פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.
פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז
עיקרון כלכלי מוסרי ברוח אלוהים.
פחדי פרעה הם פחדים שכולנו חווים אותם. יש לנו תקופות טובות. אנו זוכים לחסד ולשכר על עמלנו. עם כל זאת המחשבות והפחדים על האפשרות שכל זה יילקח מאיתנו מטרידות, מאיימות. ככל שאנו מטפסים במעלה ההצלחה, הפחדים גדלים. פרעה גילה אחריות כלפי עמו. הוא חיפש דרך למנוע את הרעה שעלולה הייתה להתרגש על ארצו. היה זה יוסף שידע ברוחו של אלוהים להציע את חכמת הכלכלה הפשוטה: "חסוך לעת צרה". על פי סיפור זה תורת השם מציעה לנו את החיסכון לעתיד לבא ולעת צרה. זוהי גם דרכנו לחוות את ידיעת מגבלותינו ואת גבולות עוצם ידינו. כמה אנו חוסכים לעת צרה? לגמלאות? לרכישה יקרה? כמה אנו מוכנים להוריד ברמת חיינו ביום יום למען עתיד? שתפו אותנו בהערכות הכלכלית שלכם?
בראשית מ"א (א) וַיְהִי מִקֵּץ שְׁנָתַיִם יָמִים וּפַרְעֹה חֹלֵם וְהִנֵּה עֹמֵד עַל הַיְאֹר: (ב) וְהִנֵּה מִן הַיְאֹר עֹלֹת שֶׁבַע פָּרוֹת יְפוֹת מַרְאֶה וּבְרִיאֹת בָּשָׂר וַתִּרְעֶינָה בָּאָחוּ: (ג) וְהִנֵּה שֶׁבַע פָּרוֹת אֲחֵרוֹת עֹלוֹת אַחֲרֵיהֶן מִן הַיְאֹר רָעוֹת מַרְאֶה וְדַקּוֹת בָּשָׂר וַתַּעֲמֹדְנָה אֵצֶל הַפָּרוֹת עַל שְׂפַת הַיְאֹר: (ד) וַתֹּאכַלְנָה הַפָּרוֹת רָעוֹת הַמַּרְאֶה וְדַקֹּת הַבָּשָׂר אֵת שֶׁבַע הַפָּרוֹת יְפֹת הַמַּרְאֶה וְהַבְּרִיאֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה: (ה) וַיִּישָׁן וַיַּחֲלֹם שֵׁנִית וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים עֹלוֹת בְּקָנֶה אֶחָד בְּרִיאוֹת וְטֹבוֹת: (ו) וְהִנֵּה שֶׁבַע שִׁבֳּלִים דַּקּוֹת וּשְׁדוּפֹת קָדִים צֹמְחוֹת אַחֲרֵיהֶן: (ז) וַתִּבְלַעְנָה הַשִּׁבֳּלִים הַדַּקּוֹת אֵת שֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַבְּרִיאוֹת וְהַמְּלֵאוֹת וַיִּיקַץ פַּרְעֹה וְהִנֵּה חֲלוֹם: (יד) וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה: (טו) וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל יוֹסֵף חֲלוֹם חָלַמְתִּי וּפֹתֵר אֵין אֹתוֹ וַאֲנִי שָׁמַעְתִּי עָלֶיךָ לֵאמֹר תִּשְׁמַע חֲלוֹם לִפְתֹּר אֹתוֹ: (טז) וַיַּעַן יוֹסֵף אֶת פַּרְעֹה לֵאמֹר בִּלְעָדָי אֱלֹהִים יַעֲנֶה אֶת שְׁלוֹם פַּרְעֹה: (כח) הוּא הַדָּבָר אֲשֶׁר דִּבַּרְתִּי אֶל פַּרְעֹה אֲשֶׁר הָאֱלֹהִים עֹשֶׂה הֶרְאָה אֶת פַּרְעֹה: (כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם: (ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ: (לא) וְלֹא יִוָּדַע הַשָּׂבָע בָּאָרֶץ מִפְּנֵי הָרָעָב הַהוּא אַחֲרֵי כֵן כִּי כָבֵד הוּא מְאֹד: (לד) יַעֲשֶׂה פַרְעֹה וְיַפְקֵד פְּקִדִים עַל הָאָרֶץ וְחִמֵּשׁ אֶת אֶרֶץ מִצְרַיִם בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע: (לה) וְיִקְבְּצוּ אֶת כָּל אֹכֶל הַשָּׁנִים הַטֹּבוֹת הַבָּאֹת הָאֵלֶּה וְיִצְבְּרוּ בָר תַּחַת יַד פַּרְעֹה אֹכֶל בֶּעָרִים וְשָׁמָרוּ: (לו) וְהָיָה הָאֹכֶל לְפִקָּדוֹן לָאָרֶץ לְשֶׁבַע שְׁנֵי הָרָעָב אֲשֶׁר תִּהְיֶיןָ בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְלֹא תִכָּרֵת הָאָרֶץ בָּרָעָב: (לז) וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי כָּל עֲבָדָיו:
שני בנים ליוסף שזכו לנחלה בארץ כנען בראשית מ"א
(נ) וּלְיוֹסֵף יֻלָּד שְׁנֵי בָנִים בְּטֶרֶם תָּבוֹא שְׁנַת הָרָעָב אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ אָסְנַת בַּת פּוֹטִי פֶרַע כֹּהֵן אוֹן: (נא) וַיִּקְרָא יוֹסֵף אֶת שֵׁם הַבְּכוֹר מְנַשֶּׁה כִּי נַשַּׁנִי אֱלֹהִים אֶת כָּל עֲמָלִי וְאֵת כָּל בֵּית אָבִי: (נב) וְאֵת שֵׁם הַשֵּׁנִי קָרָא אֶפְרָיִם כִּי הִפְרַנִי אֱלֹהִים בְּאֶרֶץ עָנְיִי:
אני יודע משהו שאתה לא יודע.
היתרון שיש ליודע על הלא יודע מחייב אותו לאחריות רבה. יוסף ידע פעמיים. פעם אחת על שבע השנים הרעות. ידע זה אפשר לו להשכיר לאגור מזון רב. פעם שנייה ידע שהוא אחי אחיו והם לא ידעו. הוא ניצל ידע זה כדי לנקום בהם.
בראשית מ"ב (ה) וַיָּבֹאוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל לִשְׁבֹּר בְּתוֹךְ הַבָּאִים כִּי הָיָה הָרָעָב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן: (ו) וְיוֹסֵף הוּא הַשַּׁלִּיט עַל הָאָרֶץ הוּא הַמַּשְׁבִּיר לְכָל עַם הָאָרֶץ וַיָּבֹאוּ אֲחֵי יוֹסֵף וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ אַפַּיִם אָרְצָה: (ז) וַיַּרְא יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וַיַּכִּרֵם וַיִּתְנַכֵּר אֲלֵיהֶם וַיְדַבֵּר אִתָּם קָשׁוֹת וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֵאַיִן בָּאתֶם וַיֹּאמְרוּ מֵאֶרֶץ כְּנַעַן לִשְׁבָּר אֹכֶל: (ח) וַיַּכֵּר יוֹסֵף אֶת אֶחָיו וְהֵם לֹא הִכִּרֻהוּ:
נקמת יוסף באחיו
נקמה איומה נוקם יוסף באחיו. הוא מביא אותם לחוות סף שכול קשה יותר ויותר. אלו הם החוויות הקשות של משפחות שחווות שכול בזה אחר זה. כמו איוב. איך עומדים בכאב נורא זה?
על בני יעקב להביא את בנימין על מנת להשיב את שמעון שנשאר בידי יוסף כבן ערובה. ראובן מוכן להקריב את בנין תמורת בנימין ושמעון בראשית מ"ב (לו) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יַעֲקֹב אֲבִיהֶם אֹתִי שִׁכַּלְתֶּם יוֹסֵף אֵינֶנּוּ וְשִׁמְעוֹן אֵינֶנּוּ וְאֶת בִּנְיָמִן תִּקָּחוּ עָלַי הָיוּ כֻלָּנָה: (לז) וַיֹּאמֶר רְאוּבֵן אֶל אָבִיו לֵאמֹר אֶת שְׁנֵי בָנַי תָּמִית אִם לֹא אֲבִיאֶנּוּ אֵלֶיךָ תְּנָה אֹתוֹ עַל יָדִי וַאֲנִי אֲשִׁיבֶנּוּ אֵלֶיךָ: (לח) וַיֹּאמֶר לֹא יֵרֵד בְּנִי עִמָּכֶם כִּי אָחִיו מֵת וְהוּא לְבַדּוֹ נִשְׁאָר וּקְרָאָהוּ אָסוֹן בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר תֵּלְכוּ בָהּ וְהוֹרַדְתֶּם אֶת שֵׂיבָתִי בְּיָגוֹן שְׁאוֹלָה:
יהודה מתחנן ליעקב שיתן את בנימין הבררה היא או למות כולם ברעב או שינצלו במחיר הסיכון של חיי בנימין יהודה ערב לבנימין ויהיה חוטא ליעקב כל הימים אם לא ישיב את בנימין. בראשית מ"ג (ח) וַיֹּאמֶר יְהוּדָה אֶל יִשְׂרָאֵל אָבִיו שִׁלְחָה הַנַּעַר אִתִּי וְנָקוּמָה וְנֵלֵכָה וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת גַּם אֲנַחְנוּ גַם אַתָּה גַּם טַפֵּנוּ: (ט) אָנֹכִי אֶעֶרְבֶנּוּ מִיָּדִי תְּבַקְשֶׁנּוּ אִם לֹא הֲבִיאֹתִיו אֵלֶיךָ וְהִצַּגְתִּיו לְפָנֶיךָ וְחָטָאתִי לְךָ כָּל הַיָּמִים:
יעקב נאלץ לתת את בנו. חרדתו ודיכאונו גוברים. בראשית מ"ג (יג) וְאֶת אֲחִיכֶם קָחוּ וְקוּמוּ שׁוּבוּ אֶל הָאִישׁ: (יד) וְאֵל שַׁדַּי יִתֵּן לָכֶם רַחֲמִים לִפְנֵי הָאִישׁ וְשִׁלַּח לָכֶם אֶת אֲחִיכֶם אַחֵר וְאֶת בִּנְיָמִין וַאֲנִי כַּאֲשֶׁר שָׁכֹלְתִּי שָׁכָלְתִּי:
פרשת השבוע תשס"ד
פרשת מקץ בראשית מ'- מ"ד י"ז
בעוד יוסף ממשיך להיות נתון בבית האסורים, פרעה חולם חלומות על פרות רעות שאוכלות את הפרות הטובות ועל שבלים דקות ושדופות הבולעות את השיבולים הטובות. שר המשקים נזכר ביוסף, ומציע אותו כפותר חלומות במקום החרטומים שנכשלו. ואכן יוסף, בעזרת אלוקים, פותר את החלומות ומנבא כי אלוקים יביא שבע שנים טובות למצריים ואחריהן שבע שנים רעות. יוסף מציע לאגור אוכל ככל שניתן במשך שבע השנים הטובות. פרעה ממנה את יוסף לטפל במאגרי המזון. ליוסף נולדו שני בנים מאשתו אסנת בת פוטיפר, מנשה ואפרים. כפי שניבא, הגיעו שבע השנים הרעות ורעב גדול היה בכל האזור. יעקב שולח את בניו לשבור שבר במצריים. יוסף פוגש את בני יעקב, אחיו אשר השליכוהו לבור והם לא הכירו אותו. הוא מתגעגע אליהם, אך אינו מזדהה עדיין. הוא נותן להם את מבוקשם ומעמידם במספר ניסיונות שבהם עליהם להפגין אחריות זה כלפי זה וכלפי אביהם ובכך לשנות את גישתם כלפי המשפחה, לא כמו שעשו לו כשהשליכוהו לבור.
לאגור לעת צרה?
יוסף ניבא לפרעה כי אחרי שבע שנים טובות יבואו שבע שנים רעות.
מתי ומה אתם אוגרים לעת צרה?
כסף, מזון, חברים, ידע?
(כט) הִנֵּה שֶׁבַע שָׁנִים בָּאוֹת שָׂבָע גָּדוֹל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם:
(ל) וְקָמוּ שֶׁבַע שְׁנֵי רָעָב אַחֲרֵיהֶן וְנִשְׁכַּח כָּל הַשָּׂבָע בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם וְכִלָּה הָרָעָב אֶת הָאָרֶץ:
בראשית פרק מא
איך מטפלים ברגשות אשמה שצפים?
יוסף מטריד את בני יעקב והם מוצאים עצמם חווים את אשמתם הישנה
על השלכת יוסף אחיהם לבור.
כאשר אתם מרגישים אשמים או מואשמים מה אתם עושים?
מתגוננים, מודים, מתנצלים, מפצים את הניפגע, מכפרים על מעשיכם?
(כא) וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל אָחִיו אֲבָל אֲשֵׁמִים אֲנַחְנוּ עַל אָחִינוּ אֲשֶׁר רָאִינוּ צָרַת נַפְשׁוֹ בְּהִתְחַנְנוֹ אֵלֵינוּ וְלֹא שָׁמָעְנוּ עַל כֵּן בָּאָה אֵלֵינוּ הַצָּרָה הַזֹּאת:
בראשית פרק מב
משבר כהזדמנות.
בעברית שבר הוא גם המשבר וגם פתרונו.
איך ניתן להפוך משבר לפיתרון מהשבר?
(א) וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ:
(ב) וַיֹּאמֶר הִנֵּה שָׁמַעְתִּי כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת: בראשית פרק מב
|