לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 

סיכום מערך התנדבות במהלך המלחמה

סיכום מערך התנדבות הפסיכולוגים במהלך המלחמה במחוז צפון

סיכום מערך התנדבותי בצפון- ספטמבר 2006

 

  

המלחמה שפרצה ב-13 ביולי מצאה את מערכות החינוך הפורמאלי בחופשת הקיץ, ואת  השירותים הפסיכולוגיים מאוישים באופן חלקי. 

למרות שחלק מתושבי הצפון עזבו עם ילדיהם את אזור מגוריהם, עדיין חלק ניכר נשאר ושהה במקלטים.  חשוב לציין שבאוכלוסיה זו היה קיים נתח לא מבוטל של אוכלוסיות בסיכון כמו עולים חדשים, אנשים במצב סוציו-אקונומי נמוך, אנשים עם מוגבלויות שונות וכו''.  כמו כן, אזור הצפון כולל בתוכו לא מעט תושבים מהמגזר הערבי, שלהם האפשרות של עזיבה הייתה הרבה יותר מוגבלת, והפתרונות הביטחוניים לא מספקים.

במרבית הרשויות מנהלי השירותים הפסיכולוגיים החינוכיים תפסו מקום מרכזי בארגון ההתערבות עם האוכלוסייה, וחברו לאנשי הרווחה שבמקום.  ידיהם של כל הפסיכולוגים החינוכיים באזורים הנפגעים היו מלאות בעבודה, והם היו מעורבים גם במוקדי החירום וגם באיתור והתערבות במקלטים.  בשאר חלקי הארץ, השפחי"ם נתנו מענה לאלה שהגיעו לאזורם. 

כבר בשבוע הראשון למלחמה היה ברור שיש צורך באנשי מקצוע נוספים לתגבור הפסיכולוגים שבאזור הצפון.  קול קורא שיצא אל הפסיכולוגים החינוכיים בכל רחבי הארץ הניב מענים רבים של אנשי מקצוע שהיו מוכנים להתגייס הן לעבודה באזור ההפגזות והן לעבודה בריכוזי אוכלוסיות פליטים במרכז ובדרום הארץ.

תהליך הפניית המתנדבים נערך דרך הפסיכולוגית המחוזית הגב'' חיה רביב, ומנהלי השירותים הפסיכולוגיים. דיווח יום יומי של הצרכים מאזורים שונים נענה בהפניית כוח אדם ליום שלמחרת.  ראוי לציין, שהגמישות הרבה של הפסיכולוגים שהתנדבו, אפשרה לתת מענים באופן ממוקד, שוטף ולפי הצורך המיידי.

למערך ההתנדבות נענו כמאה וחמישים פסיכולוגים, מתוכם הגיעו לאזור הצפון כמאה פסיכולוגים והשאר הופנו למרכז ודרום הארץ, כולל מענה לאזור עוטף עזה, שגם בו המשיכו ההפגזות.  בסך הכל באזור הצפון ניתנו כ-250 ימי עבודה בזמן המלחמה ובשבוע הראשון שלאחר מכן.

מגוון ההתערבויות שלהן נדרשו הפסיכולוגים היה גדול, וחלק מהן אפרט:

א.      תגבור המערך הפסיכולוגי במוקדי החירום שכלל מענה טלפוני לפונים למוקדים ברשות המקומית וגם מתן טיפול לאלה שהגיעו למוקד.

ב.       במקומות בהם לא ניתן היה לצאת מהמקלטים, הגיעו הפסיכולוגים אל הפונים (חשוב לציין כי לפעמים היה כרוך בכך סיכון לחיים).

ג.        סריקה יזומה של מקלטים, איתור ילדים ומבוגרים במצוקה ומתן התערבות ראשונית של הרגעה והפגה.  

ד.       החלפה של צוותים מקומיים על מנת שיוכלו לצאת לחופשות קצרות, להתאוורר ולצבור כוחות.

ה.      התערבויות קצרות של הפגה לעובדים בתוך הרשויות המקומיות.

 

הרשויות שאליהן הופנו המתנדבים כללו את קריית שמונה, חצור הגלילית, ראש פינה, טבריה, מרום הגליל, מעלה יוסף, נהרייה, קריית ים, מעלות, פקיעין, וכפר קמה (לשם פונו ילדים מרחנייה), ומרכז טיפולי שהוקם למען האוכלוסייה במגזר הערבי.

קשה להעריך את מספר הילדים והמבוגרים שקבלו עזרה, בהערכה גסה נראה שמעל ל-5000 אנשים קבלו עזרה ישירה מאנשי המקצוע המתנדבים, ורבים יותר קבלו עזרה כללית כמו psychoeducation.

 

אני רואה את מערך הפסיכולוגים המתנדבים כמאגר מקצועי שימשיך לתמוך ביישובי הצפון בתהליך השיקומי והטיפולי בחודשים ובשנים הקרובות.

 

 

דר'' מזל מנחם

רכזת הפרוייקט

 

תגיות:

נערך לאחרונה ע"י גל תמים-סיקולר ב-26/6/2013 09:51