אתר המתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רפורמה

הפורום המקצועי של הפסיכולוגים והעו"ס בבריאות הנפש למען רפורמה מטיבה- דף עדכון לשטח/ 5.3.09

למרות שהרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש לא עברה בחקיקה בכנסת ה 17, משרד הבריאות ממשיך במהלכים ליישום ההפרטה של כל מערכת בריאות הנפש הקהילתית תוך ניסיון להולכת שולל של העובדים ובניגוד לכל נוהל מקובל ביחסי עבודה במשק.
מה עושים?? הדבר החשוב ביותר הוא לא לתת למשרד הבריאות להוציא את תוכניתו הזדונית לפועל. לא לאפשר להעביר את כל עובדי בריאות הנפש מרשות המדינה לידי יזם פרטי. בהמשך יש למנוע את העברה של הרפורמה הביטוחית בכנסת הבאה.
תאריך פרסום: 7/3/2009

הפורום המקצועי של הפסיכולוגים והעו"ס בבריאות הנפש למען רפורמה מטיבה

 

                       

 

לכל עובדי מערכת בריאות הנפש הציבורי ולעמיתים מזדהים.

 

לקרא ולדעת!.

 

למי שעדיין לא מבין ו/או לא מאמין, נא לקרוא את המסמך המצורף. כל חששותינו מודפסים שחור על גבי לבן.

 

למרות שהרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש לא עברה בחקיקה בכנסת ה 17, משרד הבריאות ממשיך במהלכים ליישום ההפרטה של כל מערכת בריאות הנפש הקהילתית תוך ניסיון להולכת שולל של העובדים ובניגוד לכל נוהל מקובל ביחסי עבודה במשק.

 

גורמים רבי כוח מהמגזר הפרטי מפעילים מזה זמן רב לחצים גדולים על משרד הבריאות ועל ההסתדרות לאשר את ההפרטה במסגרת הרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש בהקדם.

 

לאחר שלא הצליחו להעביר את החוק בהליך תקין, ועל רקע "חוק חברות כוח אדם" (חוק פרץ), קיבלה הממשלה ב 4.9.2008, החלטה להפעיל לחץ על הכנסת להעביר במחטף את הרפורמה הביטוחית, שלא על פי הנוהל המקובל, בתקופת מעבר של ממשלה זמנית. בהמשך ההחלטה פורטו מספר צעדים שמשמעם פירוק מערך בריאות הנפש הקהילתי והעברתו כולו לידי יזם פרטי. (החלטת הממשלה מצורפת בזאת).

 

בסעיף 3 להחלטת הממשלה המצורפת ישנה הנחייה למנכ"ל משרד הבריאות ולחשב משרד הבריאות לפעול תוך 60 יום ממועד אישור הצעת החוק הממשלתית בקריאה שנייה ושלישית להשלים את תהליך ההפרטה. כידוע, הכנסת וועדותיה לא אישרו את הצעת החוק.

 

משרד הבריאות והאוצר שאינם מוכנים להשלים עם כישלונם להעביר את החוק, ממשיכים לקדם את ההפרטה בתקופה של ממשלת מעבר, כאילו החוק עבר, תוך פגיעה חמורה במערך בריאות הנפש, בשרות לאלפי מטופלים ובשימוש במניפולציות חמורות של הטעיית והפחדת העובדים שאין להשלים איתן. החובה לקלוט עובדי חברות כוח אדם או לפטר אותם כמתחייב מכניסת "חוק חברות כוח אדם" (חוק פרץ) לתוקף במשרד הבריאות ב 31.3.2009 נוגדת את תוכניות המשרד לקדם את ההפרטה ולהעביר את הפעלת שרותי ברה"נ לידי יזמים פרטיים. משרדי הבריאות והאוצר אינם מוכנים לקלוט עובדים בתקן אך גם לא יכולים לפטר אלפי עובדים, מהלך שיגרום לקריסת כל מערך בריאות הנפש הקהילתי בשל העדר פתרון אלטרנטיבי ולכן הגו רעיון "יצירתי- שערורייתי". להעביר מייד את העובדים כולם ליזם פרטי לתקופת מעבר שבה הממשלה תקנה ממנו את השירותים ובעתיד כשהרפורמה הביטוחית תעבור קניית השירותים מיזמים פרטיים כאלו ואחרים תעבור מהמדינה לקופות החולים. בעצם ליישם את ההפרטה בלי המשענת החוקית של החקיקה הדרושה.

 

בלי לידע את העובדים הם כבר ביטלו 91 תקנים ארציים של עובדי המשרד, הודיעו על סגירת יחידות לטיפול שיקומי באוכלוסיות החלשות.

 

את אלפי העובדים במערכת המועסקים דרך האגודה לבריאות הציבור, המשמשת כקבלן כוח אדם, הם מתכוננים להעביר לעמותה פרטית באותו שם שבמשך שנים מספקת שירותים קנויים למשרד הבריאות כיזם פרטי - "מיקור חוץ". למרות שמהלך כזה פוגע קשות במעמד העובדים, מנשל אותם מזיקתם למשרד הבריאות והופך אותם לפגיעים לפיטורים בכל עת הם אומרים לעובדים שמעמדם ושכרם לא יפגע וכי מדובר רק ב"שינוי קוסמטי קל".

 

את כל העובדים בתקן הם מתכוונים השאיל " לאותו יזם.

"להשאיל"?!- מונח חדש ביחסי עובד מעביד שבא להסוות את הפגיעה בעובדים.

שהרי ברגע שהעובדים יועברו ליזם, התחנות יסגרו ולא יהיה לאן לחזור.

אין פה כמובן שום "להשאיל" אלא פיטורים.

 

אין זו אלא מכבסת מילים יצירתית כדי להסוות את המהלך שבו אלפי עובדים מקצועיים ומסורים יאבדו את מקום עבודתם הקבוע והמוגן, ויעברו לעבוד, חסרי אונים וחסרי זכויות אצל יזם שבכל רגע יכול לפטר אותם.

 

הולכת שולל של העובדים נוגדת את המתחייב מיחסי העבודה הדורשים מהמעסיק להודיע לעובד על כל כוונה של הפרטה ולאפשר לו לפעול נגד.

משרד הבריאות והאוצר מתנהגים בבריונות כאילו הם מעל החוק.

 

השלב הבא של ההפרטה יכלול את סגירת כל בתי החולים הפסיכיאטרים והעברת הטיפול האשפוזי לבתי החולים הכלליים, פיטורים נוספים של אלפי עובדים בצד הפגיעה ההרסנית בשירות חשוב זה.

 

בקיצור מדובר במסלול עוקף רפורמה שנועד פשוטו כמשמעו לחסל אותנו !!!

 

 

איך עושים??

  1. חבירה משותפת של כל עובדי בריאות הנפש, על כל מקצועותיהם, מנהל ומשק , עו"ס , פסיכולוגים , רופאים, אחיות, עובדי תחנות ובתי חולים, יחידות יום , יחידות שיקום טיפולי, אולפניות, כגוף אחד לעצור את פעולת ההרס הזו.
  2. גיוס ההסתדרויות והאיגודים המקצועיים להובלה של מאבק איגודי חריף ועיקש עד עצירתה המוחלטת של תוכנית ההפרטה כולל באמצעים משפטיים.
  3. פעולה מול התקשורת והכנסת כדי לגייס את מעורבותם לחשיפת התוכנית ולעצירתה.

 

רק אסטרטג פוליטי (לוביסט) מעולה יכול להוביל אותנו בדרך הקשה והמפותלת הזו כדי לעצור את הרס מערכת בריאות הנפש הציבורי והפגיעה באלפי העובדים. שכירת לוביסט כזה עולה הרבה. להערכתנו עלינו לאסוף כעת סכום של 50,000 שקל. לכן צריך לגייס את הסכום כדי שיוכל לפעול. אנחנו חייבים לחדש את איסוף הכסף מכול העובדים כולל עובדי מנהל ומשק (מדובר ב-400  ₪ לעובד וותיק  ו-250 ₪ למתמחה. מי שהשתתף ביום העיון באוקטובר האחרון או תרם במקביל יוכל להפחית סכום זה מס"כ התרומה. עובדי מנהל ומשק שמצטרפים רק עתה לראשונה למאבק יתרמו -200 ₪)

 

אנו יודעים שכולם מותשים מן המאבק ארוך השנים, ואנו ניצבים מול מדיניות ממשלתית צינית ואכזרית. אבל זו האמת הפשוטה. אם לא יתמנה נציג בכל תחנה/מרפאה/ מרכז לבריאות נפש/ בית חולים  ויעבור מאדם לאדם ויאסוף את הכסף. כנראה שפשוט נחדל להתקיים בקרוב (הלוואי שכל זה הוא רק פנטזיה הזויה).

 

את הכספים/צקים יש להעביר לפקודת "רפורמה מטיבה בבריאות הנפש", לשלוח ליהודית רוטר (הגזברית), ת.ד. 2520 רחובות. מיקוד 76124.

 

מי שחושב שיכול ומוכן להתגייס לאתגר ברמה של יחידה מקומית או ארצית, שיפנה אל ראשי האיגוד שלו. גם תרומה של ספונסר כבד יכולה לפתור את הבעיה.

 

נודה לכם אם תפיצו את זה בקרב כל העובדים או לכל מי שמעוניין בהצלת בריאות הנפש הציבורית.

 

 

מטה המאבק המשותף של כל מקצועות בריאות הנפש.

 

ד"ר דליה ברנדס (פסיכ' קל'), ג'ו ישי(פסיכ' קל'), עודד אבידור (פסיכ' קל'), גיא בן שחר (עו"ס), צבי גיל(פסיכ' קל'),רונית ברק (מרפאה באומנות), שרה עמיאל (עו"ס),יוחנן לבני (עו"ס),

חנה שטרום כהן (פסיכ' קל')- יו"ר

תגובות

הוספת תגובה

אין עדיין תגובות למאמר זה.

צרו קשר

מוזמנים ליצור עימי קשר.


×Avatar
זכור אותי
שכחת את הסיסמא? הקלידו אימייל ולחצו כאן
הסיסמא תשלח לתיבת הדוא"ל שלך.