- כָּל מִי שֶׁיֵּשׁ בְּיָדוֹ שְׁלשָׁה דְבָרִים הַלָּלוּ, מִתַּלְמִידָיו שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ:
-
עַיִן טוֹבָה, וְרוּחַ נְמוּכָה, וְנֶפֶשׁ שְׁפָלָה
-
-
מהי העין הטובה?
-
עין אינה שום תוכן מסוים.
-
עין היא כשרון ההבטה.
-
-
מהי התכונה הראשונה הקושרת אותנו לאביה הראשון של האומה הישראלית -
-
עין טובה.
-
אברהם אבינו מעז להתווכח עם הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו, על מהפכת סדום ועמורה -
-
במקום שכל אדם שפוי היה שמח שסוף סוף הקדוש ברוך הוא הולך להחריב
-
לאחר שהקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו מודיע לו על החלטתו
-
אברהם אבינו מעז להתווכח -
-
"אולי יש חמישים צדיקים בכל העיר הגדולה הזאת"?
-
"אולי ארבעים"?
-
"אולי עשרה"?
-
חיפוש הנקודה הטובה אפילו ברשע היותר נורא.
-
-
אם תרצו,
-
אברהם אבינו מכניס לביתו ערבים המשתחוים לאבק של תחת כפות רגליהם -
-
ביטוי לעבודת אלילים מהגרועות שישנן -
-
עבודת האבק והזוהמה.
-
אברהם מכניסם לביתו, נותן להם כבוד מלכים -
-
והנה...
-
מתגלה שהם מלאכים !!!
-
-
התכונה היהודית הזאת אינה תוכן מסוים מוגבל שאפשר להעביר אותו במספר מילים או אפילו בספר,
-
זו תכונת חיים.
-
זו תכונת האמונה המאמינה בבריאה.
-
זו תכונת נפש.
-
זה מבט.
-
זאת העין.
-
עין בעברית היא גם מעין.
-
נביעה.
-
היכולת להסתכל בעומק המציאות ולגלות שם נביעה של כוחות חיים חדשים המוסתרים מעיני המתבונן השיטחי.
-
כשרונו של בלק היה בדיוק הפוך -
-
למצוא את נקודת הרע הכי קטנה שקיימת ולהעצים אותה ולהפוך אותה לקללה.
-
-
ולמה כותב אני את כל זאת עכשיו ??? -
-
ראשית בגלל פרשת השבוע
-
שנית בגלל שאנו נמצאים עכשיו בלב מאבק ציבורי כבד הקורע את ליבנו ונשמתנו
-
כל צד חושב שהצד השני מביא אותו לחורבן ולאבדון ושהוא צודק.
-
לעניות דעתי דווקא בתקופה כזאת עלינו לסגל לעצמנו יותר מתמיד את תכונת העין הטובה.
-
את יכולת ההבטה.
-
הבה וננסה כל אחד גם למצוא את נקודת הטוב והחיבור שנמצאת אצל האנשים שלא חושבים כמותנו.
-
אולי מתוך הפתחות אמיתית והקשבה הדדית אמיתית נוכל להגיע לפתרונות חדשים שלא נמצאים כרגע בשטח.
-
הבה ונכבד איש את רעהו.
-
הבה ונאהב את החושבים להפך מדעתנו.
-
הבה וננסה למצוא את הטוב שבכל דבר וניקח אותו אלינו.
-
הבה ונהיה מתלמידיו של אברהם אבינו.