פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:1/2/2005 19:34

נושא:

פרשת משפטים
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת משפטים ספר שמות פרקים כ"א-כ"ג תשס"ה

 

ללמוד לצמוח ולהתפתח דרך המעשה.

נעשה ונשמע מתחייבים בני ישראל.

הברית בין הקדוש ברוך הוא לבין עם ישראל נחתמת בהבטחה נעשה ונשמע

שמות כ"ד (ד) וַיִּכְתֹּב משֶׁה אֵת כָּל דִּבְרֵי ה' וַיַּשְׁכֵּם בַּבֹּקֶר וַיִּבֶן מִזְבֵּחַ תַּחַת הָהָר וּשְׁתֵּים עֶשְׂרֵה מַצֵּבָה לִשְׁנֵים עָשָׂר שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: (ה) וַיִּשְׁלַח אֶת נַעֲרֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיִּזְבְּחוּ זְבָחִים שְׁלָמִים לַה' פָּרִים: (ו) וַיִּקַּח משֶׁה חֲצִי הַדָּם וַיָּשֶׂם בָּאַגָּנֹת וַחֲצִי הַדָּם זָרַק עַל הַמִּזְבֵּחַ:

(ז) וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע:

(ח) וַיִּקַּח משֶׁה אֶת הַדָּם וַיִּזְרֹק עַל הָעָם וַיֹּאמֶר הִנֵּה דַם הַבְּרִית אֲשֶׁר כָּרַת ה' עִמָּכֶם עַל כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה:

כאשר אתם מתחייבים על שינוי גישה, שינוי התנהגות, ספרו זה לזה על ניסיונות לעשות שינוי באופן מעשי ולא רק להבין את מהות השינוי. מה למדתם מתהליך השנוי על עצמכם?

 

שבעים מזקני ישראל משה אהרון נדב ואביהו זוכים להתגלות. מה יפה ונוראה התגלות זו. כמה מבטיחה וכמה מאיימת. וכעצם השמים לטוהר, מראה כבוד ה' כאש אוכלת.

(ט) וַיַּעַל משֶׁה וְאַהֲרֹן נָדָב וַאֲבִיהוּא וְשִׁבְעִים מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל:

(י) וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר:

(יא) וְאֶל אֲצִילֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לֹא שָׁלַח יָדוֹ וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ:

(יב) וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל משֶׁה עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם: (יג) וַיָּקָם משֶׁה וִיהוֹשֻׁעַ מְשָׁרֲתוֹ וַיַּעַל משֶׁה אֶל הַר הָאֱלֹהִים:

(יד) וְאֶל הַזְּקֵנִים אָמַר שְׁבוּ לָנוּ בָזֶה עַד אֲשֶׁר נָשׁוּב אֲלֵיכֶם וְהִנֵּה אַהֲרֹן וְחוּר עִמָּכֶם מִי בַעַל דְּבָרִים יִגַּשׁ אֲלֵהֶם: (טז) וַיִּשְׁכֹּן כְּבוֹד ה' עַל הַר סִינַי וַיְכַסֵּהוּ הֶעָנָן שֵׁשֶׁת יָמִים וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִתּוֹךְ הֶעָנָן:

(יז) וּמַרְאֵה כְּבוֹד ה' כְּאֵשׁ אֹכֶלֶת בְּרֹאשׁ הָהָר לְעֵינֵי בְּנֵי יִשְׂרָאֵל:

בכל הבטחה מקופלות התקווה והאיום. ספרו זה לזה על התחייבויות שלקחתם על עצמך. מה הרווחתם? מה הפסדתם? כיצד נפגעתם וכיצד התפתחתם?

 

אשמה ופיצוי.

כאשר אתם פוגעים באחר, בחבר, בבן או בת הזוג בילדיכם. האם אתם חושבים על פיצוי לנפגע? נסו לפצות את אלו שפגעת בהם? ולא להסתפק רק בסליחה. או בהתנצלות. מה יהיה גובה הפיצוי?

שמות כ"א (יח) וְכִי יְרִיבֻן אֲנָשִׁים וְהִכָּה אִישׁ אֶת רֵעֵהוּ בְּאֶבֶן אוֹ בְאֶגְרֹף וְלֹא יָמוּת וְנָפַל לְמִשְׁכָּב: (יט) אִם יָקוּם וְהִתְהַלֵּךְ בַּחוּץ עַל מִשְׁעַנְתּוֹ וְנִקָּה הַמַּכֶּה רַק שִׁבְתּוֹ יִתֵּן וְרַפֹּא יְרַפֵּא:

שמות כ"א  (כו) וְכִי יַכֶּה אִישׁ אֶת עֵין עַבְדּוֹ אוֹ אֶת עֵין אֲמָתוֹ וְשִׁחֲתָהּ לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת עֵינוֹ: (כז) וְאִם שֵׁן עַבְדּוֹ אוֹ שֵׁן אֲמָתוֹ יַפִּיל לַחָפְשִׁי יְשַׁלְּחֶנּוּ תַּחַת שִׁנּוֹ:

שמות כ"א (לז) כִּי יִגְנֹב אִישׁ שׁוֹר אוֹ שֶׂה וּטְבָחוֹ אוֹ מְכָרוֹ חֲמִשָּׁה בָקָר יְשַׁלֵּם תַּחַת הַשּׁוֹר וְאַרְבַּע צֹאן תַּחַת הַשֶּׂה:

שמות כ"ב (ד) כִּי יַבְעֶר אִישׁ שָׂדֶה אוֹ כֶרֶם וְשִׁלַּח אֶת בְּעִירֹה וּבִעֵר בִּשְׂדֵה אַחֵר מֵיטַב שָׂדֵהוּ וּמֵיטַב כַּרְמוֹ יְשַׁלֵּם: (ה) כִּי תֵצֵא אֵשׁ וּמָצְאָה קֹצִים וְנֶאֱכַל גָּדִישׁ אוֹ הַקָּמָה אוֹ הַשָּׂדֶה שַׁלֵּם יְשַׁלֵּם הַמַּבְעִר אֶת הַבְּעֵרָה:

 

חמלה

ישבו על החלשים, חפשו חמלה בליבכם. ספרו זה לזה על מעשי חמלה. איך הרגשתם? מה קרה ליחסים? טפחו את החמלה ביום יום.

שמות כ"ב (כ) וְגֵר לֹא תוֹנֶה וְלֹא תִלְחָצֶנּוּ כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם: (כא) כָּל אַלְמָנָה וְיָתוֹם לֹא תְעַנּוּן: (חמלה כללית על גר יתום ואלמנה.) (כד) אִם כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת עַמִּי אֶת הֶעָנִי עִמָּךְ לֹא תִהְיֶה לוֹ כְּנשֶׁה לֹא תְשִׂימוּן עָלָיו נֶשֶׁךְ: (כה) אִם חָבֹל תַּחְבֹּל שַׂלְמַת רֵעֶךָ עַד בֹּא הַשֶּׁמֶשׁ תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ: (כו) כִּי הִוא כְסוּתֹה לְבַדָּהּ הִוא שִׂמְלָתוֹ לְעֹרוֹ בַּמֶּה יִשְׁכָּב וְהָיָה כִּי יִצְעַק אֵלַי וְשָׁמַעְתִּי כִּי חַנּוּן אָנִי: (חמלה על עני חייב כסף.)

שמות כ"ג (יב) שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת לְמַעַן יָנוּחַ שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ וְיִנָּפֵשׁ בֶּן אֲמָתְךָ וְהַגֵּר: (חמלה על עצמנו וכוחותינו ואלו שעובדים עבורנו.)

שמות כ"ג (יט)...לֹא תְבַשֵּׁל גְּדִי בַּחֲלֵב אִמּוֹ: (חמלה על בעלי החי.)

שמות כ"ג (ג) וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ: (חמלה על העני, כשאתה בריב איתו.) (ד) כִּי תִפְגַּע שׁוֹר אֹיִבְךָ אוֹ חֲמֹרוֹ תֹּעֶה הָשֵׁב תְּשִׁיבֶנּוּ לוֹ (ה) כִּי תִרְאֶה חֲמוֹר שׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ: (חמלה על בעל החיים, ללא קשר לבעליו.) (ו) לֹא תַטֶּה מִשְׁפַּט אֶבְיֹנְךָ בְּרִיבוֹ: (חמלה על עני נתבע.)

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת משפטים ספר שמות פרקים כ"א-כ"ג

תשס"ד  

אחרי קבלת עשרת הדיברות, מקבלים בני ישראל את המשפטים שהם אמורים לשים לפניהם. כלומר תורת חיים שבה מצוות עשה ולא תעשה. המצוות מגדירות את דרך היחסים הבין אישיים, כלומר תורת מוסר וערכים, ודרך  היחסים שבין אדם למקום, כלומר בין אדם לאלוקים, או במילים אחרות דרך האמונה. בפרשה זו אנו קוראים בין השאר על  א. יחסים בין אדון לעבד. ב. יחסי אלימות כגון מכות, קללות, וגניבות. ג. יחסי פגיעה באדם באמצעות רכוש הפוגע כגון בעלי חיים, בורות. ד. עונשים לאלימים. ה. יחסים עסקיים כגון בענייני הלוואות. ו. התייחסות לאונס. ז. משכב בהמה. ח. עבודת אלילים., ט. יחס לגר. י. יחס לעני. י"א. יחס למנהיגות. י"ב איסור אכילת בשר לא כשר. י"ג מצוות להתרחק מרע ומחברה רעה. י"ד.  מצוות להתרחק משקר. ט"ו מצווה לא לקחת שוחד. ט"ז. עשיית צדק במשפט. י"ז. עזרה לחלש. י"ח. מצווה לתת מנוחה לאדמה בשנה השביעית. י"ט. שמירת השבת ושלושת הרגלים: פסח, שבועות, וסוכות. אורח חיים בדרך תורת אלוקים מבטיח שלום ובריאות. בני ישראל שומעים את המשפטים מתוך ספר הברית ואומרים נעשה ונשמע. משה אהרון ושבעים מזקני ישראל הם המנהיגות הפועלת לאור המשפטים הללו. משה עולה להר סיני למשך ארבעים יום וארבעים לילה לקבל את לוחות הברית.

ערכו חשבון נפש פרטי בשאלה אלו משפטים מבטאים את עקרונות היחסים הבין אישיים שלך? אלו משפטים מבטאים את עקרונות גישתך לחיים? השקפת עולמך? האמונה שלך? 

דעת הרוב קובעת.

יש רגעים בהם דעת הרוב רעה לפי דעתך, למשל כולם מעשנים או כולם אומרים לך לפגוע באחר שפגע בך. האם תעמוד על דעתך? האם תוותר?

שמות פרק כג

(ב) לֹא תִהְיֶה אַחֲרֵי רַבִּים לְרָעֹת וְלֹא תַעֲנֶה עַל רִב לִנְטֹת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטֹּת:

                                               לך יש ולאחר אין.

כאשר לך יש ולאחר אין, ההתהדרות כלומר הגאווה, מקנה ביטחון מסוים מלווה ברחמים ואי נוחות רגשית. כאשר אתה בקשר חברי או עסקי עם מי שאין לו, מה תעשה? איך תביא לידי ביטוי מעשי ומילולי את רגשותיך הסותרים? תתחמק? תעזור? תקשיב? תתעלם?

שמות פרק כג

(ג) וְדָל לֹא תֶהְדַּר בְּרִיבוֹ: ס

                                              קח את עצמך בידיים.

בני ישראל שומעים את המשפטים ומודיעים: "נעשה ונשמע". הביטוי קח את עצמך בידיים הוא תרגום מודרני של רעיון "נעשה ונשמע". אתה יודע את חובתך, לא ממש רוצה לקיים אותה, לוקח עצמך בידיים, ועושה את חובתך בכל זאת, לפעמים נפתח שער ללמוד משהו חדש. שתפו זה את זה ברגעים בהם הצלחתם לעשות זאת. מה למדתם? מה הגיע למודעות על עצמכם? על יחסים בין אישיים?

שמות פרק כד

(ז) וַיִּקַּח סֵפֶר הַבְּרִית וַיִּקְרָא בְּאָזְנֵי הָעָם וַיֹּאמְרוּ כֹּל אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' נַעֲשֶׂה וְנִשְׁמָע:

 

האם זה מוכר לך? קרה לך? מה תעשה/י? למה דווקא ככה?

שבת שלום.

                                                                                                                         יששכר עשת       

 

                                                                 


תגובות
5/2/2005 23:21
תאריך:
 
ללא תגובות נעשה ונשמע : יששכר עשת
6/2/2005 23:38
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון