7ויצא. א. אהבה וחיים הם יסוד הקיום היהודי. ב. אשמה עונש וסליחה.
א.
חיים ואהבה הם יסוד הקיום היהודי.
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar
אנחנו צאצאי שנים עשר השבטים, בני יעקב. שמות כולם קשורים לחיים פוריות ולאהבה. זוהי ברכה לעד שנוכל לדבוק בה ברגעים קשים לנוכח שנאה ומוות.
וַתַּהַר לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ רְאוּבֵן כִּי אָמְרָה כִּי רָאָה ה' בְּעָנְיִי כִּי עַתָּה יֶאֱהָבַנִי אִישִׁי: ראו הנה בן ושמו ראובן המזמין לאהבה.
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר כִּי שָׁמַע ה' כִּי שְׂנוּאָה אָנֹכִי וַיִּתֶּן לִי גַּם אֶת זֶה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ שִׁמְעוֹן: שמע שמעון את שירת כוח הפוריות, כוח יצירת החיים.
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר עַתָּה הַפַּעַם יִלָּוֶה אִישִׁי אֵלַי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שְׁלשָׁה בָנִים עַל כֵּן קָרָא שְׁמוֹ לֵוִי: ילווה אלי לוי שיזכיר כי אהבה יכולה לצמוח מפוריות וחיים.
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר הַפַּעַם אוֹדֶה אֶת ה' עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ יְהוּדָה: אודה לאלוהים באמצעות יהודה שהוא סמל לילדים שהם ניצחון החיים על המוות באמצעות, המשכיות.
וַתַּהַר בִּלְהָה וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן. וַתֹּאמֶר רָחֵל דָּנַנִּי אֱלֹהִים וְגַם שָׁמַע בְּקֹלִי וַיִּתֶּן לִי בֵּן עַל כֵּן קָרְאָה שְׁמוֹ דָּן: אלוהים דן והחליט שהאישה היא זו שתהיה פוריה.
וַתַּהַר עוֹד וַתֵּלֶד בִּלְהָה שִׁפְחַת רָחֵל בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב. וַתֹּאמֶר רָחֵל נַפְתּוּלֵי אֱלֹהִים נִפְתַּלְתִּי עִם אֲחֹתִי גַּם יָכֹלְתִּי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ נַפְתָּלִי: חידת נפתולי אלוהים היא העקרות הבלתי אפשרית.
וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה לְיַעֲקֹב בֵּן. וַתֹּאמֶר לֵאָה בָּא גָד וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ גָּד: בא גד כדי לציין שהלידה היא נס של ממש.
וַתֵּלֶד זִלְפָּה שִׁפְחַת לֵאָה בֵּן שֵׁנִי לְיַעֲקֹב. וַתֹּאמֶר לֵאָה בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ אָשֵׁר: אישרוני" אושר הבאת הילדים הוא גם אישור לאישה להיות נאהבת.
וַתַּהַר וַתֵּלֶד לְיַעֲקֹב בֵּן חֲמִישִׁי. וַתֹּאמֶר לֵאָה נָתַן אֱלֹהִים שְׂכָרִי אֲשֶׁר נָתַתִּי שִׁפְחָתִי לְאִישִׁי וַתִּקְרָא שְׁמוֹ יִשָּׂשׂכָר: יכולת הפריון היא גם שכר על המוכנות להביא ילדים לעולם.
וַתַּהַר עוֹד לֵאָה וַתֵּלֶד בֵּן שִׁשִּׁי לְיַעֲקֹב. וַתֹּאמֶר לֵאָה זְבָדַנִי אֱלֹהִים אֹתִי זֶבֶד טוֹב הַפַּעַם יִזְבְּלֵנִי אִישִׁי כִּי יָלַדְתִּי לוֹ שִׁשָּׁה בָנִים וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ זְבֻלוּן: האישה היא כאדמה פורייה שבעלה יזבלנה והיא נותנת את יבולה.
וַתַּהַר וַתֵּלֶד בֵּן וַתֹּאמֶר אָסַף אֱלֹהִים אֶת חֶרְפָּתִי. וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר: בן שנולד אחרי שנות עקרות אוסף ונוטל את שנות החרפה ומותיר את האושר.
וַיְהִי בְּצֵאת נַפְשָׁהּ כִּי מֵתָה וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן אוֹנִי וְאָבִיו קָרָא לוֹ בִנְיָמִין: בן אוני הוא כוח הרצון לא לוותר ולהביא ילדים לעולם, על אף קשיים.
וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה, כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי: מנשה הוא אות שאלוהים מַעֲלֶה מתהום הנשיה.
וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי: אפרים הוא פרי וגמול על סבל.
עוצמת החיים לנוכח המוות
בספר ויקרא פרק יב אנו מגלים כי הילדת אמורה להביא קרבן חטאת: "וּבִמְלֹאת יְמֵי טָהֳרָהּ לְבֵן אוֹ לְבַת תָּבִיא כֶּבֶשׂ בֶּן שְׁנָתוֹ לְעֹלָה וּבֶן יוֹנָה אוֹ תֹר לְחַטָּאת." במה חטאה האישה בלידתה שעליה להביא קרבן חטאת? לא חטאה האישה אלא להיפך, מסייעת היא בקרבן החטאת לנו להיטהר בתחילת דרכנו.
הנה חנה הרתה וַתֵּלֶד בֵּן וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ שְׁמוּאֵל ואמרה כִּי מֵה' שְׁאִלְתִּיו. האם רק שמואל מושאל מאלוהים? נראה שכולנו מושאלים מהשמיים ובצאתנו אנו יורדים במדרגות הטהרה. כך קרבן החטאת אמור לאפשר לנו להתחיל חיים של טהרה עד שנשוב לכור מחצבתנו, אל חיק השכינה.
עוד דוגמא מאלפת אנו מוצאים אצל אימו של שמשון. בא אליה מַלְאַךְ ה' וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ הִנֵּה נָא אַתְּ עֲקָרָה וְלֹא יָלַדְתְּ וְהָרִית וְיָלַדְתְּ בֵּן. וְעַתָּה הִשָּׁמְרִי נָא וְאַל תִּשְׁתִּי יַיִן וְשֵׁכָר וְאַל תֹּאכְלִי כָּל טָמֵא. כִּי הִנָּךְ הָרָה וְיֹלַדְתְּ בֵּן וּמוֹרָה לֹא יַעֲלֶה עַל רֹאשׁוֹ כִּי נְזִיר אֱלֹהִים יִהְיֶה הַנַּעַר מִן הַבָּטֶן. כלומר, יש בלתי אפשרי הוא לשמור על הילוד טהור. ובכלל "ואין אדם צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא". כך קרבן חטאת של האישה, נותן הזדמנות לאדם להתחיל את חייו בטוהר. (והתשובה לתקן את דרכנו)
חיינו הם לנוכח המוות הבלתי נמנע. כל לידה מולידה גם את רגע המוות. קרבן החטאת של האישה מציע לנו תזכורת זו. ובחרת בחיים בחרת בטוב. זוהי האפשרות הצנועה שלנו לנצח את המוות הבלתי נמנע.
מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו,
לאהבה, לחיים ולשלום
לְמַעַן נשקיע את מרצנו בחכמת מתנת הרפואה
בריפויי עקרות גופנית ונפשית.
למען יִיטַב לנו ולילדנו לְעוֹלָם.
באמצעות לחיצה על "הוסף תגובה" אשמח כמיטב יכולתי
לענות על שאלות, להיענות לבקשות ולהתייחס לתגובות.
----------------------------
ב.
אשמה עונש וסליחה
יששכר עשת, "לרפא את יצירי כפיך" http://www.hebpsy.net/isaschar
אין ספק,
המעשים אשר עשיתי פגעו פגיעה קשה במקום הזה,
שהוא העולם זה.
ולא עזרו תלונות והצטדקויות שָׁם...
ובָא הַשֶּׁמֶשׁ וירד החושך.
וַאקַּח מֵאַבְנֵי אדמת העולם הזה וַאָּשֶׂם מְרַאֲשׁוֹתָי.
וַאשְׁכַּב בַּמָּקוֹם הַהוּא.
ואשמתי גדולה עד מאד.
וַאַּחֲלוֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְראשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה.
וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלוֹהִים עוֹלִים וְיוֹרְדִים בּוֹ,
מעלים אשמות ומורידים סליחות וגזרי דין.
וְהִנֵּה ה' נִצָּב עָלָיו
והוא מפקח בחסד וברחמים על אשמתי.
וַיּאמַר ה': "אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיך ואלוהי אבותיך.
הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַתָּה שׁוֹכֵב עָלֶיהָ לְךָ היא וּלְזַרְעֶךָ,
כי שם הברכה, לך ולזַרְעֲךָ.
ופָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפוֹנָה וָנֶגְבָּה.
וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחוֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ.
וְהִנֵּה אָנוֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ.
וַהֲשִׁבוֹתִיךָ אֶל הָאֲדָמָה הַזּאת כִּי לא אֶעֱזָבְךָ,
עַד אֲשֶׁר אִם עָשִׂיתִי אֵת אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי לָךְ,
כי לי כל הארץ, כִּי לא אֶעֱזָבְךָ."
ואקַץ מִשְּׁנָתי וַאומר: "אָכֵן יש ה' במָּקוֹם הַזֶּה
שהוא עולמנו אשר פגעתי בו
וְאָנוֹכִי לא יָדָעְתִּי."
וַארָא וַאומר: "מַה נּוֹרָא העולם הזה.
אֵין זֶה כִּי אִם בֵּית אֱלוֹהִים הוא העולם הזה
וְיש בו שַׁעַר לַשָּׁמָיִם."
וַאַּשְׁכֵּם בַּבּוֹקֶר וַאקַּח אֶת הָאֶבֶן מאבני עולמנו
אֲשֶׁר שָׂמתי מְרַאֲשׁוֹתָי.
וַאָשֶׂם אוֹתָהּ מַצֵּבָה וַאצוֹק שֶׁמֶן עַל ראשָׁהּ.
וַאקְרָא אֶת שֵׁם העולם הזה "בֵּית אֵל".
וְאוּלָם "נלוּז" היה שם העולם הזה לָרִאשׁוֹנָה.
וַאדַּר נֶדֶר לֵאמוֹר: "אִם יִהְיֶה אֱלוֹהִים עִמָּדִי
וּשְׁמָרַנִי בַּדֶּרֶךְ הַזֶּה אֲשֶׁר אָנוֹכִי הוֹלֵךְ
וְנָתַן לִי לֶחֶם לֶאֱכוֹל וּבֶגֶד לִלְבּוֹשׁ
וְשַׁבְתִּי בְשָׁלוֹם אֶל בֵּית אָבִי, משפחתי ועמי
וְהָיָה ה' לִי לֵאלוֹהִים.
וְהָאֶבֶן הַזּאת מאבני העולם הזה,
אֲשֶׁר שַׂמְתִּי מַצֵּבָה,
יִהְיֶה לבֵּית אֱלוֹהִים
וְכל אֲשֶׁר תִּיתֶּן לִי עַשֵּׂר אֲעַשְּׂרֶנּוּ לָךְ."
וַאשָּׂא רַגְלָי וַאֵלֶךְ בדרך אַרְצָה בְנֵי קֶדֶם.
וַאראה וְהִנֵּה בְאֵר בַּשָּׂדֶה.
וְהִנֵּה שָׁם שְׁלשָׁה עֶדְרֵי צאן רוֹבְצִים עָלֶיהָ,
כִּי מִן הַבְּאֵר הַהִיא יַשְׁקוּ הָעֲדָרִים
וְאֶבֶן גְּדוֹלָה חוסמת עַל פִּי הַבְּאֵר.
וְנֶאֶסְפוּ שָׁמָּה כָל הָעֲדָרִים
וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר
וְהִשְׁקוּ אֶת הַצּאן
וְהֵשִׁיבוּ אֶת הָאֶבֶן עַל פִּי הַבְּאֵר לִמְקוֹמָהּ.
וַּאומֶר לרועים: "הֵן עוֹד הַיּוֹם גָּדוֹל,
לא עֵת הֵאָסֵף הַמִּקְנֶה,
הַשְׁקוּ הַצּאן וּלְכוּ רְעוּ.
וַיּאמְרוּ: "לא נוּכַל עַד אֲשֶׁר יֵאָסְפוּ כָּל הָעֲדָרִים
וְגָלֲלוּ אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר וְהִשְׁקִינוּ הַצּאן."
ואראה על פי הבאר את האבן מעולמנו
והיא כמו האבן מליל הנוראות.
וַאגַּשׁ וַאגֶל אֶת הָאֶבֶן מֵעַל פִּי הַבְּאֵר...
מיד נפתחו מי חיים,
תורת אלוהים לרוויה נשאבה מן הבאר,
להשקות אֶת צאן מרעיתו.
ואשא אֶת קוֹלי וַאֵבְךְּ
ולא אשיב עוד את האבן למקומה.
והייתה הבאר פתוחה לכל צאן מרעיתו.
וכיפר אלוהים על חטאי.
מִי ייִתֵּן וְהָיָה לְבָבָנו,
לגול את האבן מעל פי הבאר
להשקות לבבות צמאים למען החיבור בין שמים לארץ,
לְמַעַן יִיטַב לנו ולילדנו לְעוֹלָם.
באמצעות לחיצה על "הוסף תגובה" אשמח כמיטב יכולתי
לענות על שאלות, להיענות לבקשות ולהתייחס לתגובות.
---