לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
פרדוקס החוכמה: איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן / אלחנן גולדבפרדוקס החוכמה: איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן / אלחנן גולדב

פרדוקס החוכמה: איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן / אלחנן גולדברג

ספרים | 29/1/2008 | 15,093

הקשר בין זקנה לחוכמה ידוע זה כבר, והוא מקובל בכל התרבויות משחר ההיסטוריה. עכשיו בא הנוירופסיכולוג אלחנן גולדברג ומוצא לכך בסיס במוחנו ובדרך פעולתו. נקודת המוצא של גולדברג... המשך

פרדוקס החוכמה / אלחנן גולדברג

 

הוצאת עם עובד סדרת "אפקים/מדע" בעריכת עתליה זילבר  

פרדוקס החוכמה

איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן

מאת אלחנן גולדברג

הקשר בין זקנה לחוכמה ידוע זה כבר, והוא מקובל בכל התרבויות משחר ההיסטוריה. עכשיו בא הנוירופסיכולוג אלחנן גולדברג ומוצא לכך בסיס במוחנו ובדרך פעולתו. נקודת המוצא של גולדברג היא הפרדוקס: אם אכן החוכמה גדלה עם הגיל, איך מתיישב הדבר עם ההנחה המקובלת שהכוחות המנטאליים דווקא יורדים עם הגיל?


- פרסומת -

גולדברג תופס את החוכמה במונחים ביולוגיים ונוירולוגיים, אך תחילה הוא דן בה כתופעה פסיכולוגית וחברתית, ומתוך תיאור חייהם של מנהיגים ואמנים גדולים הוא מראה כיצד נפש חזקה עשויה להמשיך לפעול ואף לעשות חיל למרות שחיקה עצבית. המנגנון העצבי העומד בבסיס החוכמה ומעניק יתרונות קוגניטיביים בתהליך ההזדקנות הוא, לפי גולדברג, המנגנון לזיהוי תבניות. החסכנות המנטאלית שמעניק המנגנון הזה, הוא טוען, מאפשרת לאדם למלא משימות מנטאליות מורכבות מתוך ניצול מינימלי של משאביו המנטאליים, והיא פועלת כמשקל-נגד לירידה במשאבים אלה עם ההזדקנות.

גולדברג מבסס את התיאוריה שלו על מחקרים ותגליות בתחומים המצויים בחזית חקר המוח, כגון תפקיד האונות הקדם-המצחיות (המוח הניהולי) ברכישת ידע ואחסונו, הפלסטיות של המוח, ובעיקר שניוּת המוח, ההבדל בין שתי מחציותיו בכל הנוגע ללמידה, לרגשות ולקצב ההתנוונות. את כל אלה אורג גולדברג לכלל תיאוריה רחבה, מפעימה בהיקפה ובמורכבותה, המאירה באור חדש רבות מסוגיות היסוד של חקר המוח.

כתיבתו של אלחנן קלילה ואישית. הוא מספר לנו על מטופליו, על טיוליו בסנטרל פארק עם כלבו בריט ועל משבר גיל המעבר שלו. את הספר הוא מקדיש לבני דורו, דור הבייבי בום, המודאגים כמוהו מסימני ההזדקנות הניכרים בהם.

 

אלחנן גולדברג נולד בברית המועצות והיה תלמידו של הנוירופסיכולוג הרוסי הדגול אלכסנדר לוריא. בשנות ה-70 התיישב בניו-יורק, ושם הוא עוסק במחקר, בהוראה אקדמית, ובטיפול קליני.

 

פרדוקס החוכמה: איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן / א 1לפניכם הפרק הראשון מתוך הספר:  "פרדוקס החוכמה" באדיבות המחבר וההוצאה 


- פרסומת -

פרדוקס החוכמה: איך הנפש מתחזקת ככל שהמוח מזדקן / א 2לרכישה ביריד פסיכולוגיה עברית

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הגיל השלישי, ספרים, חקר המוח, זיכרון
אוריאל רוס
אוריאל רוס
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, רמת הגולן, טבריה והסביבה
ליטל להב ליסק
ליטל להב ליסק
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
רונית סיסו
רונית סיסו
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
חוה גולדברג
חוה גולדברג
עובדת סוציאלית
תל אביב והמרכז
אסתר תירוש
אסתר תירוש
עובדת סוציאלית
שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נוחי טל-שטריתנוחי טל-שטרית29/1/2008

ידידותי למשתמש (:. אלחנן,
קראתי בנשימה אחת את הפרק המרתק מהספר.
מצא חן בעיני הביטוי "התבוננות" בו השתמשת, בבואך לתאר איזשהו מאמץ להבין, מהשורש של אותה מילה "בוננות", מה שאולי נהוג לתאר כ"עבודה" או "עיבוד" תהליך כלשהו.

ככלל, כמי שמלהטת בין היות תומכת צעירה בחמות קשישה לבין סבתאות קשישה... נושא קיומה של הישות אל מעֵבר לגיל הביניים מקבל חיים והווייה רבת-משקל. ואני שמחה על כך.

תודה
נוחי