לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
פסיכולוגיה של מעלה - תורת הנפש של הרב קוק / פסקאות בביאור יופסיכולוגיה של מעלה - תורת הנפש של הרב קוק / פסקאות בביאור יו

פסיכולוגיה של מעלה - תורת הנפש של הרב קוק / פסקאות בביאור יובל פרוינד

ספרים | 16/6/2009 | 26,224

בספר זה מובא מבחר מתורותיו של הרב קוק העוסקות במודעות עצמית, איזון כוחות הנפש, העלאת החומר, יחסים בין-אישיים והדרך להשראה רוחנית. התורות מנוקדות ומבוארות על ידי יובל... המשך

 

פסיכולוגיה של מעלה / יובל פרוינד על תורת הנפש של הרב קוק

הוצאת ספרים "ראש יהודי" 

פסיכולוגיה של מעלה

תורת הנפש של הרב קוק

יובל פרוינד

    

בדורות האחרונים הפסיכולוגיה מושלת בכיפה. נפשות רבות אשר תובעות מודעות וחותרות לחיפוש עצמי נוהות אחריה. שאלות רבות שלא העסיקו את הדורות הקודמים נפתחו מחדש: מי אני? מה הייחודית האישית שלי? כיצד לאזן בין כוחות הנפש השונים? כיצד לממש את עצמי? כיצד להגיע אל האושר? השאלות רבות ועמוקות, ונוגעות למקומות הכי עדינים ואינטימיים של הנפש.

 

הפסיכולוגיה ענתה את תשובותיה ומוסיפה לענות תשובות חדשות אבל מרחב שלם של הנפש דומה שהיא כמעט שכחה. את הפסיכולוגיה של מעלה. פסיכולוגיה שכוללת את הכוחות העליונים שבנפש. פסיכולוגיה שרואה את האדם ב'שמיים' לא פחות מן ה'ארץ'.


- פרסומת -

 

הרב אברהם יצחק הכהן קוק היה אחד מענקי הדורות. הוא הופיע בתחילת העידן החדש של שיבת עם ישראל לארצו ופתח שבילים חדשים של צמיחה נפשית והתעלות רוחנית. בתורותיו רוויות ההשראה והחזון הנבואי הוא צייר במכחול של אומן את הקווים הדקים של הפסיכולוגיה החדשה – פסיכולוגיה של מעלה.

 

בספר זה מובא מבחר מתורותיו של הרב קוק העוסקות במודעות עצמית, איזון כוחות הנפש, העלאת החומר, יחסים בין-אישיים והדרך להשראה רוחנית. התורות מנוקדות ומבוארות על ידי יובל פרוינד על-מנת שיוכלו להיות השער דרכו ניתן להיכנס אל הטרקלין המואר של תורתו של הרב קוק. 

 

יובל פרוינד כותב בפתח הדבר:  

 

מאז עומדי על דעתי ומאז "נפגשתי" עם הרב קוק אני מלא התפעמות. כמו ילד אני שוב ושוב קורא ומתרגש. הדברים חודרים ומזעזעים, מדויקים ורלוונטיים, ותמיד מגיעים בזמן. אין כמעט תחום שעינו הצלולה לא הביטה עליהם וחידשה זווית הסתכלות שאף אחד קודם לא ניסה. אין כמעט נושא שמעסיק רבות את העולם המודרני והפוסט-מודרני שלא "עבר" דרך נשמתו הגדולה וקיבל התייחסות מקורית.

 

הרב קוק היה 'איש רוח' או יותר מדויק 'איש נשמה'. הוא לא התעסק בטיפול נפשי במובן הרגיל של הדברים והוא לא כתב חיבורים של 'מודעות עצמית'. למרות זאת, הוא האמין בכל מאודו שהרוח צריכה לסלול נתיבות לנפש, שחייבים בדורות הללו, בהם המודעות העצמית התפתחה, לחבר בין הרוח לנפש. לדעת לזהות מהו מקורן של הנטיות המתרוצצות בתוכנו ולתת להן דרך וביטוי. בטוחני כי כל אדם שעוסק בטיפול ובמודעות, או יותר פשוט: כל אדם שאוהב לנבור במשמעות שהחיים אוצרים בתוכם, ייהנה מן האורות שהרב קוק 'הוריד' אלינו. יש בכך ברכה כפולה: גם מתנות ממשיות בשדות הנפש והרוח וגם הצצה ראשונית לתורה שמתחדשת בעידן של 'עקבות משיח'.

 

השם 'פסיכולוגיה של מעלה' הוא משחק מילים הכולל שתי משמעויות (לפחות...).

א. תפיסה פסיכולוגית הרואה בנפש תנועה דינאמית השואפת כלפי מעלה, אל הטוב השלם, אל האלוהים (ולא מצבור של כוחות פראיים שמסתתר מאחורי מסווה אינטלקטואלי-תרבותי) תפיסה אופטימית ויציבה המזהה בכל תנועות הנפש והחיים תהליך סמוי של התעלות

ב. ניתוח פסיכולוגי לעולם הרוחני (ל'מעלה'). הרב קוק ראה ברכה גדולה בהפריה שבין ההתרחשות הנפשית (פסיכולוגיה) לבין המושגים הרוחניים (תורה), ובכל תורתו ישנם "זיווגים" כאלו. החיבור כזה כשייעשה במלואו גם יגרום להבנה עמוקה יותר של התורה והמצוות והשפעתן על האדם והמציאות, וגם יפתח את הפסיכולוגיה למרחב חדש שעוד לא יצאה אליו.


- פרסומת -

 

 

 

פסיכולוגיה של מעלה - תורת הנפש של הרב קוק / פסקאות  1לפניכם הפרק הראשון בספר, באדיבות המחבר וההוצאה 

 

 

 

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: פסיכולוגיה יהודית, ספרים
אורנה קנו
אורנה קנו
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
לאה שקלים
לאה שקלים
חברה ביה"ת
ירושלים וסביבותיה
הדר רוזן
הדר רוזן
עובדת סוציאלית
פרדס חנה והסביבה
יוסף קליינר
יוסף קליינר
פסיכולוג
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אפרת גל
אפרת גל
מטפלת בהבעה ויצירה
מטפלת זוגית ומשפחתית
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
תמר פלג שקד
תמר פלג שקד
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות למאמר זה.