לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
תקיפה בסוריה - מבט אחר

תקיפה בסוריה - מבט אחר

ד"ר עפר גרוזברד | 30/8/2013 | הרשמו כמנויים

כל הפרשנים תמימי דעים שאסד לא יתקוף את ישראל ואין שום סיבה לדאגה. הם מבססים את הנחתם על כך שאמריקה תתקוף את אסד, כפי שאמרה, באופן מוגבל ואין לה כוונה לאיים על שלטונו של אסד. על כן, לא כדאי לאסד להסתבך אתנו משום שאנו יכולים להנחית עליו מכה שתאיים על שלטונו. אותם פרשנים אף מזכירים שלאסד היו הזדמנויות רבות לירות עלינו טילים והוא לא עשה כן כמו לאחר חיסול הכור הגרעיני הסורי ועוד. הגבול הסורי היה כידוע הגבול השקט ביותר מאז מלחמת יום כיפור בשנת 1973. הפרשנים טוענים שאסד חושב בצורה רציונאלית ועל כן לא יהמר על היקר לו מכל – שלטונו.

לעניות דעתי, אותם פרשנים חושבים בצורה מערבית ועושים את הטעות שהמערב תמיד עושה. אקדים ואומר, אינני נביא ואינני יודע מה יקרה. ראשית, בזמן כתיבת שורות אלה כל הפרשנים מדברים על תקיפה אמריקאית וודאית בסוריה אולם אובמה אומר שהוא עדיין לא החליט. בהנחה שתקיפה כזאת אכן תתבצע צריך להבין שאסד מונחה על ידי שיקולי כבוד שלבן המערב קשה להבין ולקחת בחשבון. שקולי כבוד בחברה הערבית הם שיקולים מאוד רציונאליים משום שכבוד מאוד חשוב בחברה זאת. אם למשל אסד יחשוב שהתקפה מוגבלת על ישראל, כזאת שאולי לא יהיה כדאי לישראל לעשות עניין ממנה, תשקם את כבודו המושפל ולו במעט יתכן שיעשה זאת. כך ירה סאדם חוסיין טילים על ישראל במלחמת המפרץ הראשונה בינואר 1991 והפך את עצמו לגיבור העולם הערבי. בישראל טענו אז מומחים שירי כזה לא עלול להתרחש. אולם הפלסטינים שרקדו על הגגות צופים בטילי הסקאד העפים על ישראל הזכירו לנו שלמזרח התיכון יש כללים משלו ושיקום הכבוד של סאדם חוסיין היה אחד מהם. לעיתים המנהיג הערבי הרוצה לשקם את כבודו לא מעריך נכון את תגובת הצד המערבי ופורצת מלחמה. כך מספר המלך חוסיין שנאצר לא התכוון כלל לפתוח במלחמת ששת הימים אולם הוא קרב טנקים לגבול כדי "לעשות שריר" והנה פתאום ישראל תקפה. אירוע דומה הצית את מלחמת לבנון השנייה. חטיפת שני החיילים הישראלים אהוד גולדווסר ואלדד רגב גררה תגובה ישראלית חריפה . מאוחר יותר יודה נאסראללה שלא התכוון להתפתחות שכזאת. ואם נחפש רציונאליות מערבית בירי הטילים של החמאס עלינו לאורך השנים לא נמצא. המניע לדידם הוא שיקום כבודם ועבורם, בעולם שבו הם חיים, זה רציונאלי לגמרי. על כן, איני קונה את דברי הפרשנים הקובעים בפסקנות שאין לנו מה לדאוג. אותם דברים נאמרים גם בנוגע לחיזבאללה שאין להם אינטרס לתקוף אותנו משום שהם מספיק מסובכים כעת בלבנון וגם ירצו לשמר את כוח ההרתעה שלהם למקרה שאירן תותקף. שוב, שיקולי כבוד ושיקומו בהחלט יכולים לגרום להם לשגר רקטות לעבר ישראל ולנסות לשפר את מעמדם כגיבורי העולם הערבי.


- פרסומת -

כפי שאמרתי, אינני נביא ואינני יודע מה יהיה. אבל נדמה לי שחסרה זווית הראייה הערבית האוטנטית שבה כבוד מהווה מרכיב מרכזי בתוך הרציונאליות המערבית שבה אנו שבויים.

שבת שקטה

עפר

קישור לאתר של עפר ולספר "בבל - מדריך למפגש בין מזרח למערב"

http://ofer-grosbard.com/


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מצבי משבר ולחץ, מצבי חירום, מלחמה וטרור, אינטליגנציה רגשית, מצבי קונפליקט, פסיכולוגיה רב תרבותית
אילת גלילי
אילת גלילי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
מיכל וידן מהלמן
מיכל וידן מהלמן
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
הדר כהן סטורלזי
הדר כהן סטורלזי
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
שגית שרון
שגית שרון
פסיכולוגית
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, בית שמש והסביבה
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
ענב ברס
ענב ברס
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

פתרון החידה משבוע שעבר: דנה חלמה שהיא יושבת על הכתפיים של החבר שלה שלוקח אותה לכל מני משימות. פתאום הוא...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

עפר גרוזברדעפר גרוזברד3/9/2013

סדרת "הצופן התרבותי". סדרת "הצופן התרבותי" מפרי עטי כוללת ארבעה ספרים הנוגעים בהיבטים שונים של פסיכולוגיה בין תרבותית. נדמה לי שהספר האחרון בסדרה "בבל - מדריך למפגש בין מזרח למערב" מסכם את הנושא בצורה בהירה במיוחד.
ניתן לקבל את כל המידע על סדרה זאת שיצאה לאור בהוצאת הספרים של אוניברסיטת בן גוריון ועבודות נוספות שלי באתר שלי:
http://ofer-grosbard.com/

רחל בר-יוסף-דדוןרחל בר-יוסף-דדון3/9/2013

ידע מונע טעויות. הידע והמבט האחר שאתה מעניק הוא חשוב מאין כמוהו. גם בקליניקה, וגם על שולחן המדינאים, ובחדרי הישיבות של אנשי הצבא. אני מקווה, שדיעותיך ומחקריך יגיעו כמה שיותר לאן שהם צריכים להגיע ולחלחל. ידע והיכרות יכולים למנוע טעויות ואי-הבנות מסוכנות.
והאם תוכל לכתוב כאן מהם שמות הספרים שפרסמת, והיכן ניתן להשיגם?

עפר גרוזברדעפר גרוזברד3/9/2013

רחלי תודה על המילים החמות והעידוד. אכן אני באמת חושב שרבים מאתנו חיים במגדל השן של החשיבה המערבית ללא יכולת להיפתח לעולם הגדול שמסביבנו. אנו לוקים בנרציסטיות תרבותית ומניחים שכולם חושבים כמונו. המטלה ההתפתחותית במערב בכלל ובטיפול הפסיכולוגי בפרט היא נפרדות ואנו מתקשים להבין חברות שהמטלה ההתפתחותית שלהן הפוכה משלנו - אינטגרציה בקבוצה. אנו מתעוררים כשקורה משהו אבל מהר חוזרים לשקוע בעצמנו. אנו חונכנו על אמפתיה אבל מסתבר שהיא מכוונת רק למי שחושב כמונו...

רחל בר-יוסף-דדוןרחל בר-יוסף-דדון3/9/2013

כל כך חשוב. עופר, זה כל כך חשוב ומעניין מה שאתה כותב כאן. אתה מביא זויות מחשבה, שאינן מוכרת לנו כלל, ועוזר לנו כך להיות מודעים הרבה יותר לפערים בין תרבותיים בקליניקה וביחסים הבינלאומיים. המשך בעבודתך החשובה!
רחלי