לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
נייר עמדה בנוגע לביטול חזקת הגיל הרך

נייר עמדה בנוגע לביטול חזקת הגיל הרך

גיא רוה | 5/6/2019 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

 

תקציר

ההלכה החדשה של בית המשפט העליון למזונות ילדים בבע"מ 919/15 מחודש יולי 2017 מאפשרת את ביטולו של סעיף חזקת הגיל הרך.

סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מכונה "חזקת הגיל הרך". הסעיף קובע שעד גיל 6 ילד להורים גרושים יהיה בחזקת אמו. החוק נחקק בשנת 1962, קצת יותר מעשור לאחר קום המדינה, בתקופה בה רוב האמהות היו עקרות בית ואחראיות על גידול הילדים, ורוב האבות דאגו לפרנסת הבית.

יותר מחמישה עשורים עברו מאז, ובמהלכם התחולל שינוי מהותי ומשמעותי – אמהות, כדבר שבשגרה, לוקחות חלק פעיל בפרנסת הבית, ואבות לוקחים חלק פעיל בגידול ילדיהם - אך החוק לא השתנה. חזקת הגיל הרך יוצרת אפליה מגדרית שאינה מתאימה לתקופתנו.

בנוסף, וחשוב לא פחות, ההכרח בחוק לקבוע למי מההורים תהיה חזקה על הילד יוצר יש מאין מאבק מיותר מי מהם יזכה בתחרות ויקבל את התואר "הורה משמורן", ההורה המועדף.

הורה הוא תמיד הורה, והתחרות על ההגדרה ההורית, שצצה לה לפתע אחרי הגירושין, מיותרת. הצבת שני ההורים במעמדות הוריים שונים היא מסר המשפיע לא רק על התפקוד היומיומי של ההורים בינם לבין עצמם, אלא גם על המסר שמועבר הלאה לילדיהם.

לכן, כה חשוב לבטל את סעיף חזקת הגיל הרך יחד עם המונח "משמורן".

ואכן, בסוף שנת 2012 פרסמה ועדת שניט את מסקנותיה, וביניהן המלצה חד משמעית לביטול חזקת הגיל הרך וביטול המונח "משמורן", ללא קביעת כל חזקה חלופית על הילד. בכך ביקשה הוועדה ליצור הפרדה מוחלטת בין ההגדרה ההורית שתמיד חייבת להיות שווה, לבין חלוקת זמני השהות אותה יש לקבוע בהתאם למייחד כל תא משפחתי. אחת ממטרותיה של תפיסה חדשה זו היא הפסקת מאבקי ההורים על ההגדרה ההורית.


- פרסומת -

ניסיונות לקדם את ביטול חזקת הגיל הרך בעקבות פרסום מסקנות הועדה נתקלו בהתנגדות עזה אשר בעיקרה נבעה מהחשש שביטול שכזה יביא לביטול תשלום מזונות לידי האם.

חשש זה התבטל עם פסיקת בית המשפט העליון ביולי 2017 הקובעת כי מזונות ייקבעו על פי יחס הכנסות ההורים וזמני השהות של הילדים עם כל אחד מהם, ללא כל קשר להגדרה הורית כלשהי.

הפחד משינוי החוק, לצד אי הבהירות באשר להשלכות ביטול החזקה, מביאים לשיח שגוי ולניסיונות לקדם פשרות פוליטיות לא מקצועיות, כגון הורדת גיל החזקה לגיל 2.

חשש זה התבטל עם פסיקת בית המשפט העליון ביולי 2017 הקובעת כי מזונות ייקבעו על פי יחס הכנסות ההורים וזמני השהות של הילדים עם כל אחד מהם, ללא כל קשר להגדרה הורית כלשהי.

שינוי החוק בראייה חברתית שמטרתה צמצום מאבקי ההורים הוא הכרחי. האם בכנסת הבאה נראה שינוי והמחוקק יפעל לביטול סעיף חזקת הגיל הרך והמונח "משמורן"? ילדינו ממתינים בתקווה.

לנייר העמדה המלא: 

http://katzr.net/6a62ea


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ארגונים ועמותות, הדרכה וייעוץ להורים, הגיל הרך, טיפול משפחתי, אבהות, הורות
מיכאל אמיר
מיכאל אמיר
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה
לילך עלוא כוכבי
לילך עלוא כוכבי
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה, אשקלון והסביבה, קרית גת והסביבה
רונן יעקובסון
רונן יעקובסון
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
סבינה בן נון
סבינה בן נון
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
גיל אבא
גיל אבא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
יעל הלוי
יעל הלוי
מטפלת בהבעה ויצירה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.