לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
אהבת-ההעברה-שלנו וגבולותיה – ראיון עם ד"ר אורנה ראובן מחברת "המכתב"

אהבת-ההעברה-שלנו וגבולותיה – ראיון עם ד"ר אורנה ראובן מחברת "המכתב"

ארנון רולניק | 19/1/2018 | הרשמו כמנויים

אהבת-ההעברה-שלנו וגבולותיה – ראיון עם ד"ר אורנה ראובן מחברת "המכתב"

שם הפודקאסט הזה הוא בעל מספר משמעויות: ראשית הוא עוסק בתופעת אהבת ההעברה או love transference. הספר "המכתב" בו נעסוק כאן הוא יצירה העוסקת רובה ככולה בביטויי משיכה, ואהבה, בד"כ ארוטית של מטופל למטפלת שלו לשעבר. אבל יותר מכל עוסק הפודקאסט במשיכתנו אנו לעסוק ביחסים הטיפולים – לעיתים קרובות על חשבון האפשרות לעבוד עם המטופל על דרכים  שונות להתמודד עם קשייו. ספרה של אורנה ראובן מספק לי הזדמנות להתבונן שוב בנטייה זו שלנו

כשתלחצו על הציור למטה תתחילו לשמוע את הפודקאסט שהפעם מתחיל באופן שונה מהרגיל: אף שעיקרו של פס הקול מהווה ראיון עם המחברת, בחרתי להתחיל עם דיאלוג מושמע בין מטופל (לשעבר?) למטפלת העובדת באורינטציה פסיכואנליטית.

בדיאלוג זה שומעים אדם סוער ויצרי המתדפק בזעף על דלתותיה של המטפלת שלכאורה מחזיקה את כללי ההינזרות אך כנראה זקוקה לא פחות ממנו למפגש הבין אישי.

הרומן הוא יצירה משותפת וייחודית שנכתבה בהתכתבות, על-ידי ד"ר יאיר אלדן, מרצה למשפטים, וד"ר אורנה ראובן, פסיכולוגית קלינית ​ומרצה לפסיכולוגיה. שגם מקריאים את הספר באתר ICAST

כותב המטופל:

"אני מת לראות את הפנים שלך עכשיו. ....,  בטיזינג האינסופי שלך. ושוב את דוחפת אותי לדבר על מין. זה לא שאני לא יודע שיש לך שתי בנות ושהתגרשת ושאת בת יחידה, אני יודע את זה, אבל כשאני נזכר בך, איך היית יושבת עם הציפורניים המושלמות שלך, הלק שנח עליהן כאילו היה שם מבריאת העולם, אדום אלא מה, והעור הרך שלך סביב הציפורניים ועל השוקיים, ..... איך הייתי נרעד כשהייתי מתבונן במקום שבו הרגליים שלך משוכלות, עוד שנייה מושיט יד כדי להיות מחובר לנהר החלב שזורם לו לידי, ועוצר, תמיד עוצר."

ועונה לו המטפלת:

"קראתי את המייל שכתבת כמה פעמים, ובכל פעם חשבתי משהו אחר על ההתפרצות הגעשית הזאת, המאשימה, החודרת לתחומי. תקשיב איתמר, אתה מוזמן אל הדיבור שלנו, שאנחנו כל כך מיומנים בו, ויכולים להישען עליו ולהתעגן בו, ולמצוא בתוכו דברים חשובים. אבל זה - הדבר הזה ששפכת לתוך תיבת המייל שלי - זה לא. "


- פרסומת -

ושוב המטופל:

כאב. זה מה שאני מרגיש. לא על שלא שאלת לשלומי. כואבת לי ההתנשאות שלך. כואב לי לקרוא אותך מנותקת רגשית. .... ובכלל זה לא העניין. אני רציתי פשוט לדבר. לכתוב. לא טיפול.

ולקראת סופו הטראגי של הספר נשמע את המטפלת אומרת:

"איתמר, אני לא רוצה להישאר בלעדיך. מה אעשה בלעדיך? התרגלתי אליך, התרגלתי להתמסרות המתוקה הזאת בינינו"

ראשית הדבר תפס את תשומת ליבי שכן אני מועסק באפשרות שמטפל יכול להיות בכמה נוכחויות בתוך שעה טיפולית אחת. אצל אלה המטפלת אנו רואים בו גם את המטפלת המסורה וגם המפתה, גם השומרת על הכללים וגם המפרה אותם. (ראה גם כאן הרצאה מוקלטת על הנושא)


דיאלוג זה משקף חלקים מרכזים מספרה של אורנה ראובן "המכתב"  הספר שיצא בהוצאת כתר מתואר בכריכה כך:  "אלה, פסיכולוגית תל אביבית, מקבלת מכתב בוטה מאיתמר, מטופל שלה לשעבר הנמצא כעת בניו-יורק. המכתב מתסיס את עולמם, ומתחיל חליפת מכתבים סוערת, הפורצת את גבולות הקליניקה והטיפול. איתמר, שהיה נדמה כמטופל קרוב ומוכר, מתגלה כמי שתקף את בת זוגו ועתה נמצא במקום מסתור. אלה, השקולה והמאופקת, נוסעת אליו לניו יורק לחפש תשובות.

כוחו של הספר הוא בתאור רגיש ואמין של העיסוק של שני חלקי הדיאדה הטיפולית במערכת היחסים שלהם. לכאורה יש כאן דמיון לספרו של יאלום "כל יום יותר קרובים" שגם שם מתכתבים מטפל ומטופלת על תחושותיהם בטיפול. אלא שהספר של ראובן ואלדן כל כולו נסוב על העברה ואולי על נוריוזת העברה.

גם רוב הסקירות וההתיחסויות לספר עוסקות ביחסי ההעברה והגבולות הטיפוליים. רוב הכותבים מועסקים בשאלת האתיות של עמדת המטפלת, שנדמה שהיא שומרת על גבולותיה ועל האתיקה, והמטופל הוא זה שמבקש לפרוץ ולמרוד,  אך רבים מדגישים שהמטפלת חצתה גבולות, תוך אמירה שבעצם היא היתה צריכה שלא לאפשר את ההתכתבות הארוטית הבוטה שבעיקר המטופל מפנה כלפיה.

אני מודה שהספר ריתק אותי. ועוד יותר בדרך בה הוא מוקרא. אלדן המחבר והמקריא נשמע בדיוק כמו שהייתי מדמיין מטופל כזה. סוער, יצירתי ויצרי.  אורנה עוברת כחמה, מחזיקה, איכפתית ובו זמנית גם שומרת גבולות וגם מפתה.

בראיון עם אורנה אני קורא תגר על הזוית הזו שכולנו נתפסים אליה. שהרי בעצם יש כאן תאור מקרה מרתק – שגם אם לא אספר את סופו של הספר מאוד ברור כי הטיפול של אלה/אורנה באיתמר/אלדן נכשל טוטאלית. אנו פוגשים מטופל שהיה כנראה כבר תקופה משמעותית בטיפול ומההתכתבות עולה דמות הרחוקה מלהיות well analyzed

ואני שואל האם בעצם שאלה המטפלת את עצמה מה האבחנה של המטופל שלה? האם שקלה דרכים נוספות לטפל בו פרט לעיסוק המתמיד ביחסים הטיפולים? נראה שמדובר במטופל הגולש בקלות לחשיבה פסיכוטית ואולי העיסוק בהעברה הארוטית יצר בעצם  Transference Psychosis.

כבר לפני שנים ניסיתי להביא לארץ את Phil Mollon, פסיכואנליטיקאי בריטי, דומני קוהוטיאני בעיקרו, שכתב באופן ישיר על התגדותו למשיכה של הרבה מהאנליטיקאים להתמקד בטיפול על היחסים הטיפולים וכך הוא כותב:

There is a "tendency to place too much emphasis upon the therapeutic relationship as the healing vehicle

The seductive implicit promise of a healing relationship can lead to malignant and addictive forms of regression and bestows a burden of reparative restoration"

חשוב לי להיות מובן כאן: אני האחרון שארער על חשיבות המודעות שלנו ליחסים הבין אישים בטיפול. יתרה מזו בקורס שאנו פותחים על ה Intersubjective Neurobiology  תרצה ד"ר אפרת גינות, פסיכואנליטקאית ניו יורקית שמדגישה עד כמה יש תהליכי enactment  בין המטפל למטופל וכמה חשוב לשים לב אליהם. עם זאת יש להבדיל בין תשומת הלב המבורכת שאנו מקדישים לאינטראקציה הטיפולית לבין הנטייה לחשוב שעיקרו של הטיפול הוא הדיון המשותף ביחסי ההעברה.


- פרסומת -

 אני בהחלט קורא תגר על הנטייה להפוך את היחסים הטיפולים לעיקרה של הפסיכותרפיה. דומני כי יותר מידי נשבינו בסוד קסם הקשר והזנחנו את תפקידנו הריפויי

על נושאים אלו ואחרים (למשל האם התנהגותו של המטופל בספר אינה יכולה להיות מוגדרת כ הטרדה מינית?) אני משוחח עם ד"ר אורנה ראובן  שמסתבר שהיא עצמה כתבה את הדוקטורט שלה באוריינטאציה קוגניטיבית התנהגותית עד שנשבתה בקסם המכון האנליטי התל אביבי. אני מניח שלא יפתיע את שומעינו כי חלק מהשיחה נסובה גם על חשיבותו של הקול בספר ובטיפול.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: העברה והעברה נגדית, פסיכולוגיה קלינית
ורד בן-דוד
ורד בן-דוד
חברה ביה"ת
פרדס חנה והסביבה
הדס ורטהיים פנחס
הדס ורטהיים פנחס
פסיכולוגית
מורשה לעסוק בהיפנוזה
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שרונה ירקוני
שרונה ירקוני
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה
אוריאל רוס
אוריאל רוס
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת הגולן, טבריה והסביבה
אורלי צרפתי פרידמן
אורלי צרפתי פרידמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ארנון רולניק

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.