ד"ר הרפז רותי תרפיה באמנות

כנסים

כנס יה"ת 2012- תקציר הרצאה קו התפר בין - קוגניציה, רגש ותהליכי עיבוד מידע בטיפול באמנות

תקציר
שימוש במטפורות כמו קו, תפר ומרחב התפר מאפשר את "מעשה הרקמה" בתרפיה באמנות. במהלך הטיפול המטפל מנסה להתאים חליפה למטופל ע"י זיהוי כיוון קו התפר, עמידה בתוואי התפירה, תפירה ועיצוב ה"בד" , עיסוק בדימויים ובייצוגים הוויזואליים במהלך הטיפול וחיבורם למלאכת רקמה מיוחדת.
בהרצאה אתייחס ל"תכי הרקמה" קרי הייצוגים הוויזואלים ותהליכי העיבוד במוח במהלך המפגש הטיפולי.
תאריך פרסום: 9/3/2013

קו התפר בין -קוגניציה, רגש ותהליכי עיבוד מידע בתרפיה באמנות [1]

מילות מפתח: תפר, רקמה, מרחב התפר, תהליכי עיבוד מידע בתרפיה באמנות

תקציר

שימוש במטפורות כמו קו, תפר ומרחב התפרמאפשר את "מעשה הרקמה" בתרפיה באמנות. במהלך הטיפול המטפל מנסה להתאים חליפה למטופל ע"י זיהוי כיוון קו התפר, עמידה בתוואי התפירה, תפירה ועיצוב ה"בד" , עיסוק בדימויים ובייצוגים הוויזואליים במהלך הטיפול וחיבורם למלאכת רקמה מיוחדת. ניתן לראות את פעולת התפירה ה"גסה" לעומת הרקמה "העדינה" כאסוציאציה רפואית כירורגית שלפעמים מכאיבה אך נחוצה בחשיפת עקבותיהם של הפצעים והצלקות שנחרתו בנפש.

בהמשך לדימוי המטפורי- "הייצוגים הוויזואליים" אשר נוצרים בתהליך הטיפולי נראים כ"תכי רקמה"- אורכיים, רוחביים, מפותלים, פרומים או קשורים, גלויים או נסתרים מהעין...           תכים דקיקים ותכים גסים, תכים ברורים או מעומעמים. גם חומרי התפירה משתנים: חוטים דקים או גסים, חומריים, נגישים, נעימים או מכאיבים. הצבעים של התכים בוהקים, חדים או דהויים, ובאמצעות התבוננות בתהליך התפירה והרקמה (הטיפול) נוכל לצפות בתהליכי בנייה ופירוק בנפשו של המטופל.

השימוש שלי במטפורת הרקמה הנו דו משמעי : "רקמה" במשמעותה כמצבור תאים וחלק מהגוף(המוח) ובמשמעות השנייה הרקמה משמשת כאמצעי חיבור(בין הגוף והנפש) ויוצרת באמצעות התפר את "מרחב התפר" המתהווה בין תהליכי עיבוד מידע קוגניטיביים ורגשיים.

הגישה המחקרית אותה אני בוחנת מתבססת על ניתוח הייצוגים הוויזואליים מבחינה פנומנולוגית והתבססות על הבנת תהליכי עיבוד במוח ומכאן נובעת הטענה המרכזית שלי על חשיבות קו התפר בין תהליכי עיבוד המידע השונים-רגשיים וקוגניטיביים במוח לתיאוריה נוירו-פנומנולוגית, אותה אציג באמצעות הדגמה מתוך תיאורי מקרים.

נשאלת השאלה אם כן מהו הקשר בין מחקר וטיפול? אני סבורה כי בכל טיפול מתקיים למעשה תהליך מחקרי המאפשר התבוננות, תהליך של קבלת החלטות ולמידה של מה עובד בטיפול ומדוע ובכך מתאפשר מצב של הרחבה וטיפול קליני טוב יותר(good clinical practice). היות והמגמה העכשווית בטיפול באמנות בכל העולם מתמקדת בהתבססות על מחקר וראיות[2]   מתקיים חידוש נוסף בהתייחסות למושג של-הטיפול מבוסס הראיות  Practice - based evidence 



[1]מבוסס על עבודת הדוקטורט שלי.

[2]בכנס יה"ת הקודם הצגתי את נושא המחקר מבוסס הראיות 

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.