לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
על הבולבול של האח הגדול

על הבולבול של האח הגדול

עמית פכלר | 2/3/2011 | הרשמו כמנויים

למי ששהה בחוץ לארץ בחודש האחרון, ניתן תקציר: עורך ומגיש התכנית "האח הגדול", יורם זק, נשמע אומר בשידור חי לתוך המיקרופון בעת בדיקת סאונד כי היה רוצה לשים לאחת המתמודדות "את הבולבול בין השדיים" (שימו לב לניסוח, כל מילה פה חשובה כפי שאראה בהמשך). יערות נכרתו, נהרות דיו נשפכו ורבבות פיקסלים נשרפו מאז האירוע, כולל השעייתו מהגשת התכנית והקולות שקראו לפיטוריו.

וזו תרומתי הלא-צנועה לדיון:

ראשית, העושים במלאכת האח הגדול עסוקים כבר שנים בתוכן של 1984, יצירתו של ג'ורג' אורוול. ארז טל למשל בודק את גבולות ההשפעה על ההמונים עוד מאז ימי "מה יש", כשהצעיד אלפי אנשים לכיכר דיזנגוף להפגין בעד החזרתה של תכנית הרדיו סמי וסוסו. קראתם את "הנחשול"? אני בטוח שארז טל קרא. כשעבר ארז טל מגלי צה"ל לתחנת רדיו אזורית, ולקח עמו את התכנית בהגשתו "קשה בבוקר" (מה קשה, לקום? לא, גם כאן יש רמז ל-"בולבול"), התרגזו עליו בגל"צ וטענו שאינו יכול לעשות עוד שימוש בשם התכנית בתחנה אחרת. טל אמר בריאיון שזכותו לקחת עמו את שם התכנית ולעשות מה שליבו חפץ, אלא שחבל לו להרגיז את אנשי גל"צ כי כמו ב-1984 הוא צריך שהמפלגה תאהב אותו. אבל זה הקטע הפחות מעניין.

שנית, הניסוח. איני מכיר את מר זק, אבל מבחירת המילים שלו עולה שהוא תופש את עצמו כילד לעומת המתמודדת, שהיא אשה. על מה אני מתבסס? המִשלב השפתי של ילד, כלומר אוצר המילים הילדי, לא מקביל בין "בולבול" ל-"שדיים", אלא ל-"ציצי". זאת אומרת שלפחות מבחינת רמת ההתפתחות, זק מציב עצמו כמצוי ברמה מוקדמת יותר מזו של המתמודדת, מושא הפנטזיה.

שלישית, וזה הכי חשוב בעיני: אילו פיטרו את זק היו עושים לו טובה גדולה. שהרי, מתי קרה כל הסיפור? בזמן בדיקת סאונד. בדיקת סאונד! כלומר הליך שנועד לבחון אם שומעים ואיך שומעים. האם זק רצה שישמעו אותו? האם זק ייחל בסתר (או בפסיכואנליטית: בלא-מודע שלו) לכך שיידעו גם עד כמה הוא עורג לאותה אשה וגם שיִפטרו אותו מהעונש של המשך הנחיית התכנית הסאדו-מזוכיסטית הזאת?


- פרסומת -

ולסיום, קראתי באחד המקומות שזק הוא "העורך, המגיש, הפסיכולוג של המשתתפים". פסיכולוג, לא פחות. לאן הגענו.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: ילדים, התעללות בילדים
יובל קובי
יובל קובי
יועץ חינוכי
אילת והערבה, אונליין (טיפול מרחוק)
שי שופטי
שי שופטי
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ד"ר אייל אברהם
ד"ר אייל אברהם
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
ורד בן-דוד
ורד בן-דוד
חברה ביה"ת
פרדס חנה והסביבה
הדר כהן סטורלזי
הדר כהן סטורלזי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
חנה יוסופוב
חנה יוסופוב
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה

עוד בבלוג של עמית פכלר

בתור ילד הוקסמתי מהמשפט המופיע לפני 'כל נדרי' – "על דעת המקום ועל דעת הקהל, אנו מתירים להתפלל עם העבריינים"....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

הראל אגמוןהראל אגמון25/5/2011

רוצים עוד פוסט! רוצים עוד פוסט! [ל"ת].

עמית פכלרעמית פכלר17/3/2011

גם אני לא אהבתי. תענוג לקבל תגובה מנומקת, רהוטה ומפרגנת כל כך, כשמדובר באי-הסכמה!

ולעניין הטיעונים שאתה מעלה:

א. צודק! מובן שאין צורך להיות בוגרים ומפותחים במיניות. רציתי להפנות את תשומת הלב לכך שזק מתבטא כמו ילד מול אשה, כמו ילד שמתענג מכך שפיו מפיק 'מלים גסות'. בכך הוא הופך את יחסי הכוחות הקבועים בתכנית ומציב את עצמו כאח קטן.

ב. צודק! שיבוץ מילות מפתח פרובוקטיביות הוא טריק שקוף אצל בלוגר (רִשְׁתּוֹנַאִי, לפי האקדמיה) שוחר-צפיות (ר' "מיומנו של פסיכובלוג"). לא דיברתי על תקשורת-המונים כשלעצמה אלא על תקשורת-המונים שהשפעתה שלילית, מה שמביא אותי לסעיף -

ג. כאן אני חולק על דעתך, עמית. פורנוגרפיה, גם אם יקראו לה 'בידור למבוגרים', וגם אם היא תשודר בפריים-טיים בהנחיית ארז טל, וגם אם תזכה לרייטינג סוחף, ואפילו אם המוני פסיכולוגים שהם כידוע העידית שבעידית - כולל אתה ואני - נצפה בה, עדיין היא תהיה פורנוגרפיה. לייחס לה תכונות אחרות, גם זו צורה של התחסדות. אני ער מאד לסוד הקסם של התכנית עלי, כולל המניעים שהיטבת לנסח (הזדהות, מציצנות, סקרנות), אבל אני ער גם לנזק הפוטנציאלי של תכנית כזאת עלי (חרף העובדה שאני פסיכולוג!). לכן אני נמנע מלראות אותה. "קשה לי להאמין שמדובר רק בסאדו-מזוכיזם לשמו". שוב, צודק. לא "רק" ולא "לשמו". אבל כן סאדו-מזוכיזם, וכן, קשה להאמין. אבל להפגיש בני אדם באופן יזום ומצולם עם בני זוג מהעבר, לעמת אותם עם בגידותיהם בשידור חי, זה סדיזם כלפיהם, ומזוכיזם מצדם. מה שהצופים בבית לא רואים הוא מה קורה לנפשות הפועלות אחרי שהעונה מסתיימת. מה קורה לדיירי הבית אחרי שהמעבדה נסגרת והניסוי נגמר?

עמית ורהפטיגעמית ורהפטיג9/3/2011

לא אהבתי הפעם. בדרך כלל אני מאוד אוהב את הפוסטים שלך. בעיקר בגלל שיש בהם הרבה קבלה למגוון התחושות האנושיות . תוך התייחסות כנה לכך שהם קיימים בכולנו.

משום מה הפוסט הזה, הוציא ממך נימה תוקפנית ומתחסדת. אין לי שום בעיה עם הביקורת על האמירה האומללה, אבל מפריע לי השימוש בפרשנויות פסיכולוגיות על מנת להקטין את מושאן (במקרה הזה יורם זק, ארז טל ושאר העוסקים במלאכת התכנית).

הנה כמה הערות שכנגד:
א. לגבי השימוש במילה "בולבול" - מיניות היא דבר מורכב, ברור שיש בה גם חלקים רגרסיביים וילדיים. אוי ואבוי אם גם בתחום הזה היינו נאלצים להשאר רק בוגרים ו"מפותחים".

ב. בנוגע לביקורת על תקשורת ההמונים- תקשורת המונים היא חלק בלתי נפרד מהמציאות של ימינו, היא לא דבר רע כשלעצמה. אפילו הפוסט הזה שזכה ליותר מאלף צפיות בשבוע, הוא בעצם תקשורת המונים ,שעושה שימוש במילים כמו "בולבול" ו"האח הגדול" בכותרת על מנת לזכות ברייטינג.

ג. לגבי הגדרת התוכנית כ"עונש" ו"וסאדו מזוכיסטית"- זאת שאלה טובה מה מביא 35 אחוז מהאוכלוסייה (חלקם בוודאי פסיכולוגים, לא אני ואתה כמובן) לצפות בתכנית. בוודאי שהצפייה כרוכה אצל כולנו ברגשות מעורבים, אבל קשה לי להאמין שמדובר רק בסאדו-מזוכיזם לשמו. הייתי חושב גם על מניעים כמו: הזדהות רגשית עם הדמויות, מציצנות, סקרנות לגבי האופי האנושי ועוד.
לסיום, תמשיך לכתוב עוד, גם כשאני לא מסכים , זה תמיד מעניין.

adi dasadi das6/3/2011

בית האח- תמונת מצב קשה. אז הוא גם רוצה באופן לא מודע להגאל מהשדים (או שדיים) של בית האח וגם אולי לתפוס מעט תהילה לעצמו (בחשיפה העצמית ובכיבוש אישה).
זה באמת לא קל להיות מאחורי הקלעים ולחשוק באור הזרקורים (המזדקרים)...
אני נהנית מדי ממשחקי המילים האלו... קאונטר-פובית שכמותי

mor amormor amor3/3/2011

כפי שפרויד טען,. הכל מתחיל (ונגמר) במין.

שוב ושוב זה מוכיח את עצמו. למרבה הצער.

גיל סלוביקגיל סלוביק2/3/2011

לא יאומן הפסיכולוגים האלה. בולבול היא ציפור שיר ולא כל דבר צריך לפרש בצורה מינית (ראה ערך: בולבול הקבולבול).

וברצינות: אבחנה נאה על משפט לא נאה.