לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
להקשיב לגדעון מדיני, להאזין ללאון גרינהאוס:  מנעד הקולות בפודקאסט שלנו

להקשיב לגדעון מדיני, להאזין ללאון גרינהאוס: מנעד הקולות בפודקאסט שלנו

ארנון רולניק | 31/3/2013 | הרשמו כמנויים

בעיתון ה"ארץ" חלקו השבוע שבחים לעולם השמע באינטרנט (פודקאסט). מאמרון זה יציג (וישלח לשמוע בלחיצת כפתור)  את עולם האודיו הפסיכולוגי העונה לשם "שמע פסיכולוג". .

בהיסטוריה שלי כפסיכולוג שוטטתי רבות בין הטריטוריות (אולי הלקונות) של סוגי הפסיכותרפיה, הייתי בעולם המחקרי, התבססתי בעולם הפסיכופיזיולוגי, למדתי באדיקות שיטות התנהגותיות, וגם לעולם הקוגניטיבי הגעתי לגל השני ולגל השלישי שלו. במקביל – התנסיתי בטיפולים הדינמים לסוגיהם, הייתי חלק מקבוצות קריאה ויניקוטיאניות, וקבוצות הדרכה קוהוטיאניות, כשהגישה האינטרסוביקטיבית הגיעה התאהבתי גם בה. ולמדתי אותה כמו שלמדתי את עשרת הדברות של תוכנית "ההדברות" של המכון הפסיכואנליטי. תקופה ארוכה נקרעתי בין העולמות השונים. אמר לי פעם באנחה ד"ר מוטי בן יקר פסיכואנליטיקאי שהדריך אותי במעלה ההר הדינמי "אתה בוחר דרך מאוד קשה" בהתייחסו לצורך שלי להכיר גוונים רבים של המקצוע. אולי לכן אין זה מקרי שהקולות הראשונים שאני מביא לפודקאסט הפסיכולוגי, הם כ"כ שונים וכל כך מגוונים.

החלטתי לכן שהקולות הראשונים שיעטרו את הפודקאסט שלנו ישרטטו קצת מקווי המתווה של עולם הפסיכולוגיה והפסיכותרפיה בישראל. בחרתי לכן להתחיל עם שתי דמויות המייצגות דורות אחרים, תפיסות שונות, ואפילו פרופסיות שונות.

ראיון עם גדעון מדיני לחצו על הלינק כדי לשמוע

את גדעון היה קשה וקל לאתר בו זמנית. ידעתי שהוא גר ברמת חן, "מטר ממני" אבל חששתי מלהטריד. ואז למזלי נפגשנו במכולת השכונתית. העזתי ושאלתי אם יסכים שאראיין אותו. התשובה היתה מהירה וישירה: "לא" . לא ויתרתי. שאלתי שוב וגדעון הישיר מבט ואמר – נדמה לי בכאב משהו – אני כבר לא בתחום.

כמו מחזר עקשן, ביקשתי לפחות את הטלפון שלו והצעתי שנשוחח בטלפון. אחרי שבוע כבר ישבתי בביתו, בחדר העבודה הקטן והתחלנו לשוחח.


- פרסומת -

פרופ' גדעון מדיני מייצג עבור רבים מאיתנו את תחילת דרכנו בעולם הפסיכותרפיה. גדעון היה מעמודי התווך של הטיפול הפסיכולוגי ברמת חן, וממקימי המגמה הקלינית באוניברסיטת תל אביב. זכרתי מגדעון את העמדה האנושית, הרוג'ריאנית הפתוחה מאוד. שנים לאחר מכן כשניסיתי להכיר את העולם הדינמי התגעגעתי מאוד לעינים המקבלות והמחייכות משהו של גדעון.

כתבה רני עובדיה, בת מחזורי, על השנים הללו: "בשנה השנייה ללימודַי במגמה הקלינית, הבאתי לפרקטיקום טיפול בחיתוליו. נוסף לחרדה שבהצגת טיפול, הייתי באותו מצב כאוטי של תחילת-דרך הזכור וודאי היטב, וביקשתי עצה אצל חברה בוגרת בהכשרתה ממני. יחד איתה תפרנו חליפת הצגת טיפול לתפארת, שזורת הסברים דינמיים שכיסו כל חלק בגוף נפשו של המטופל עוד לפני שידענו באופן אישי את מגעו ומראהו, וכך באתי לשיעור. גדעון מדיני, מורי, הקשיב לי כמה דקות, ואז עצר אותי בעדינות, ובדרכו החכמה הנותנת תמיד קדימות למעשה הטיפולי שבתהליך הלמידה על פני התיאורטיזציה שמאחוריו, אמר: "אפשר להציג כך. אבל את יודעת… אולי לא מוכרחים." וזהו.

כך נשמע רגע קטן של מעשה הצלה גדול, כי באותו רגע ניתן לי פירוש, שכמו כל פירוש טוב הזמן מוסיף לו רבדים וזוויות הארה, פירוש שבשלוש מילים, "אולי לא מוכרחים", הניח את אבן הפינה לתמונה של שיריון רוכב על סוס, והאביר, כמו שאומר איטאלו קאלווינו, לא היה ולא נברא".

גדעון מדיני טרח להביא לנו את הפסיכותרפיה שלא דרך תאוריות או אסכולות, כך למשל היה מציג לנו קטעי וידאו מעבודתו של רוג'רס ומטפלים מובילים של אותה תקופה. לא מקרי שהיום אני מחקה אותו ומביא למטפלי הקליניקה שלי כמו גם לאחרים המעונינים בכך הזדמנות "להיות זבוב על הקיר" ולצפות בשעות טיפוליות של מטפלים מובילים.

בשיחה עימו בחרתי להתמקד בסיפור האישי שלו, בהכרת הדרך בה הוא הגיע ללמוד וללמד פסיכותרפיה. תוכלו לשמוע כאן על ההיסטוריה של המרכז לבריאות הנפש של רמת חן, על פרופ' בריל, על הקמת החוג לפסיכולוגיה ןבכלל על תמונת הטיפול הפסיכולוגי בישראל מאז שנות החמישים של המאה הקודמת. וגם, כך דומני, מאפשר לנו גדעון להכיר את החיים של האדם שכבר שחצה כבר את גיל השמונים, כואב את בגידת הגוף, אך מוצא הרבה סיפוק בילדיו ונכדיו.

ועדיין בעניני חשיבה דינמית אם בעניני פודקאסט עיסקינן - אנחנו בונים קבוצת הקראה בה נלמד את הגישה ההתיחסותית - התנהגותית של Paul Wachtel  לחץ על הלינק כדי לראות את הפרקים הראשונים

קולו של פרופ' גרינהאוס, פסיכיאטר וחוקר

את לאון אני מכיר חלקית מתקופת התמחותי בתל השומר, ועוד יותר דרך מטופלים משותפים. לאון ואני "התאהבנו" בג'פרי יאנג ובטיפול ממוקד הסכמה עוד לפני שהוקמו בארץ גופים שונים המלמדים את התחום. ובעיקר לאון מוביל קו מרתק בעיני של חיבור חשיבה ביולוגית להבנת תהליכים בפסיכותרפיה. כיוון משותף לשנינו הוא גם העניין בביופידבק ונוירו פידבק כדרך להשפעה ישירה על תהליכים נפשים.

פרופ' גרינהאוס הנו רופא פסיכיאטר שניהל מספר מחלקות פסיכיאטריות ומרכזים לבריאות נפש בישראל, הוא פרופסור חבר בבית הספר לרפואה באוניברסיטה העברית, והוא מנהל גם את ה"מיינדקליניק" מרכז לטיפולים מתקדמים בפסיכיאטריה.

בחרתי בו כי הוא מייצג בעיני כיוונים עדכניים,עתידים ומרתקים בפסיכותרפיה. מחד הוא "ביולוגיסט" כלומר פסיכיאטר המאמין מאוד במרכיב הביולוגי של ההפרעות הנפשיות, ומאידך הוא פתוח לחשיבה פסיכותרפואיטית ומשלב את שניהם. בפודקאסט שלנו "שמע פסיכולוג" ימצאו מספר שיחות עם פרופ' גרינהאוס.

השיחה הראשונה עימו עוסקת בתרופות הפסיכיאטריות – חשבתי שיהיה זה מעניין עבורנו הפסיכולוגים ואולי גם לקהל הרחב לקבל מעין מיפוי של העולם הפסיכו פרמקולוגי. כפי שתראו השיחה ביננו הובילה לפרוט של כיוונים חדשים בעולם הפסיכו פרמקולוגיה.

השיחה השנייה עם פרופ גרינהאוס עוסקת בקשר בין ידע מהתחום הגנטי, ביולוגיה עם חקר הנפש האנושית

השיחה השנייה שלנו שגם היא כבר מופיעה ברשת ב"שמע פסיכולוג" . עוסקת בקשר בין ידע מהתחום הגנטי, ביולוגיה עם חקר הנפש האנושית

ועוד מילה שתחבר אותנו שוב לעניין הקול והפודקאסט. כשאני מקליט את השיחות אני שם לב כי יש אנשים "שיש להם את הקול" כלומר התברכו בקול בעל נוכחות. ויש כאלו שקולם אינו מצליח להעביר את איכותם. אגיד בצניעות כי בד"כ אני מרגיש נוח בקולי או, באופן כן יותר, אני אוהב את קולי.


- פרסומת -

לעיתים קרובות כשאני מראיין אנשים אני מרחיק את המיקרופון ממני ומקרב אותו למרואיין שמא קולו יהיה חלש משלי. מה רבה היתה שמחתי לראות שגם לאון ניחן בקול משמעותי וגם הוא – כך נראה אוהב את קולו.

אני מקווה שאתם תאהבו את שלל הקולות בפודקאסטים היוצאים לדרך.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול פסיכולוגי, טיפול תרופתי, רפואה, אינטרנט, אמפתיה
הגר קורן
הגר קורן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה
אדם קהתי
אדם קהתי
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עדי אלוני-מלמוד
עדי אלוני-מלמוד
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
ד"ר דוד אלון
ד"ר דוד אלון
פסיכיאטר
כרמיאל והסביבה, עכו והסביבה, צפת והסביבה
ענת לנגבורד
ענת לנגבורד
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון
מיכל סגיב זנגר
מיכל סגיב זנגר
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.