פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:21/3/2006 07:28

נושא:

המשך הדיון על הפרדה בין נשים וגברים שהופך לדיון על חיים על פי ההלכה.
תוכן:

הי מושון וכולם

 

ללכת על פי הרוב

 

"לא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעת וְלא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטּת" (שמות כ"ג, כ')

 

ספר החינוך - מצוה ע"ח: ומשרשי מצוה זו, שנצטוינו בזה לחזק קיום דתנו, שאילו נצטווינו: קיימו התורה כאשר תוכלו להשיג כוונת אמיתתה, כל אחד ואחד מישראל יאמר דעתי נותנת שאמיתת עניין פלוני כן הוא, ואפילו כל העולם יאמרו בהפכו לא יהיה לו רשות לעשות העניין בהפך האמת לפי דעתו. ויצא מזה חורבן שתעשה התורה ככמה תורות, כי כל אחד ידין כפי עניות דעתו.

 

תנורו של עכנאי - בבא מציעא נ"ט:...מאי לא בשמים היא - אמר רבי ירמיה: שכבר נתנה תורה מהר סיני, אין אנו משגיחין בבת קול, שכבר כתבת בהר סיני בתורה אחרי רבים להטות. אשכחיה רבי נתן לאליהו, אמר ליה: מאי עביד קודשא בריך הוא בההיא שעתא
אמר ליה: קא חייך ואמר נצחוני בני, נצחוני בני.

 

ספר החינוך מצוה תצ"ה - תצ"ו: ...ובכל דור ודור גם כן שנשמע אל החכמים הנמצאים שקבלו דבריהם ושתו מים מספריהם ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מליהם ופליאות דעותיהם...

 

   אין ספק יש ללכת על פי הרוב הרבני שניתן לסמוך עליו. אבל בינם לבין עצמם הרבנים חלוקים. והשינויים במאות השנים נעו בין הקלות לבין החמרות. מאז הגלות הלכו המצוות והחמירו עד למאה השבע עשרה. אחר כך אנו רואים שני מגמות הפוכות א. מגמת הקלות שהתחילה עם החסידות ומאה שנה מאוחר יותר עם הרפורמים, הקונסרווטיבים והמסורתיים שמקלים מגמישים ומפרשים את התורה גם לאור מחקרים חדשים. מגמת החמרה שהם האורתודוקסים למיניהם שמחמירים והולכים. לדוגמא עניין העבודה. חכמי ישראל היו דבקים במצוות הפרנסה. בימינו ישנם זרמים המעודדים את הצעירים לשבת בבתי מדרש, לא לעבוד, לא להתפרנס לסמוך על כספי הציבור. ויש זרמים שדורשים מצעירים להתפרנס.

   כך ניתן לומר שהלכות המפורשות היום בדרך שונה על ידי קבוצות רבנים, אחת משתיים או שאפשר לומר שהם פשוט כופרים. כפי שעושים לגבי הרפורמים והקונסרבטיבים, או שאפשר לומר שיש לגיטימיות לפרשנות שלהם. והשינויים שהם הכניסו הם באמצעות פרשנות ההלכה. כך שבסך הכל יש לנו כאן גם ממד של מאבק פוליטי.

 

   היות ורוב היהדות היום בעולם היא יהדות רפורמית, קונסרבטיבית ומסורתית, בואו ולא נבטל בהינף יד שינויים שנעשים על ידי רוב.

 

   גם הציונות ובראשה התנועה הקיבוצית, היו פרשנים נועזים של התורה. גם אותם אני מכניס לזרמים ביהדות. רק שאינני יודע עדיין מה לעשות עם העובדה שזרמים אלו נמצאים כיום בנסיגה. במילים אחרות חידוש הציונות כיצד?

 

יום טוב

יששכר  


תגובות
עם תגובות חתונה ומחיצות... : ענת ירקוני
21/3/2006 23:52
תאריך:
 
22/3/2006 06:54
תאריך:
22/3/2006 08:00
תאריך:
 
ללא תגובות סגפנות : תומר יעקובוב
22/3/2006 10:43
תאריך:
22/3/2006 22:26
תאריך:
 
23/3/2006 04:02
תאריך:
עם תגובות הפרדה ומחיצות : מושון לוינגר
22/3/2006 22:30
תאריך:
 
23/3/2006 04:09
תאריך:
 
 
עם תגובות נפלא : יששכר עשת
24/3/2006 09:43
תאריך:
 
עם תגובות נפלא נפלא : מושון לוינגר
26/3/2006 00:07
תאריך:
 
עם תגובות מפגש חברתי : יששכר עשת
26/3/2006 07:06
תאריך:
 
עם תגובות מפגש חברתי 2 : מושון לוינגר
26/3/2006 16:24
תאריך:
 
26/3/2006 19:39
תאריך:
 
עם תגובות גדולים וטובים ממני- : מושון לוינגר
26/3/2006 20:46
תאריך:
 
26/3/2006 21:37
תאריך:
 
עם תגובות צביאלוש יקר : מושון לוינגר
28/3/2006 01:27
תאריך:
 
ללא תגובות שעור של בוקר : יששכר עשת
28/3/2006 06:45
תאריך:
28/3/2006 10:50
תאריך:
 
עם תגובות צביאל יקר : מושון לוינגר
28/3/2006 13:24
תאריך:
 
עם תגובות לא מלאכים : צביאל רופא
23/3/2006 16:10
תאריך:
 
 
עם תגובות בואו נלמד : אריאל שפירא
23/3/2006 21:53
תאריך:
 
24/3/2006 06:10
תאריך:
 
24/3/2006 13:30
תאריך:
24/3/2006 14:58
תאריך:
 
ללא תגובות סף הגירוי המיני : אריאל שפירא
25/3/2006 20:08
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון