חג שמח לכולם
השנה אולי נקדיש את חג הפסח גם לביעור החמץ מליבנו למען חירותנו, נאבק בעבדות ל"בא לי".
יצר הרע רק לצורך המוכרח והוא אסור בהנאה בזמן שאינו הכרח.
ספר סדר היום - סדר חג הפסח ...לבער החמץ המחמיץ לבות בני אדם והוא היצר הרע אשר הוא שאור שבעיסה, שגופו של אדם הוא כמו עיסה מגולגלת בדברים רבים ויש בו רמ"ח אברים, ויצר הרע הניתן בגוף האדם בחפץ ורצון השם יתברך הוא להם כמו שאור...
...ובעל שכל אינו צריך להמתין עד ערב פסח לעיין על דבר זה אלא בכל יום ויום...
...החמץ הוא יצר הרע שהוא חמוץ ופגום, וכן חמץ בגימטריא פגימה, והוא המחמיץ את האדם ומטריד אותו מעבוד אלהיו יתברך ויתעלה, וצריך האדם שיתגבר עליו ולא יניחנו לשלוט עליו מכל וכל אלא לצורך המוכרח ולשאר הענינים יחפש אחריו לרחק אותו מעליו ולא יתהנה ממנו כי הוא אסור בהנאה בזמן שאינו הכרח...
לא היינו כופרים להכעיס ולא מתפקרים לתאווה. מהפכה למען חירותנו
אבא קובנר על הפסח החילוני והפסח הדתי, "מעריב" תשכ"ה, 16 לאפריל 1965 ...במסורת החוויות הלאומיות הגדולות כאן שום דבר לא נשאר קפוא. כאן הכל פשט ולבש צורה לפי דרישות הזמן. הדרך שבה נחוגו חגי ישראל לא היתה מנותקת איפוא מההוויה הרוחנית האקטואלית של הדורות ,כשהחולין של אנשי תנועת העבודה לא היו חולין של פשט החג היה להם איפוא, דבר מיותר, אבל אין זה רק משום שהיו חילוניים, ולא משום שרצו לנתק עצמם ממסורת ישראל שהרי הם ניתקו עצמם ממשהו יותר חמור וראשוני מאבא ואמא.
ביציאת מצרים חדשה זו בימינו, לא יצאנו עם אבא - אמא. שנים היו מסיבים לשולחן הסדר אנשים שלא היית רואה בהם ראש שיבה ושלא נמצאו ביניהם ילדים שישאלו את הקושיות. אנשים ללא גיל, ללא בנים, ללא אבות.
אבל ניתוק זה הלוא נעשה למען גשר, למען עשות את המהפכה בעם שרובו לא היה מוכן לה. סבורני שאין תנועה מהפכנית שנייה בתולדות האנושות שנתחייבה בניתוק גיאוגרפי, ביולוגי אבל בעיקר ניתוק היסטורי שאילץ אותה לכפור בהוויית 1000 שנות גולה.
נכון, כפרנו אבל כאמור לא היינו כופרים להכעיס ולא מתפקרים לתאווה, כפרנו בעבר למען עתיד יותר טוב עד שבאו ימים אחרים והעתיד התחיל להופיע.
חג שמח
יששכר |