לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
סיפורי גוף

סיפורי גוף

ד"ר ניצה ירום | 17/5/2010 | הרשמו כמנויים

סיפורי גוף

טורי השתהה הפעם. ברצוני לספר בגאווה ושמחה שבימים אלה ממש ראה אור ספרי החדש, השישי במספר – 'סיפורי גוף', בהוצאת מודן.

אני מאד נרגשת, הופעה של ספר חדש היא חוויה רבת פנים. הכתיבה שלי היא מאד אישית ובודדה, לשבת מול המחשב ו'ללכוד' מחשבות, מושגים, תפיסות וחלקי תפיסות, ולחברן באופן קוהרנטי. ללמוד מניסיונם של קודמי ולהיות נאמנה לרעיונות וידע כשאני אורגת אותם לתוך ניסיוני רב השנים והאמון שנותנים בי מטופלי ומודרכי.

ההופעה הפומבית של התוצר הזה מסנוורת את 'הכותב בחשכת חדרו' במעבר מן הפנימי אל החוץ. זוהי נקודת אל-חזור המסיימת שיעבוד רב שנים אל המחשב ואל נדודי השינה.

אני נרדפת מהאחריות שאני חשה שהקורא יבין ויחוש נתמך דיו, שיאפשר לאסוציאציות שלו לזרום, ושלא יאטם בגין החומרים הכתובים.

הדאגה היא שהספר 'ידע' לפלס את דרכו, ויעמוד בזכות עצמו כאילו היה יצור קטן וחסר אונים שאני אחראית עליו. אני אומרת לעצמי: "הייתי אחראית למה שכתבתי בו, גייסתי את כל האחריות האפשרית לכתוב, עתה עליו לעשות את דרכו, הוא טוב וחשוב ורציני".

בהרצאה שנשאתי בכנס, שעה אחרי ששליח הביא אלי את העותק הראשון של הספר, הייתי מוצפת, לא במיטיבי. מצאתי את עצמי גאה ונרגשת מחזיקה את ספרי השישי, בתקופה שבה מלאו 40 שנה לקבלת הדוקטורט שלי (מאוניברסיטת אילינוי), גאה שעדיין חומרים אנושים מפעימים אותי, ומעוררים אותי לקשב ולחקר.

בספר זה אני עוסקת בחוויות נפש אילמות, שכאשר אנו נרתעים מהמודעות אליהן - הן מתפרצות בגוף, דרך תחלואים שונים: מכאבי גב, דרך אלרגיות וחתכים בעור, תחלואים המתעוררים במשפחה כמעין תקשורת אינטימית מותקת לגוף שלרוב איננו מודעים לצרכים, לחסכים, למשאלות ולרגשות המפרנסים אותה. הגוף מוצג גם כמעורב בפעלתנות נורמטיבית הבולעת את היסוד הסובייקטיבי שלנו, ודרך מיניות שיכולה להיות מוסתרת ומביכה או גלויה ומנותקת.

החידוש שבספר הוא בהצגת הטיפול באוריינטציה דינמית-אנליטית כבעל יכולת מירבית לחבר בין הגופני לנפשי דרך התעניינות בחוויות הגופניות, מן הרמה הפיזית-חוויתית ועד הרמה המטפורית-רגשית-הקשרית. מניסיוני למדתי שהתעניינות באספקטים הגופניים שהמטופל מביא או נושא אתו - ובמקביל – בתופעות המתעוררות בגוף המטפל או המטפלת, שהמטופל מגיב אליהם, הינה נכס טיפולי. הספר הינו חדשני בכך שהוא מדגים את היכולת לחבר בין הגופני והנפשי כליבת פוטנציאל הטיפול בהשראה פסיכואנליטית, ומדגים את היכולת למנוע פיצול בעצמנו ומדיקליזציה (התנתקות ממדווה גופני כשייך לרופא) מצידנו.


- פרסומת -

בספר אני מחברת בין מושגים פסיכואנליטיים מגוונים והדגמות קליניות מגוונות, בניסיון לתת ביטוי למכסימום של 'שפות גוף' שהיכרתי בעבודתי הטיפולית, ההדרכתית וההוראתית, ובחיים היומיומיים. מכיוון שזהו סיפרי השישי, אני יכולה לראות חוט מחבר בין כל ספרי ושאותה רציתי להביא למודעות הקורא – בין אם הוא איש מקצוע טיפולי או אדם המתבונן בעצמו – את ההקשבה הפנימית לתחושות וחוויות הקשורות בגוף ואריגתם בתוך גופי ידע וניסיון טיפולי.

אז זהו להפעם – קבלת פנים לספרי החדש.

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא:
איילת אלדן
איילת אלדן
יועצת חינוכית
ירושלים וסביבותיה
ערן מרגלית
ערן מרגלית
פסיכולוג
מודיעין והסביבה, פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
איתי סבח
איתי סבח
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
הילה שניר
הילה שניר
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
מורן רשף
מורן רשף
עובדת סוציאלית
עידו פלג
עידו פלג
פסיכולוג
פרדס חנה והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר ניצה ירום

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.