לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
26
מרץ

פסיכודיאגנוסטיקה של ילדים עם אוטיזם – מבט אינטגרטיבי

26/3/2017 | פורסם על ידי עמותה לילדים בסיכון .

סקטור הפסיכולוגים ב"עמותה לילדים בסיכון" שמח להזמינכם ליום עיון בנושא:

"פסיכודיאגנוסטיקה של ילדים עם אוטיזם – מבט אינטגרטיבי"

יום העיון מיועד לסקטור הפסיכולוגים ויערך ביום א' ה-26/3/17 בשעות 08:00-15:30 באולם כנסים "בית סורסקי בתל השומר (רחוב עמק האלה 1 רמת גן)

ההרשמה תתבצע עד לתאריך ה-19/3/17 דרך הקישור: https://goo.gl/forms/rSFZvXem8Bwq9yU83

עלות למי שאינו עובד עמותה לילדים בסיכון: 150 ₪ בלבד.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לצחי כץ בכתובת המייל: tzachik@childrenatrisk.org.il __________________________________________________________________
סדר היום
======
08:00-08:30 התכנסות
08:30-09:30 לראות את הילד בראייה אינטגרטיבית-פסיכודיאגנוסטיקה של ילדים עם אוטיזם: מאפיינים וסוגיות – ימימה חלפון
09:30-10:30 אפיונים של רורשך ו-TAT של ילדים ונוער עם אספרגר – אבי שרוף
10:30-11:00 הפסקה
11:00-12:00 מבחני אינטליגנציה והבנת דפוסי חשיבה ומאפיינים של ילדים בספקטרום האוטיסטי – עדי פרי
12:00-13:00 סוגיות באבחון של בנות על הרצף האוטיסטי – יעל וייסבך ענבר
13:00-13:30 הפסקה
13:30-15:30 הצגת מקרה ודיון.
מתדיינים: ימימה חלפון, ד"ר טלי גב, דנה קוסטה וד"ר עירית אוריין

תקצירי ההרצאות:
===========
לראות את הילד בראייה אינטגרטיבית-פסיכודיאגנוסטיקה של ילדים עם אוטיזם: מאפיינים וסוגיות – ימימה חלפון
הרעיון ליום עיון בנושא דיאגנוסטיקה של ילדים עם אוטיזם היה לתת מבט רחב יותר על המשמעות של אבחון לילד. איך אפשר לראות את הילד דרך המבחנים, האנמנזה, התצפית הקלינית, ומהי משמעותה של אינטגרציה הזו. נשים דגש על הקשיים האופייניים לילדים עם אוטיזם, בעיקר סביב הקושי באינטגרציה, איך הם באים לביטוי גם במבחנים הדיאגנוסטיים. כמו הפערים בין התחומים השונים. בין היתר גם במבחן C.A.R.S.2 מתואר הפיזור היוצא דופן בין תחומי הקוגניציה כאחד המאפיינים לאוטיזם, כמו גם הקשיים סביב השפה: אחור שפתי, קשיים בשליפה, שפה פרטית. נשאלת השאלה איך אפשר לראות ולהבין את הכאוס הפנימי ובעיות ההתארגנות במבחנים. בין היתר נחשוב על החלקים הפסיכוטיים שישנם לעתים מאחורי ההגנות האוטיסטיות. וכיצד נראה אותם במבחנים או בהתנהגות של הילדים. נדון בקשיים באבחון, בעיקר של הילדים בתפקוד נמוך. כיצד ניתן בכל זאת לעשות אבחון פורמלי לילדים אלה. כמו כן נתייחס להתאמות הייחודיות הנדרשות בתהליך האבחון של ילדים עם אוטיזם, בין היתר השימוש באייפד ככלי באבחון ובטיפול של הילדים.

אפיונים של רורשך ו-TAT של ילדים ונוער עם אספרגר – אבי שרוף
למבחן הרורשך פונקציות נרחבות היכולות להציע פרופיל אישיותי הן במישורים קוגניטיביים והן רגשיים, בינאישיים ואינטרא-פסיכיים, דינמיים (הגנות, חוזק אגו וכו'). מעט מחקר נעשה על פרופיל הרורשך אצל ילדים בספקטרום האוטיסטי (הולדיי 2001). בהרצאה זו יוצגו הממצאים של מחקר ראשוני זה ויורחב הדיון בתמונה המשתקפת במבחן הרורשך אצל הילדים ברצף האוטיסטי במחקר עדכני יותר (שבוצע בבי"ח נס-ציונה- שרוף, שמעוני, הגש) ויודגשו ההבדלים בין פרמטרים אלו לבין הפרעות אישיות דומות (הפרעת אישיות סכיזואידית/סכיזוטיפאלית, למשל).

מבחני אינטליגנציה והבנת דפוסי חשיבה ומאפיינים של ילדים בספקטרום האוטיסטי – עדי פרי
בהרצאה נדון במאפיינים של תופעת האוטיזם מההיבט האינטלקטואלי, נסקור את הידע המצטבר של ביטויי ההפרעה האוטיסטית במבחנים הפורמליים להערכת אינטליגנציה ונגבש הבנות ביחס לדפוסי החשיבה והמאפיינים האבחנתיים של ילדים בספקטרום האוטיסטי על פי המופע התפקודי במבחני האינטליגנציה.

סוגיות באבחון של בנות על הרצף האוטיסטי – יעל וייסבך ענבר
באבחון אוטיזם – ישנן בנות המאובחנות על הרצף האוטיסטי יחסית לבנים. בנים מאובחנים עם אוטיזם הרבה יותר – בעבר דובר על יחס של 1:4 בין בנים לבנות המאובחנות עם ASD. הבנות המאובחנות על הספקטרום לעיתים קרובות מציגות סימפטומים (התנהגותיים, לקויות קוגניטיביות) ברמת חומרה גבוהה יחסית לבנים המאובחנים. הנתונים והמחקרים בהם השתמשו לקביעת הקריטריונים של ה-DSM מתבססים על נתונים שכללו בעיקר בנים. בשנים האחרונות החלו חוקרים שונים להעלות את השאלה שמא בנות ונשים רבות מקבלות אבחנות מאוחרות או שגויות ואינן מקבלות אבחנה של אוטיזם על אף שהן נמצאות על הרצף האוטיסטי. האם יתכן כי הסימפטומים ההתנהגותיים של אוטיזם אצל בנות יכולים להיות סמויים, או בעלי ביטוי קליני שונה מאשר אצל בנים? בהרצאה נסקור את הספרות העכשווית ונדון בנושא. ____________________________________________________________
על המרצים:
=======
ימימה חלפון: פסיכולוגית קלינית. מדריכה בפסיכותרפיה ובדיאגנוסטיקה. לשעבר מנהלת גני התקשורת ברמת-חן ופסיכולוגית ראשית בגיל הרך ברמת -חן.

אבי שרוף: פסיכולוג קליני מדריך, מנהל תכנית לפסיכותרפיה ילד ונוער בתכנית ללימודי המשך, בית ספר לעבודה סוציאלית אוניברסיטת תל אביב. מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית ובחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א, בתכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בתכנית לטיפול פסיכולוגי ממוקד באוניברסיטת בר אילן. חבר ועד האגודה לפסיכותרפיה פסיכואנליטית, לשעבר פסיכולוג קליני ראשי של ביה"ח נס ציונה.

עדי פרי: פסיכולוג התפתחותי מדריך. פסיכולוג אחראי התפתחותי במחוז צפון של שרותי בריאות כללית ובמכון להתפתחות הילד בטבריה, מדריך בתחום עבודה מערכתית, אוטיזם והגיל הרך בתחנת העמקים ומרכז מסלול להתמחות קלינית אשפוזית בגני תקשורת כמלווה מקצועי של המסגרות לאוטיזם בטבריה והעמקים של היחידה לילדים בסיכון, בעבר מרצה בתחומי אבחון וטיפול בלקויות למידה והפרעות התפתחותיות במגמה הקלינית חינוכית באוניברסיטת חיפה.

יעל וייסבך ענבר: פסיכולוגית קלינית מדריכה, מנהלת יחידת ראשון לציון ומרכז לטיפול בילד ובמשפחה – ראשון לציון, העמותה לילדים בסיכון. מאבחנת ומטפלת בילדים, נוער ומבוגרים על הרצף האוטיסטי ועובדת שנים רבות עם משפחות, ילדים ובוגרים בעלי לקויות התפתחויות ותסמונות גנטיות.

שירה גיל- עד: פסיכולוגית קלינית, מנהלת מערך טיפולי משלים רחובות- נס ציונה, העמותה לילדים בסיכון. מרצה ומדריכה במסגרות שונות בנושא טיפול אינטגרטיבי באנשים עם אוטיזם. מטפלת בקליניקה פרטית.

נעם קנולר: פסיכולוגית קלינית. מטפלת בגן תקשורתי, העמותה לילדים בסיכון, יחידת רמת חן. חברה ומטפלת ב"מקומי"- קואופרטיב מטפלים.

ד"ר טלי גב: פסיכולוגית קלינית מדריכה, מרצה במגמה לפסיכולוגיה קלינית של הילד באוני' בר-אילן ובמגמה לפסיכולוגיה התפתחותית במכללה האקדמית ת"א-יפו וחוקרת התערבויות מוקדמות באוטיזם. מובילה יחד עם
ד"ר אירית מור את הטמעת מודל ה-EDSM בגני העמותה לילדים בסיכון, אחראית הגיל הרך במרכזי "בית אחד", מאבחנת ומטפלת בפעוטות, ילדים ונוער בכלי אבחון ובמודלים טיפוליים מבוססי ראיות.

דנה קוסטה: פסיכולוגית התפתחותית, מנהלת יחידת רחובות-נס ציונה-קריית עקרון בעמותה לילדים בסיכון. מטפלת בילדים בגיל הרך בעלי לקויות התפתחותיות שונות ובני משפחותיהם. מרצה במסגרות שונות בנושאים הקשורים באבחון וטיפול של ילדים עם אוטיזם ועבודה רב מערכתית עם משפחות ומערכות חינוך.

ד"ר עירית אוריין: פסיכיאטרית ילדים ורופאת ילדים, מנהלת היחידה הפסיכיאטרית לגיל הרך והמרפאה לילד ולמתבגר באשדוד. מנהלת יחידת גני העמותה לילדים בסיכון אשדוד. בוגרת בי"ס לפסיכותרפיה.

תגיות: