי ומִבְטָא שְׂפָתי אֲשֶׁר אָסְרָה עַל נַפְשי, יהא עלי.
ואם ישמע אִישי ולא אסר את אשר אסרתי על נפשי,
והחריש לי אישי.
אודה לאישי, כי על כן קם נִדרִי ואיסורִי.
ואם ביום שִמְעוֹ את נִדרִי
היה אישי מנִיא את איסורִי,
לא אוכל קבל סליחת אלי הטוב.
נִדרִי ואִיסורִי לא שְׁבִיקִ ולא שְׁבִית. לא בטֵל, שְׁרִיר וְקַיָּם.
לא אַלְמָנָה ולא גְרוּשָׁה ארצה להיות,
שכּל אֲשֶׁר אָסְרָה נַפְשי יָקוּם עָלי.
אשת איש אהיה, כל מוֹצָא שְׂפָתי נְדָרַי ואיסוֹרַי יהיו.
ולא יסלח השם,
למֶפֵרָת כָּל נֵדֶר וְכָל שְׁבֻעַת אִסָּר.
אל תישא את עווני אישי!
אל תישאו את עווני...
אלי הטוב!
שמע את תחינתי
לאֵלֶּה הַחֻקִּים.
מי ייתן והיה לבב נשים וגברים אמיץ לאחריות אישית ותמיכה,
למען ייטב לנו ולבנינו עד עולם.
באמצעות לחיצה על "הוסף תגובה" בסוף המאמר, אשמח כמיטב יכולתי
לענות על שאלות, להיענות לבקשות ולהתייחס לתגובות.