פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


ארכיון: פסיכותרפיה וריפוי ברוח יהודית


רמת אבטחה: פתוח לכולם (השתתפות לחברים שנרשמו בלבד)

 
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון
מאת:הצג את כרטיס הביקור של יששכר עשת יששכר עשת   [שלח דואר | הודעות נוספות בפורום]תאריך:28/10/2004 04:09

נושא:

פרשת וירא
תוכן:

פרשת השבוע למבוגרים וילדים, לשיחה במשפחה ובין חברים.

פרשת וירא בראשית פרקים י"ח-כ"ח

 

אברהם יושב ישֵׁב פֶּתַח הָאֹהֶל כְּחֹם הַיּוֹם. וְהִנֵּה שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים לפניו. הוא מציע לארח אותם והם נענים לבקשתו. משסיימו לאכול, הם מודיעים לו ששרה תלד בן. שרה צוחקת בליבה, כי הרי היא ואברהם כבר זקנים מכדי ללדת ילדים.

 

שלושת האורחים יורדים לסדום לבדוק אם אכן רבה חטאתם ואם כן, אלוהים ישמידם. אברהם מתעמת עם אלוהים ובוחן את גבול כוחו של הצדיק. "הַאַף תִּסְפֶּה צַדִּיק עִם רָשָׁע?" תשובתו של אלוהים היא, שאם ימצאו עשרה צדיקים בסדום ועמורה, הוא לא ישחית את הערים.

 

שנים מתוך שלושת אורחי אברהם, באים לסדום. אנשי סדום מבקשים לפגוע בהם. לוט מכניסם כאורחים ומגן עליהם. הוא מוכן אפילו לתת את בנותיו לאנשי סדום ובלבד של יפגעו אורחיו.

 

אלוהים מחליט להשמיד את סדום ועמורה. האנשים מזרזים את לוט ובני משפחתו לצאת מן העיר. אלוהים המטיר גופרית ואש על הערים, וַיַּהֲפֹךְ אֶת הֶעָרִים הָאֵלה וְאֵת כָּל הַכִּכָּר וְאֵת כָּל ישְׁבֵי הֶעָרִים וְצֶמַח הָאֲדָמָה הכל הושמד. תוך כדי מנוסתם וַתַּבֵּט אִשְׁתּ לוט לאחור וַתְּהִי נְצִיב מֶלַח.

הגישה הטיפולית כאן היא לא לחפור בעבר אלא להביט קדימה. המביט אחורה נתקע עם פניו לאחור. באיזה מקרים יש מקום לגישה טיפולית כזו?

 

בנות לוט מחליטות לקבל זרע מאביהם כדי שתהיה המשכיות למשפחתן. הן השקו אותו יין ולכן לא ידע, כי כך נעשה. וַתַּהֲרֶינה שְׁתֵּי בְנוֹת לוֹט מֵאֲבִיהֶן. וַתֵּלֶד הַבְּכִירָה בֵּן...מוֹאָב, וְהַצְּעִירָה גַם הִוא יָלְדָה בֵּן וַתִּקְרָא שְׁמוֹ בֶּן עַמִּי הוּא אֲבִי בְנֵי עַמּוֹן.

שאלה איומה. המשכיות הזרע מול גילוי עריות במשפחה? האם תיתכן שאלה כזו?

 

אברהם מפחד כי אנשי אבימלך יהרגו אותו בעבור אשתו והוא מציגה כאחותו. אַבְרָהָם חושש שיתכן ואֵין ערכי מוסר ויִרְאַת אֱלֹהִים בַּמָּקוֹם הַזֶּה. אבימלך חולם חלום ובו מתברר לו ששרה היא אשת אברהם. אלוהים מצווה אותו, הָשֵׁב אֵשֶׁת הָאִישׁ...וְיִתְפַּלֵּל בַּעַדְךָ אברהם וֶחְיֵה וְאִם אֵינְךָ מֵשִׁיב מוֹת תָּמוּת אַתָּה וְכָל אֲשֶׁר לָךְ:

שאלה אישית לשיחה אינטימית. האם יש לך יראת אלוהים? האם יראת אלוהים קשורה לערכי המוסר שלך? ואם אין בך יראת אלוהים, מפני מי אתה ירא בהקשר לערכי מוסר?

 

והֹ' פָּקַד אֶת שָׂרָה כַּאֲשֶׁר אָמָר. וַתַּהַר וַתֵּלֶד שָׂרָה לְאַבְרָהָם בֵּן לִזְקֻנָיו לַמּוֹעֵד אֲשֶׁר דִּבֶּר אֹתוֹ אֱלֹהִים. וַיִּקְרָא אַבְרָהָם אֶת שֶׁם בְּנוֹ הַנּוֹלַד לוֹ אֲשֶׁר יָלְדָה לּוֹ שָׂרָה יִצְחָק:

 

שרה דורשת מאברהם לגרש את הגר ובנה, כִּי לֹא יִירַשׁ בֶּן הָאָמָה הַזֹּאת עִם יִצְחָק. וַיֵּרַע הַדָּבָר מְאֹד בְּעֵינֵי אַבְרָהָם. אלוהים מעודדו להיענות לדרישת שרה. הגר וישמעאל לא יינזקו. לְגוֹי ישים אלוהים את ישמעאל כִּי מזרע אברהם הוא. אברהם שולח אותם וַיתעו בְּמִדְבַּר בְּאֵר שָׁבַע. מלאך אלוהים קורא אליה לא לירוא כִּי שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר...כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ.

 

דיון מרתק על דרך לעשות שלום

בעקבות סיכסוך בארות, פונה אבימלך לאברהם ואומר לו כי הוא מרגיש שאלוהים עם אברהם בְּכֹל אֲשֶׁר יעשה. הוא מבקש לכרות ברית שלום עם אברהם החזק. אברהם אינו מנצל את כוחו לרעה ומסכים לברית השלום. אבימלך מבקש את הברית לְנִיניו וּלנכדיו כַּחֶסֶד. הם מיישבים את הסכסוך ביניהם אחרי בירור אשמה ולקיחת אחריות. ברית שלום נכרתה בבאר שבע. באר שבע על שום מה? שבע, מלשון שֶׁבַע כְּבָשׂת תִּקַּח מִיָּדִי בַּעֲבוּר תִּהְיֶה לִּי לְעֵדָה כִּי חָפַרְתִּי אֶת הַבְּאֵר הַזֹּאת. וכן עַל כֵּן קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא בְּאֵר שָׁבַע כִּי שָׁם נִשְׁבְּעוּ שְׁנֵיהֶם. עוד נטע אברהם אֵשֶׁל בִּבְאֵר שָׁבַע וַיִּקְרָא שָׁם בְּשֵׁם ה' אֵל עוֹלָם: וַיָּגָר אַבְרָהָם בְּאֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים יָמִים רַבִּים. הברית מחזיקה מעמד שנים רבות

 

עקידת יצחק לכל מי שחיפש את אחד הקטעים המפורסמים ביותר בתורה.

וַיְהִי אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהָאֱלֹהִים נִסָּה אֶת אַבְרָהָם...קַח נָא אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ אֲשֶׁר אָהַבְתָּ אֶת יִצְחָק, הוא מצווה את אברהם, לֶךְ לְךָ אֶל אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה וְהַעֲלֵהוּ שָׁם לְעֹלָה עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ. יצחק מברר מה פשר המסע הזה ומצביע על האש, ועל העצים ושואל אַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה? אַבְרָהָם עונה, אֱלֹהִים יִרְאֶה לּי הַשֶּׂה לְעֹלָה בְּנִי. וַיֵּלְכוּ שְׁנֵיהֶם יַחְדָּו. וַיָּבֹאוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר לוֹ הָאֱלֹהִים וַיִּבֶן שָׁם אַבְרָהָם אֶת הַמִּזְבֵּחַ וַיַּעֲרֹךְ אֶת הָעֵצִים וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ וַיָּשֶׂם אֹתוֹ עַל הַמִּזְבֵּחַ מִמַּעַל לָעֵצִים. וַיִּשְׁלַח אַבְרָהָם אֶת יָדוֹ וַיִּקַּח אֶת הַמַּאֲכֶלֶת לִשְׁחֹט אֶת בְּנוֹ. וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה' מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי. וַיֹּאמֶר אַל תִּשְׁלַח יָדְךָ אֶל הַנַּעַר וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה כִּי עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי יְרֵא אֱלֹהִים אַתָּה וְלֹא חָשַׂכְתָּ אֶת בִּנְךָ אֶת יְחִידְךָ מִמֶּנִּי:

 

שבת שלום

יששכר

 

 

 

 

 

 

 


תגובות
 
 
עם תגובות אפשר גם לא ליפול : מנחם לאופר
31/10/2004 08:46
תאריך:
 
 
31/10/2004 15:40
תאריך:
 
1/11/2004 07:40
תאריך:
 
1/11/2004 11:45
תאריך:
 
1/11/2004 11:53
תאריך:
 
1/11/2004 16:12
תאריך:
 
עם תגובות אוטומט : אורן
1/11/2004 16:23
תאריך:
 
ללא תגובות ברכה לאורן : יששכר עשת
2/11/2004 07:24
תאריך:
עם תגובות לא כלכך .... : מנחם לאופר
2/11/2004 11:08
תאריך:
 
 
ללא תגובות כל יכול ..... : מנחם לאופר
2/11/2004 16:00
תאריך:
2/11/2004 16:21
תאריך:
 
עם תגובות טווחים שונים .... : מנחם לאופר
3/11/2004 15:31
תאריך:
 
 
1/11/2004 08:26
תאריך:
 
1/11/2004 11:55
תאריך:
1/11/2004 00:36
תאריך:
28/10/2004 15:02
תאריך:
ללא תגובות מי הבוס? : יששכר עשת
3/11/2004 23:34
תאריך:
 עבור לאשכול הדיון הקודם לאשכול הקודם | עבור לאשכול הדיון הבא לאשכול הבא | חזרה לפורום חזרה לארכיון