לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
6
יולי

חומרים מדברים: acting in בטיפול באומנות בעקבות פגיעה מינית

6/7/2018 | פורסם על ידי ד"ר אילנה לח

פגיעה מינית היא פגיעה בגוף ובנפש, שמתרחשת בתוך מערכת יחסים ומשפיעה על כל תחומי החיים. פעמים רבות, הטראומה של הפגיעה והתחושות המלוות אותה נרשמות בנפש במקומות שבהם אין מילים ואין עדים, והדרך היחידה לספר את מה שקרה היא במעשים ובפעולות. בטיפול יש הזדמנות ותקווה לתת מקום ועדות למה שקרה, מתוך הרישום הנפשי של הפגיעה והשלכותיה על הגוף, על הנפש ועל מערכות היחסים.
בטיפול באמנות, החומרים והדימויים מזמינים פעולה. הם מקבלים לתוכם את שחזור הפגיעה והשלכותיה, ומאפשרים הכלה ועיבוד של מה שלא מתקבל על הדעת. גם נפש המטפל/ת במצבים אלו נעשית מכל לתכנים הבלתי נסבלים של הפגיעה המינית, ומושפעת מהמגע בהם, בדרך שעלולה להיות טראומטית.
בהרצאות ובסדנאות שיתקיימו ביום העיון המיוחד לנושא זה, ננסה להבין את השלכות הפגיעה המינית על הנפש במהלך החיים, ואת הדרכים שבהן הנפש מספרת את סיפור הפגיעה.
נשתמש בחומרי היצירה כדי לעבד ולהבין היבטים שונים של הטיפול בשורדי/ות פגיעה מינית, ואת מה שקורה למטפל/ת בטיפולים אלה.

יום העיון פתוח להרשמה למטפלים באמנויות, פסיכיאטרים, פסיכולוגים קליניים ועובדים סוציאליים.
עלות ההרשמה למשתתף 50 ₪.
להרשמה, התקשרו למחלקת הייעוץ בטלפון 09-8656501 שלוחה 1


תכנית יום העיון:
09:00-09:30 התכנסות וחלוקה לסדנאות
09:30-09:00 דברי פתיחה
ד"ר אילנה לח, המכללה האקדמית לחברה ואמנויות.

10:00-09:30 ההשלכות הנפשיות של פגיעה מינית בגיל ילדות והתבגרות.
פגיעה מינית בגיל ילדות הינה תופעה בעלת היקף נרחב המלווה בסיכון לפגיעה משמעותית בהמשך ההתפתחות. בהרצאה נתייחס להשלכות הפגיעה בגילים השונים לאורך ציר ההתפתחות, לאבחון ומיקוד קשייו של הילד ולדרכי הטיפול האפשריות.
ד"ר גלית בן אמיתי, פסיכיאטרית ילדים ונוער. יועצת פסיכיאטרית בשירות הפסיכולוגי העירוני בתל אביב
10:30-10:00 איך מספרים את מה שאי אפשר לספר
תקיפה מינית בילדות ובעיקר גילוי עריות הם אירועים שאינם ניתנים לעיכול על ידי הנפש, והיא תנסה להרחיק ככל האפשר מן התודעה את שאירע, אולם רישומי הפגיעה ימשיכו להתקיים ולהשפיע באופן מנותק מבלי שיהיה אפשר להבין מה מפעיל חוויות והתנהגויות אלה. הרצון להתרחק מהפגיעה מתקיים בד בבד עם הצורך לשתף בסיפור לא מנוסח. בתוך הטיפול מתרחש ניסיון תמידי להתקרב לאזורי הנפש המותקפים ולשם כך יש צורך בעבודת תרגום, שתהפוך את מה שנאמר בפעולה ללא מילים לשיח בין אישי.
דורית גורני – עו"ס קלינית ופסיכותרפיסטית, הקימה יחידה אשפוזית לנפגעות טראומה מינית בביה"ח כפר-שאול
10:50-10:30 הפסקה
12:50-10:50 חלק שני, סדנאות מקבילות: על פי הפירוט בעמוד הבא
13:00-14:00 פאנל מסכם









12:50-10:50 חלק שני, סדנאות מקבילות:
בלבול השפות (פרנצי) – האם אפשר "להתבלבל בחזרה"?
פגיעה מינית חוסמת את היכולת של הנפגע/ת ליהנות מגילויי המיניות והחיוניות של עצמה/ו באופן טבעי ואותנטי, ופוגעת בהתפתחות היכולת לאינטימיות ולחיים יצירתיים.
האם וכיצד יכול הטיפול באומנות להכיר בפגיעה, ובד בבד לסייע בחידוש הקשר המיטיב של הנפגע/ת עם החיות, היצירתיות והמיניות, ועם יכולתה/ו ליצור יחסים רגשיים משמעותיים?
בסדנה ננסה ליצור קשר עם החיוניות ועם היכולת ליהנות. היצירה באמצעות חומרי האמנות היא הגשר שבאמצעותו נעבור בין הגדות.
ענת גלעד – מטפלת באמנות-מדריכה, מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות ובסמינר הקיבוצים. מדריכה צוותים במרכז סיוע לנפגעי/ות תקיפה מינית.

"לראות את הכאב"
היצירה מאפשרת ייצוג סימלי ושחזור חווייתי של אירועים וזיכרונות כואבים. בסדנה נשתמש בשפת האמנות כהזדמנות לזיהוי, לביטוי, להתבוננות ולתגובה לכאב. ננסה לפגוש גם את המפתח להקלה ולריפוי.
אודית שפר – מטפלת באמנות-מדריכה, מטפלת זוגית ומשפחתית. מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, מעבירה סמינר קליני במרכז ויניקוט, מטפלת בצוות הקליני של נט"ל
"יש לי זנב", טראומה מינית אצל בנים צעירים
הסדנה תעסוק בייחודיות ובהשלכות של פגיעה מינית בתקופת הילדות אצל בנים צעירים. בסדנה נשתמש בחומרי היצירה לפיתוח יכולת ההתמודדות של המטפל עם החוויה הטראומטית של המטופל שחווה פגיעה מינית בילדותו.
גל אברמובסקי – מטפל באמנות-מדריך, מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות, עובד עם ילדים ובני נוער שעברו פגיעה מינית במסגרות חינוכיות, פוסט-אישפוזיות ובפרקטיקה פרטית.

חומרים מסוכנים: להיות עדה נוכחת. הטראומה השניונית של המטפלת בשורדות פגיעה מינית
המטפלת שמסכימה להיות עדה נוכחת לפגיעה שבנפשה של המטופלת, חווה עולם של תחושות ורגשות רבי עוצמה, שמשאירים בה חותם, טראומטי לעיתים. חומרי האומנות יכולים לתת צורה לחומרים הנפשיים ולאפשר מרחב שמתוכו אפשר לעבד ולהבין את המתרחש. בסדנה נשתמש בחומרי האומנות כדי להכיר את הטראומה המשנית של המטפלת, ולתת לה צורה ופשר.
ד"ר אילנה לח – מטפלת באמנות-מדריכה, מרצה במכללה האקדמית לחברה ואמנויות. עבדה במשך שנים במיט"ל- מרכז ישראלי לטיפול בפגיעות מיניות בילדים.

תגיות: