לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
נהלי מנהל תקין

נהלי מנהל תקין

מועצת הפסיכולוגים | 30/6/2010 | הרשמו כמנויים

נהלי מנהל תקין חיוניים לעבודתו של גוף ציבורי כמו מועצת הפסיכולוגים ולוועדות שהמועצה ממנה. הנהלים מבטיחים דרכי פעולה סטנדרטיים והוגנים בדרך מוסכמת ומונעים ריכוז ידע וכוח בידי מספר מצומצם של אנשים. הם שומרים על ידע ארגוני באופן נגיש לכולם ומהווים בסיס לשינוי ולשיפור תהליכים ארגוניים. לפיכך הנושא הראשון שהנחתי על שולחן מועצת הפסיכולוגים עם כניסתי לתפקיד היה להגדיר דפוסי תפקוד של מנהל תקין באמצעות נהלים המיישמים עקרונות של שקיפות וייצוגיות.

המשימה הראשונה והדחופה בה בקשתי לעסוק היא פיתוח נהלים לבחירת חברי וועדות המועצה. כידוע, בהתאם לחוק הפסיכולוגים, על מועצת הפסיכולוגים להגיש לשר הבריאות רשימה מתוכה יבחרו שלושה פסיכולוגים לועדת הרישום, פסיכולוג אחד לועדת התלונות ופסיכולוג אחד לועדת המשמעת. בנוסף, תקנות הפסיכולוגים (אישור תואר מומחה) קובעות שהמועצה תמנה ועדות מקצועיות לכל ענף בפסיכולוגיה שהוא מומחיות מוכרת. הועדות המקצועיות יהיו מורכבות משלושה עד שבעה פסיכולוגים בכירים (מומחים-מדריכים) באותו ענף.

עם כניסתי לתפקיד קיבלתי מהשטח תלונות על כך שחברים נכנסים לוועדות של המועצה בשיטה של חבר מביא חבר. מנגד, שמעתי טענות של אנשים בכירים שהצדיקו פניות אישיות לאנשים בבקשה להצטרף לוועדה בנימוק שקשה לאייש וועדות הפועלות בהתנדבות. טענה זו נראתה לי תמוהה והחלטתי לבדוק אותה.

על הפרק עמד צורך דחוף לבחור חברים לוועדת הרישום, זאת מאחר והוועדה לא פעלה תקופה ארוכה באופן שפגע בפסיכולוגים רבים שסיימו את התואר ולא יכלו לעבור את תהליך הרישום בפנקס הפסיכולוגים. בוועדת הרישום חמישה חברים: נציגת שר הבריאות שהיא גם היו"ר (הפסיכולוגית הארצית ומנהלת פנקס הפסיכולוגים, גב' ימימה גולדברג), שלושה פסיכולוגים מתוך רשימה שמגישה המועצה לשר הבריאות, ופסיכולוג מתוך סגל ההוראה בפסיכולוגיה במוסד מוכר להשכלה גבוהה. בהתאם לגישה שהייתה נהוגה עד כה, העבירה לי גב' גולדברג קורות חיים של שלושה פסיכולוגים שפנתה אליהם ובקשה את אישור המועצה למינוים. כמו כן היא הודיעה לי שפנתה לפרופ' איתן בכר מהאוניברסיטה העברית והוא הסכים לקבל על עצמו את התפקיד. בתיאום עם גב' גולדברג החלטתי להפעיל מיד נוהל חדש של פרסום קול קורא למועמדים ועשיתי זאת תוך כדי שימוש בבלוג הנוכחי ובעזרת ארגונים שונים שנענו לבקשתי לפרסם קול קורא באמצעות רשימת התפוצה שלהם. לשמחתי, תוך תקופה קצרה נוספו שלושה מועמדים נוספים. כלומר, הכפלנו את מספר המועמדים והמועצה יכלה לדון במועמדותם ולקבל החלטה בהתאם. במקביל, הודיע פרופ' בכר על רצונו לסיים את תפקידו בסוף דצמבר 2010 ולנצל את פרק הזמן שלו בוועדה כדי לחנוך נוהל שקוף, לפיו נציג האקדמיה בועדת הרישום יפנה לפני סיום תפקידו לראשי המחלקות לפסיכולוגיה כדי שיוכלו לבחור בעצמם את נציגם לוועדה זו.


- פרסומת -

במקביל לתהליך זה הצעתי למועצה להקים ועדה חיצונית ובלתי תלויה של אנשי מקצוע בכירים בעלי ידע וניסיון בתחום האתיקה והמשפט, שתסייע לנו בגיבוש הנהלים. העיקרון שהנחה אותי בחיפוש אחר מועמדים היה אנשים להם ניסיון ומוניטין בתחום ואשר אינם קשורים למאבקים סקטוריאליים.

מפאת לחץ הזמן והעובדה שעדיין לא יכולתי להציג בישיבת המועצה האחרונה רשימה שמית של המועמדים לוועדה, לא נערכה הצבעה במהלך הישיבה וסוכם שההצעה לוועדת נהלים והרכב חבריה תוגש באמצעות המייל להצבעת אמון של חברי המועצה. כעבור שבוע הגשתי לחברי המועצה את ההצעה וקיימנו באמצעות דוא"ל הצבעה שהסתיימה בראשון ביוני 2010 ואשר העניקה רוב תומך לחברי הוועדה המוצעת.

ברצוני להציג בפניכם את רשימת חברי הוועדה עם תיאור קצר של כל אחד מהם:

1. פרופ' שמשון רובין – פסיכולוג קליני בכיר, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת חיפה. עוסק וכותב על אתיקה מקצועית.

2. ד"ר רבקה רייכר-עתיר – פסיכולוגית קלינית ורפואית בכירה, מנהלת המערך הפסיכולוגי של מרכז רפואי רבין, מרצה באקדמית תל אביב – יפו. יו"ר וועדת אתיקה של הפ"י.

3. ד"ר אמנון רייכמן – מומחה למשפט חוקתי, מנהלי ואתיקה בפקולטה למשפטים, אוניברסיטת חיפה. לד"ר רייכמן מומחיות מוכרת בתחום של נהלים והוא יביא לוועדה את הידע המשפטי הנחוץ.

4. רוחמה פז – פסיכולוג חינוכית בכירה ופסיכולוגית קלינית מומחית. רוחמה נבחרה לתפקיד מזכיר המועצה והיא תייצג את יו"ר מועצת הפסיכולוגים בוועדה.

כתב המינוי של ועדת הנהלים מבקש את הוועדה להכין לדיון של המועצה הצעות מנומקות המתרגמות לשפת מעשה את העקרונות של שקיפות (פרסום קול קורא פתוח להגשת מועמדות, מידע שהמועמדים נדרשים להציג) וייצוגיות (מגזרים שונים, אזורים בארץ, תחומי מומחיות, גישות מקצועיות, תרומה קודמת לקהילה, ניסיון ציבורי וכד').

הוועדה התבקשה לגבש הצעות עבור נהלים לבחירת חברי וועדות המועצה עד תחילת ספטמבר, חודש לפני מועד הפגישה הבאה של המועצה שיתקיים באוקטובר, 2010. המועצה תוכל אז לדון ולהצביע על הנהלים, כך שאם נעמוד בלוח הזמנים נוכל ליישם את הנהלים החדשים מייד לאחר מכן. כלומר, לבחור בישיבת המועצה בדצמבר 2010 חברים חדשים ו/או להאריך מינויים של חברים שהמינוי שלהם בוועדות המקצועיות הסתיים.

עוד ברצוני להוסיף שכאשר יקום אתר מועצת הפסיכולוגים (נושא שאנו עובדים עליו), נערב את קהילת הפסיכולוגים בעבודתה של ועדת הנהלים באמצעות פרוטוקולים פתוחים יחד עם פנייה של הוועדה לפסיכולוגים להביע דעתם על הסוגיות שהועדה עוסקת בהן. כל עוד אתר זה אינו עומד לשירותינו, נשתמש בערוצים אחרים כדי לשתף את הפסיכולוגים בנושא הנהלים ולאפשר לאנשים מהשטח לתרום לדיון, כמו למשל הערוץ הנוכחי שבו המסר הזה מגיע אליכם.

בברכה,

פרופסור יואל אליצור

יו"ר מועצת הפסיכולוגים


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: שירותים פסיכולוגיים, ניהול ומנהיגות, אנשי מקצוע, אתיקה
עינת מזרחי
עינת מזרחי
עובדת סוציאלית
תל אביב והסביבה, שרון ושומרון, אונליין (טיפול מרחוק)
דורון ברסלבסקי
דורון ברסלבסקי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
יותם קומן
יותם קומן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
הילה חן
הילה חן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
גלעד כליפא
גלעד כליפא
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
באר שבע והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), מצפה רמון והסביבה
ד"ר  מיכל מן
ד"ר מיכל מן
עובדת הוראה
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, נתניה והסביבה

עוד בבלוג של מועצת הפסיכולוגים

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

חנה גריוברחנה גריובר20/7/2010

כי בא מועד. ברכת יישר כוח והצלחה. כל כך ברור שצריך נהלי מינהל תקינים ושקופים שלא ברור איך זה לא נעשה קודם.
אשרי החלוץ המוביל

אביתר מיכאליסאביתר מיכאליס8/7/2010

נהלי מינהל תקין. יישר כח
אני מקווה כי בהמשך גם תת הוועדות ייגבשו נהלים שיחזקו וייעלו את עבודתן.
בברכה
אביתר מיכאליס