לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
התנ"ך - דרך המלך לחשיבה הקולקטיבית/ או מה אופיו של אלוהים?

התנ"ך - דרך המלך לחשיבה הקולקטיבית/ או מה אופיו של אלוהים?

ד"ר עפר גרוזברד | 3/5/2013 | הרשמו כמנויים

היום אני רוצה לשתף אתכם באופי החשיבה המתגלה בסיפורי התנ"ך שכולנו מכירים. אז, באותם ימים, שכולנו היינו חברה קולקטיבית נטינו לחשוב בדרך שונה למדי מאופן החשיבה המודרנית אותה אנו מכירים היום. התנ"ך יכול על כן לעזור לנו להבין את בני החברה המסורתית - קולקטיבית.

בואו ניקח את סיפור קין והבל הידוע. קין רוצח את הבל בגלל קנאת אחים. אלוהים, האב הגדול, לא נגש אליו ושואל אותו "למה רצחת את אחיך?" הוא שואל אותו "אי הבל אחיך?" הוא הרי יודע שהוא רצח אותו ובכל זאת הוא שואל. קין משיב "השומר אחי אנוכי" ועתה הוא נענש בחומרה על הרצח ויתכן גם על השקר. למה המניפולטיביות הזאת של דמות הסמכות? (במקומות רבים אחרים בתנ"ך נמצא התנהגות דומה).

אכן בחברות קולקטיביות האדם בודק תדיר את סביבתו כדי לפתח שליטה. אלוהים רוצה לדעת אם קין ישקר לו או שלא. האמת היא שהמניפולציות של האב הסמכותי של אותם ימים הינם הרבה יותר גדולות. קודם הוא מקבל את מנחת הבל ולא את זו של קין וגורם לקין לקנא. אחר כך הוא מזהיר אותו שיתאפק כי זה עלול להיגמר לא טוב ורק אחר כך הוא שואל אותו איי אחיו. המניפולציות של דמות הסמכות לא נגמרות. הוא הופך את קין לנע ונד ומזהיר שמי שיפגע בקין עונשו יהיה גדול פי שבע מזה של קין. כך השיגה דמות הסמכות של ימים עברו שליטה בכפופים לה, בזכות כישורים חברתיים נכרים שאנו, בני החברה המודרנית, כבר הספקנו לשכוח.

כל שנותר לנו, בני החברה המודרנית, המכוונים לחשיבה ביקורתית, לוגית, נפרדת הוא להכיר ביכולתנו המוגבלת בתחום זה. אנו מרוכזים בעצמנו ופחות באחר, לטוב ולרע. לדידנו מניפולציות הן בעלות קונוטציה שלילית. לדידם של בני החברה המסורתית - קולקטיבית זו חוכמת חיים בקונוטציה חיובית המאפשרת את הקיום.

שבת שלום

עפר

קישור לספר:

http://www.bialik-publi...f6ddp42j7eq7

קישור לשני הפרקים הראשונים בספר:


- פרסומת -

http://www.hebpsy.net/a...?t=0&id=2941


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: דת ואמונה, ביבליותרפיה, מצבי קונפליקט, מיתוסים ואגדות, פסיכולוגיה רב תרבותית, פוליטי
יונתן מרטון מרום
יונתן מרטון מרום
עובד סוציאלי
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
מיה נאור
מיה נאור
חבר/ה ביה"ת
עירית פרלמן
עירית פרלמן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
אנה וייסמן
אנה וייסמן
עובדת סוציאלית
כרמיאל והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
עינת מזרחי
עינת מזרחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
רקפת כץ-טיסונה
רקפת כץ-טיסונה
פסיכולוגית
שפלה

עוד בבלוג של ד"ר עפר גרוזברד

שלום לכולם בימים אלה יצא לאור ספרי הרביעי בסדרת 'הצופן התרבותי' - 'בבל - מדריך למפגש בין מזרח מערב' בהוצאת...

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צביאל רופאצביאל רופא7/5/2013

אלוהים בתנ"ך כפסיכותרפיסט מובהק.

http://www.e-mago.co.il...ism-2022.htm