ד"ר הרפז רותי תרפיה באמנות

תרפיה באמנות

הכנת בובות עטופות ומלופפות(wrapped dolls) ככלי טיפולי בתרפיה באמנות

תקציר
הבה נצא למסע של גילוי אנתרפולוגי קצר תוך כדי תהליך פשוט וזמין של יצירת בובות עטופות ומלופפות בחומרים שונים. במהלך עטיפת הבובות בחומרים ממרקמים שונים וצבעוניות רבגונית ניתן לגלות תרבויות ומנהגים שונים ומעשירים( Talwar,2010).
יצירת בובות הנה כלי המאפשר ביטוי חזק של רגשות וכנראה יעיל יותר מאשר אופן ההבעה שלהם בדרך מילולית( Hastings ,2003).
תאריך פרסום: 17/7/2010

הכנת בובות עטופות ומלופפות ככלי טיפולי בתרפיה באמנות

 

הבה נצא למסע של גילוי אנתרפולוגי קצר תוך כדי תהליך פשוט וזמין של יצירת בובות עטופות ומלופפות בחומרים שונים. במהלך עטיפת הבובות בחומרים ממרקמים שונים וצבעוניות רבגונית ניתן לגלות תרבויות ומנהגים שונים ומעשירים( Talwar,2010).

יצירת בובות הנה כלי המאפשר ביטוי חזק של רגשות וכנראה יעיל יותר מאשר אופן ההבעה שלהם בדרך מילולית( Hastings ,2003)

הכנת בובות מחוטים או רצועות בד כרוכים אחד בשני יכולה לשמש כפעילות מרגיעה בתהליך מדידטיבי וחזרתי תוך כדי ליפוף חוטים, רצועות בדים, ספוגים, סיבים טבעיים או מסקינג טייפ על שלד מחומר כלשהו לדוגמא חוטי תיל, מנקי מקטרות, או חבל.

בתהליך של קבלה והשלמה מתאפשרת צמיחה והקלה רגשית( Hastings, 2003)

"זו הבובה "–לא אני. באמצעות תהליך היצירה נגלה את הכח הטמון בנו, רבדים שונים המשפיעים על ההתנהלות שלנו והרבדים המטפוריים והקונקרטים של השכבות המלופפות.

חומר הכריכה או העטיפה מלופף על החלק העליון של חוט התיל כדי ליצור ראש ולאחר מכן ממשיכים בליפוף השלד ומכינים את הגפיים והגוף. לאחר הכנת הבובה אפשר להוסיף אלמנטים שונים כמו בדים ומרקמים, חרוזים, חומרים מהטבע ועוד בכדי ליצור שיער או בגדים, חלקי פנים, הבעות ורגשות.

עם סיום יצירת הבובות ניתן ליצור לבובות בסיסים מקרטון או חומרים זמינים אחרים. באמצעות הכנסת הבובות למבנים או בסיסים ניתן לביים סיטואציות ומצבים חברתיים תוך יצירת תקשורת מילולית או בלתי מילולית בין הבובות ויוצריהן בטיפול משפחתי או קבוצתי (Gerity,2010).

בשלב הבא בטיפול פרטני, בטיפול קבוצתי או משפחתי המטופל יכול לספר את סיפורה של הבובה בטכניקה של story telling ולבחור לספר את הסיפור בדמות הבובה אשר הוא הכין או בובה לבחירתו אשר הוכנה ע"י אחרים.

את הבובות ניתן לאכסן בקופסאות או להכין להן "סביבות" כמו שמיכות, בתים, מיטה וכד' לפי האסוציאציה אשר עולה ע"י המטופלים, ניתן לתלות אותן על הקיר כחפץ "שומר" וישנם מטופלים המכינים בובות עטופות כבובות וודו להגנה מפני "עין הרע".

הבובות העטופות יכולות להיות בעלות ייצוג "אנושי" ובאותה טכניקה ניתן להכין גם בעלי חיים או יצורים דמיונים אחרים מפחידים או שומרים.

פעולת העטיפה והכריכה מספקת תחושת רגיעה וריפוי המקבילה לתחושת העטיפה של פצע בתחבושות. הכנת הבובות באמצעות הליפוף והכריכה מספקת גרייה טקטילית ותחושת קרקוע (grounding) חזקה ביותר באמצעות המרקם והצבעוניות של החומרים השונים ( Hastings, 2003) .

הביסוס התיאורטי מבחינה טיפולית ביצירת הבובות העטופות מבוסס על ההנחה כי פעולת העיטוף או הכריכה(wrapping) בחוטים, סיבים ובדים צבעוניים הנה פעולה חזרתית המעוררת רגיעה תוך כדי קבלת תוצר מוחשי אסטטי ונעים ביחוד אם משתמשים בבדים קטיפתיים ורכים. ניתן לעטוף בובות גם בחומרים אחרים זיפיים וקשים ולהתייחס בתהליך העיבוד למשמעות המגע אשר נוצר בעקבות התהליך( Moon, 2010). בנוסף לכריכת הבדים או החוטים האלמנטים הנוספים בהם משתמשים מעשירים את התהליך מבחינה רגשית ויזואלית ומאפשר הפעלת הטכניקה במקומות שונים בהם אין חומרי יצירה זמינים כמו שימוש בזרדים, חרוזים, ענפים, צדפים ועוד כיד הדמיון.

תהליך יצירת הבובות מאפשר טיפול בילדים ומבוגרים במצבי טראומה, אבל, אובדן ושכול Gerity, L. 2006):  Feen-Calligan, McIntyre and Sands Goldstein  2009      ).                              

לסיכום עבודה בטכניקה זו מתאימה לילדים ומבוגרים בעלי תרבויות שונות במצבים רגשיים שונים, בעיבוד אבל וצער, תהליך יצירה המאפשר צמיחה ושינוי, מרגיע ומדיטטיבי מספק גרייה טקטילית ותחושת קרקוע,גילוי ושמחה במרקמים השונים, חומרים וצבעוניות ובכלל בובות הנן אובייקט אוניברסלי.

 

 

מקורות

 

Feen-Calligan, H. McIntyre, B. and Sands-Goldstein, M. Dolls in Grief Recovery, Identity, and Community Service (2009) Art Therapy Applications of. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association e, 26 (4) pp. 167-173.


Gerity, L. (2000). The Subversive Art Therapist: Embracing Cultural Diversity in the Art Room. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 17 (3) pp. 202-206.

Gerity, L. (2006). Trauma, Puppet-making, and Narrative; Creating Moments of Reprieve in Puppetry in education and therapy: Unlocking doors to the mind and heart. (Bernier, M. and O'Hare, J. Eds.) USA: Author House.

Gerity, L. (2010). 14 Secrets for a Happy Artist's Life; Using art and the internet to encourage empowerment, resilience, happiness, and community building. In Materials and media in art therapy: Critical understandings of diverse artistic vocabularies. (Moon, C. H. Ed.) London, England: Routledge.


Hastings, P. (2003). Doll making as a transformative process. New York: Saugerties.


Kramer, E. (2000). Art as Therapy: Collected papers. London, England: Jessica Kingsley Publishers, Ltd.

Moon, C. H. (Ed.) (2010). Materials and media in art therapy: Critical understandings of diverse artistic vocabularies. London, England: Routledge.

Moon, C. H. (2002). Studio Art Therapy: Cultivating the Artist Identity in the Art Therapist. London, England: Jessica Kingsley Publishers, Ltd.


Perry, B. (2006). Applying Principles of Neurodevelopment to Clinical Work with Maltreated and Traumatized Children in Working with Traumatized Youth in Child Welfare (Boyd, N. Ed.) New York, NY: Guilford Press.


Talwar, S. (2010). An Intersectional Framework for Race, Class, Gender, and Sexuality in Art Therapy. Art Therapy: Journal of the American Art Therapy Association, 27 (1).




תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.