לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
נייר עמדה בנושא: הגנה על החיסיון הפסיכולוגי

נייר עמדה בנושא: הגנה על החיסיון הפסיכולוגי

כיכר העיר | 17/11/2017 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

נייר עמדה של מועצת הפסיכולוגים, הפסיכולוג הארצי והסתדרות הפסיכולוגים בישראל בנושא: הגנה על החסיון הפסיכולוגי

לאחרונה, עסקה התקשורת בדרישה לחשיפת תיעוד הפגישות הטיפוליות של מתלוננות על תקיפה מינית במסגרת ההליך המשפטי. דרישה שעלתה מצד הפרקליטות ו/או בתי המשפט. לא מדובר רק ברשומה פורמלית מצומצמת אשר מתבצעת עפ"י חוק בעת קיום טיפול פסיכולוגי, אלא בניסיון לחשוף חומר טיפולי מפורט, הכולל תמלילי פגישות ורשמים מקצועיים של הפסיכולוג.

שמירת הסודיות הטיפולית הינה המסד המרכזי עליו מבוסס כל קשר טיפולי, ותנאי הכרחי לכך שהטיפול הפסיכולוגי ייטיב עם המטופל. הדרישה לחשיפת תכני הטיפול הינה אפוא פריצה של הבסיס לקשר טיפולי מיטיב, ופגיעה ביכולת המטופל להיעזר בטיפול. בדרישה זו טמונה סכנה רבה להיווצרות מדרון חלקלק, בכל הקשור לזכויותיו של הפרט ואפשרותו להיעזר בטיפול פסיכולוגי לרווחתו.

אנו מבקשים להדגיש את החשיבות העליונה שבשמירה על סודיות הטיפול, ולהתריע בפני הסכנה שבחשיפת מטופלים בכלל ונפגעי/ות תקיפה מינית בפרט, לדרישה להפרת הסודיות של הטיפול בהם. תפקידו של הפסיכולוג הוא לשמור על המטופל ועל התהליך הטיפולי ולסייע לו ככל יכולתו להתמודד עם מצוקותיו, וביתר שאת כשמדובר בנושא כה טראומטי נפשית כפגיעה מינית. אנו מדגישים כי ללא הביטחון של מטופלים שהתכנים שהם מעלים בטיפול והמשמעויות הפסיכולוגיות שמעלה הפסיכולוג יישארו בתוך חדר הטיפולים ולא ייחשפו לגורם חיצוני, לא יכול להתקיים טיפול פסיכולוגי משמעותי ומיטיב. עקב כך וכידוע, גם טובת הציבור והחברה כולה עלולה להינזק קשות.

כללו של דבר: אנו מוחים ומתנגדים בתוקף לחשיפת חומר כלשהו, שעולה בטיפול פסיכולוגי ודורשים מכל הנוגעים בדבר, להימנע מכל ניסיון, ישיר או עקיף, לפגוע בקדושת החיסיון הפסיכולוגי.


- פרסומת -

מועצת הפסיכולוגים

הפסיכולוג הארצי

הסתדרות הפסיכולוגים בישראל


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פגיעה מינית, אתיקה
עדינה פרצובסקי
עדינה פרצובסקי
עובדת סוציאלית
חיפה והכרמל, רמת גן והסביבה
דוד סולומון
דוד סולומון
עובד סוציאלי
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
יעל זקש
יעל זקש
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, חולון והסביבה, רמת גן והסביבה
תמר שרון
תמר שרון
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני אפשטיין
רוני אפשטיין
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
מורן זיו אש
מורן זיו אש
עובדת סוציאלית
כפר סבא והסביבה, פתח תקוה והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של כיכר העיר

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

איתן טמיראיתן טמיר1/12/2017

ראיית המורכבות - הפניה לכתבה חשובה. הי לכולם/ן,
הסערה התקשורתית קצת נרגעה.
כתבה חדשה שפורסמה ב"מקום הכי חם בגהינום" מציגה את עומק המורכבות של הנושא מההיבטים הפסיכולוגיים והמשפטיים מתוך שלושה ייצוגים ומפי אנשים טובים - ד"ר איילת עוז מהסנגוריה, עוד" רותם אלוני ושי איתמר, פסיכולוג קליני בהתמחות:
"לחשוף את התוקף מחייב גם לחשוף את הנפש?"
https://www.ha-mak...tamar

ישראל אורוןישראל אורון20/11/2017

אין די בגילוי דעת. יש באירוע של המתלוננת במשפט נגד קסטיאל, שהביא לניסוח גילוי הדעת, כדי להאיר בזווית רחבה את סוגיית החסיון החלקי החָל על הקשר שבין פסיכולוגים ללקוחותיהם (יהא מסלול התמחותם אשר יהא).
במה דברים אמורים?
מקורו של החסיון החלקי/המוגבל לפסיכולוגים נמצא בסעיף 50 (א) לפקודת הראיות, ולפיו הערכאות יחליטו בכל מקרה האם להורות להם לחשוף את שנעשה במהלך הקשר המקצועי בינם לבין הפונים אליהם. (במקרה קסטיאל לא היה צו שיפוטי, וממילא לא חלה חובת חשיפה על המתלוננת ועל הפסיכולוגית שלה). ברוח זו פורסמו ההנחיות האתיות לפסיכולוגים וההנחיות לכתיבת חוות-דעת פסיכולוגיות. אולם, עיון בפקודת הראיות מגלה שבניגוד לפסיכולוג, החסיון שבין עורך דין ללקוחו (סעיף 48) וזה של כהן דת (סעיף 51) הינו חסיון מוחלט שלעולם אין לפגוע בו.
לפיכך יש מקום, שמועצת הפסיכולוגים והסתדרות הפסיכולוגים יפעלו לשינוי החוק ולהחלת החסיון המוחלט גם על הפסיכולוגים. אין סבה עניינית לקבל הוראות חוק מפלות אֵילו, שבין הזוכים בחסיון מוחלט לבין הנאלצים להסתפק בחסיון חלקי, בבחינת תופעת טבע שאינה ניתנת לשינוי. יש מקום לאיין את המצב המשפטי הקיים, המציב בפני הפסיכולוגים דילמה סבוּכה לפתרון כאשר הם נדרשים ע"י הערכאות להסיר את מעטה הסודיות מדברי הלקוחות שלהם*.
כידוע, כל מהלך לשינוי חוק הינו איטי בדרך כלל, וזה המוצע כאן מן הסתם אף יהיה רצוף מַהֲמוֹרוֹת, אך ראוי שמועצת הפסיכולוגים והסתדרות הפסיכולוגים יצעדו במסלול זה. בשלב הנוכחי נראה לרצוי, שהמועצה וההסתדרות ישקלו לדון ולהחליט כאן ועכשיו מהם הצעדים המעשיים שיש בידי הפסיכולוגים לנקוט במסגרת המגבלה החוקית הקיימת, ואין להוֹתיר אותם לגורלם אל מול הערכאות. (זאת בנבדל מההחלטה האישית שכל פסיכולוג ופסיכולוגית יקבלו בינם לבין מצפונם המקצועי).
_________________________________
* Bollas C, Sundelson D (1995), The new informants: The betrayal of confidentiality in psychoanalysis and psychotherapy, Jason Aronson Inc., Chaps. 3, 5

ד"ר ישראל אורון