לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
15
מאי

פנים רבות לאהבה: אי-מונוגמיה ועצמי מרובה | גב' שילי ורדימון, ד"ר עירית קליינר- פז

15/5/2019

החברים והחברות בוועד הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ולפסיכותרפיה התייחסותית שמחים-ות להזמין לסדרת ערבים קליניים חדשה בנושא:
איזה מין אנחנו? מגדר ומיניות בראיה התייחסותית

חמשת הערבים הקליניים השנה מזמינים מבט קליני התייחסותי על מגוון נושאים הקשורים למגדר ומיניות.
ניתן להירשם לסדרה כולה או לכל ערב בנפרד.

הערבים יתקיימו בסטודיו 207, ליד אצטדיון בלומפילד, רח' התחיה 14, תל אביב בין השעות 19:45-22:15

במקום יש חניה בשפע וגם חניון עירוני
הסדרה בהנחיית מר יואב אנטמן ומר אודי חן
שעת התכנסות 19:30 שעת סיום 22:15
יוגש כיבוד קל הזמנה של אוכל נוסף אפשרית בתשלום עד לתחילת ההרצאה בשעה 20:00

בשאלות ניתן לפנות למארגני הערבים הקליניים:
יואב אנטמן – 0546481464
אודי חן – 0526054863

לפרטים והרשמה: http://bit.ly/2FPI06e


פנים רבות לאהבה: אי-מונוגמיה ועצמי מרובה

גב' שילי ורדימון – שאלת המונוגמיה: ה'פיל' הנחבא בחדר היחסים.

ד"ר עירית קליינר- פז – למה "לא תנאף"? בין בגידה לפוליאמורה.

בעשור האחרון ניכרת צמיחה בחיפוש אחר תבניות חדשות למערכות יחסים רומנטיות ומיניות, וביניהן סוגים שונים של יחסים אי-מונוגמיים כגון פוליאמורה היררכית ונון-היררכית, יחסים פתוחים, קהילות של חיים משותפים ועוד. אחת הטענות הנפוצות בקרב מי שמקיימות פרקטיקות זוגיות אלטרנטיביות היא שריבוי של מערכות יחסים מאפשר הרחבה של המימוש העצמי ומעניק אפשרות לבטא היבטים שונים של המשתתפות בקשר.

לעומת זאת, האידיאל הפסיכואנליטי של עבודה ואהבה, כפי שמציבו פרויד, מייצג תפיסה חד משמעית לגבי מטרותיו של הפרט ומשמעותה של בריאות נפשית בקונטקסט של יחסים. אידיאל זה כולל כמובן מאליו תפיסה מונוגמית של יחסים, לא רק בזירה הרומנטית, כי אם גם בזירות נוספות, דוגמת היחסים בין מטפלת למטופלת.

פירוק האידיאל המונוגמי פותח פתח לחקירה מחודשת של היחסים בין עצמי וזולת, אהבה, ריבוי ואף בגידה, מתוך עמדה מאתגרת ואחרת.

האם אכן ריבוי של קשרים מאפשר להביא לידי ביטוי את שלל מצבי העצמי בתוך מערכת יחסים רבת משתתפים ממושכת? האם ניתן להשוות את המחירים הנפשיים של מונוגמיה ופוליאמוריה? האם הדיכוטומיה מונו-פולי אכן דורשת הכרעה, או שמדובר באלטרנטיבות שוות ערך לניהול חיי האהבה?

גב' שילי ורדימון – שאלת המונוגמיה, ה'פיל' הנחבא בחדר היחסים.

חיפוש מהיר ב pep – המאגר האלקטרוני הגדול ביותר של מאמרים פסיכואנליטיים – מראה שמעבר לאיזכור חולף, אין כל כתיבה באוריינטציה פסיכואנליטית אודות אי-מונוגמיה, אף שתופעה זו, קיימת ופעילה בתרבות המערבית מאז שנות השישים. על מנת לתאר את אי-מונוגמיה ולהרהר אודות יחסים לא מונוגמיים מזווית שיש בה הבנה דינמית, אנו נדרשים ראשית להתייחס לשאלה מדוע מתקשה המחשבה הפסיכואנליטית לדון דיון בעל ערך ביחסים לא-מונוגמיים. בנוסף, מתבקשת הצעת כיווני מחשבה שישמשו מצע לפתיחת אפשרויות מחשבה בנושא.

בהרצאה זו אבקש לשרטט קו שראשיתו בחשיבתה של קארן הורני בשנת 1928 אודות המונוגמיה, וניסיונותיה דאז לפצח מדוע החשיבה הפסיכואנליטית מתקשה להפנות את מבטה הביקורתי לעבר האידיאל הרומנטי המונוגמי. הורני מעלה תהיות לגבי הנכונות שלנו לבחון את הכוחות המניעים את יחסינו באופן האינטימי ביותר, ומציעה כיווני מחשבה רדיקליים ביחס למקורות משאלותינו המונוגמיות. התחקות אחר מחשבתה של הורני והצלבתה עם חשיבתם של הוגים התיחסותיים כמיטשל ומסלר דיוויס, מאפשרת לנו לשוב אליה היום מתוך השיח ההתייחסותי ולחשוב מחדש על המשאלות המניעות אותנו ביחסים, והפחדים שבצדן, תוך הישענות על הבנה של עצמי מרובה ושל יחסים – מונוגמיים ואי-מונוגמיים כאחד – כמעמתים אותנו לנצח עם האחר והמרובה שבתוכנו ומחוצה לנו.

גב' עירית קליינר-פז – למה "לא תנאף"? בין בגידה לפוליאמוריה, סגנונות חיים לא מונוגמיים כמקרה בוחן לעצמי מרובה.

סגנונות חיים בהם יש יותר מקשר רומנטי/מיני אחד מאפשרים לכאורה לתת ביטוי להיבטי עצמי שונים בכל אחד מהקשרים הללו. זוגות אשר מנהלים מערכות יחסים פוליאמוריות וזוגות שיש בהם קשרים מחוץ לנישואין ללא ידיעה, מגיעים לטיפול זוגי ומאפשרים התבוננות וחקירה של הטענה הזו. בהרצאה ישולבו רעיונות תאורטיים עם תיאור מקרים מתחום הטיפול הזוגי ההתייחסותי, בכדי לדון באופן שבו בני זוג מביאים לידי ביטוי היבטי עצמי שונים ומנוגדים בתוך מערכת היחסים. מתי קשר נוסף מהווה ביטוי של היבטי עצמי חיוניים ומאפשר גם אינטגרציה ביניהם, ומתי מדובר באנאקטמנט בעל מאפיינים הרסניים ליחיד או לזוג. השוואה בין מקרים טיפוליים של אי-מונוגמיה מוסכמת לאי-מונוגמיה לא מוסכמת (בגידה) תשמש כמצע לעיון בשאלה זו ושאלות תאורטיות וקליניות נוספות.

גב' שילי ורדימון: עובדת סוציאלית ופסיכותרפיסטית. חברת וועד הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התייחסותית ומרצה באוניברסיטת תל אביב. בעבודתה, מתמקדת בנושאים הקשורים בעבודה עם טראומה, עם הגוף ועם אספקטים שונים של מיניות ומגדר. בעלת קליניקה בתל אביב לטיפול אישי וזוגי.

ד"ר עירית קליינר-פז: פסיכולוגית קלינית, עוסקת בטיפול אישי וזוגי, מדריכה, מלמדת טיפול זוגי פסיכואנליטי-התייחסותי. בעבר חברת וועד הפורום הישראלי לפסיכואנליזה ופסיכותרפיה התיייחסותית.

תגיות: