לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
28
יוני

"שותקת בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים "

28/6/2018 | פורסם על ידי אורית ברקת

האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית מזמינה אתכם
לערב האחרון השנה בסדרת ערבי חמישי :

"שותקת בשפה שאינה משתמעת לשתי פנים " -
מודוסים של שפת הזדהות ושפת אבל בשירתה של
חדווה הרכבי – במפגש עם האנליטיקאית דנה אמיר

28.6.18 יום חמישי
20.00-22.00 (התכנסות 19.30 )

"בית השחמט ",טאגור 26 רמת אביב

השירה של חדוה הרכבי היא שירה שפוגשת את הזר בכל זרותו גם כשהוא טמון במעטפת מוכרת. השימוש הזר שלה בשפה הוא כזה שחורג מן השימוש הלא רגיל, המאפיין שירה בכלל. זהו שימוש מטפורי לכאורה – שלמעשה מחולל באמצעות המילים סצנה קונקרטית שבתוכה הן מגובבות כעצמים, נדחקות אלה אל אלה כיצורים חיים, מככבות במערכה תיאטרלית שהמעמד שלהן בה איננו סמלי למרות שהוא מחולל תהליך סמלי לעילא ולעילא בקורא. לא מדובר רק בתיאור של חומרים מסדר השיגעון. מדובר בהפעלה של ההשתגעות בשפה עצמה. התחביר הקטסטרופלי המאפיין את השירה הזאת מכונן מודוס מיוחד של עדוּת שאיננו מעדן או ממתן את חווית האסון ואיננו קורא לה בשם, אלא שוסע בה שסע ומדמם דרכו. השסע הזה מתרחש באמצעות המתקפה על כל חוקי הלוגיקה הרווחת. בתוך הלוגיקה החדשה הזו פנים הוא חוץ, זמן הוא מרחק, והדבר הקרוב ביותר ל"אני" הוא "מישהי אחרת" ה"מתמצאת בי". השפה איננה מכילה אלא את הדברים כשלעצמם. מילים, בתוכה, אינן פעולה של ייצוג. הן צעקה, הן צואה, הן קיא. גם אם אצל הנמען הן יוצרות תהליך מפותח, תהליך המחלץ משמעות – עבורה הן פעימות הלב עצמן, חרחור הנשימה או החנק, מגע הלשון בחיך. המפגש המשותף שלנו ישלב דברים שייאמרו על השירה של חדוה הרכבי מתוך עמדת התבוננות – יחד עם ההפעלה החיה של הדברים האלה בתוך הקראת השירים עצמם.

חדוה הרכבי היא משוררת וציירת. ילידת קיבוץ דגניה ב'. בוגרת בית הספר לאמנויות בצלאל. הציגה מיצירותיה בארץ ובחו"ל. את שיריה הראשונים, שהתפרסמו בעיתון 'על המשמר', שלחה לפירסום המשוררת לאה גולדברג, שגם בחרה והכינה להוצאה לאור את ספר שיריה הראשון. זכתה בפרסים ספרותיים רבים, כולל פרס ניומן, פרס עמיחי, פרס ביאליק, פרס ראש הממשלה ליוצרים עבריים (פעמיים), פרס רמת-גן, פרס ואלנרוד, פרס מפעל חיים ע"ש דליה רביקוביץ ופרס אקו"ם למפעל חיים בתחום הספרות. שיריה תורגמו והופיעו באנתולוגיות בשפות שונות ובמופעי תיאטרון ומחול. בשנים 1994־1998 אצרה סדרת תערוכות מיצירותיהם של יוצרים פגועי-נפש, אוטיסטים ופגועי תסמונת דאון. מביניהן, התערוכה "האמן החבוי" זכתה לייצג את ישראל במסגרת "שנת בריאות הנפש" הבינלאומית בז'נבה, והוצגה שם בפלה-דה-נסיון. חדוה היא אם לבן - אלישע הרכבי - שנהרג בתאונת ירי בשנת 2003. מתגוררת בירושלים. הוציאה עד כה 7 ספרי שירה, שהאחרון שבהם – "מיגו" ראה אור השנה בהוצאת הקיבוץ המאוחד.

ד"ר דנה אמיר היא פסיכולוגית-קלינית, פסיכואנליטיקאית מנחה בחברה הפסיכואנליטית בישראל, חברת סגל וראש מסלול הדוקטורט הבין-תחומי בפסיכואנליזה באוניברסיטת חיפה, משוררת וחוקרת ספרות. הוציאה לאור שישה ספרי שירה ושלושה ספרי עיון: על הליריות של הנפש (מאגנס, 2008), תהום שפה (מאגנס, 2013), ולהעיד על העדים (מאגנס, 2018). כלת פרס אדלר לשירה (1992), פרס בהט לספרי עיון (2006), הפרס הבינלאומי ע"ש טסטין (2011), פרס ראש הממשלה לסופרים עבריים (2012), פרס סצ'רדוטי מטעם ההתאחדות הפסיכואנליטית הבינלאומית (2013), פרס אקו"ם לשירה ע"ש נתן אלתרמן (2013), פרס הפורום הבינלאומי לחינוך פסיכואנליטי (2017) ופרס היימן מטעם ההתאחדות הפסיכואנליטית הבינלאומית (2017).

מחיר כרטיס :
רגיל -120
סטודנט/מתמחה /גמלאי - 100
חבר אגודה - 90

ליצירת קשר :
נא לפנות לאורית ברקת
מנהלת המשרד
האגודה הישראלית לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, ת.ד. 6066 הרצליה 46159
טלפקס: 09-9587717,כתובת מייל :iapp@bezeqint.net
כתובת האתר: iapp-psy.org