פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:12/12/2004 17:26

נושא:

כעס והטיפול בו חלק ב'.
תוכן:

לכולם שלום

בתיקיה טיפול פסיכולוגי יהודי ישנו קובץ על כעס והטיפול בו. מובאת בו הצעתו של הרמב"ן לטיפול בכעס.

הפעם מובאות דרכים נוספות להתמודדות עם הכעס. מוזמנים לשתף אותנו בהצעות נוספות ובדוגמות. כהורים כבני בנות זוג כילדים, כחברים, כמנהלים עסקים ועוד.

 

א. אפילו בשעת כעסו של הקדוש ברוך הוא זוכר את הרחמים.

   תלמוד בבלי מסכת פסחים דף פז/ב. אמר רבי אלעזר, אפילו בשעת כעסו של הקדוש ברוך הוא זוכר את הרחמים. שנאמר, "כי לא אוסיף עוד, ארחם את בית ישראל."  איכה רבה א כ"ג. ...אף על גב דהוא כעיס, רחמיו קרובים...

   

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף ז/א:

   אמר רבי יוחנן משום רבי יוסי. מנין שהקדוש ברוך הוא מתפלל? שנאמר והביאותים אל הר קדשי ושמחתים בבית תפלתי. תפלתם לא נאמר, אלא תפלתי. מכאן שהקדוש ברוך הוא מתפלל.

   מאי מצלי (מה מתפלל?) אמר רב זוטרא בר טוביה אמר רב. יהי רצון מלפני שיכבשו רחמי את כעסי ויגולו רחמי על מדותי ואתנהג עם בני במדת רחמים, ואכנס להם לפנים משורת הדין.

   תניא אמר רבי ישמעאל בן אלישע. פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל יה ה' צבאות שהוא יושב על כסא רם. ונשא ואמר לי ישמעאל בני ברכני. אמרתי לו: יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ותתנהג עם בניך במדת הרחמים ותכנס להם לפנים משורת הדין. ונענע לי בראשו...

 

                                                    ב. כעס כרגע אובדן אמונה באלוהים.

   תלמוד בבלי מסכת שבת דף קה/ב והתניא רבי שמעון בן אלעזר אומר משום חילפא בר אגרא שאמר משום רבי יוחנן בן נורי: המקרע בגדיו בחמתו והמשבר כליו בחמתו והמפזר מעותיו בחמתו, יהא בעיניך כעובד עבודה זרה. שכך אומנתו של יצר הרע: היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך, עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד. אמר רבי אבין: מאי קראה לא יהיה בך אל זר ולא תשתחווה לאל נכר? איזהו אל זר? שיש בגופו של אדם הוי אומר זה יצר הרע..."

 

   רבי זלמן שניאור מלאדי, אמצע מאה 18, מייסד חסידות חב"ד, בעל התניא: הסבר שיטתי לחסידות. מבאר את מאמר חז"ל זוהר חלק א כז, ב "כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה". וכך הוא מסביר בתניא, איגרת-הקודש סימן כה: "לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה, כי אילו היה מאמין שמאת ה' הייתה זאת לו, לא היה בכעס כלל. ואף שבן-אדם, שהוא בעל-בחירה, מקללו או מכהו או מזיק ממונו, ומתחייב בדיני אדם ובדיני שמים על רוע בחירתו - אף-על-פי-כן, על הניזק כבר נגזר מן השמים, והרבה שלוחים למקום".

 

   ספר ויקרא פרק יט (יז) לֹא תִשְׂנָא אֶת אָחִיךָ בִּלְבָבֶךָ הוֹכֵחַ תּוֹכִיחַ אֶת עֲמִיתֶךָ וְלֹא תִשָּׂא עָלָיו חֵטְא: (יח) לֹא תִקֹּם וְלֹא תִטֹּר אֶת בְּנֵי עַמֶּךָ וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ אֲנִי ה':

 

    שמות לב (ט) וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רָאִיתִי אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא: (י) וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל: (יא) וַיְחַל משֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱלֹהָיו וַיֹּאמֶר לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה: (יב) לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ: (יג) זְכֹר לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיִשְׂרָאֵל עֲבָדֶיךָ אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לָהֶם בָּךְ וַתְּדַבֵּר אֲלֵהֶם אַרְבֶּה אֶת זַרְעֲכֶם כְּכוֹכְבֵי הַשָּׁמָיִם וְכָל הָאָרֶץ הַזֹּאת אֲשֶׁר אָמַרְתִּי אֶתֵּן לְזַרְעֲכֶם וְנָחֲלוּ לְעֹלָם: (יד) וַיִּנָּחֶם ה' עַל הָרָעָה אֲשֶׁר דִּבֶּר לַעֲשׂוֹת לְעַמּוֹ:

 

חג שמח

יששכר

 

    

 


תגובות
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון