לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מרחב בטוח לדיון ביקורתי בסוגיות שעל שולחן המועצה

מרחב בטוח לדיון ביקורתי בסוגיות שעל שולחן המועצה

מועצת הפסיכולוגים | 4/6/2010 | הרשמו כמנויים

כאשר שלחתי לאתר פסיכולוגיה עברית את הסיכום של פגישתה הראשונה של מועצת הפסיכולוגים במטרה להביא את הדברים לידיעת הקהילה המקצועית, לא ידעתי שזו תחילתו של בלוג הכולל בנוסף לכך גם משוב ודיאלוג עם קהל רחב. ואולי טוב שלא ידעתי וקפצתי פנימה. אני מוכן לבדוק יחד אתכם עד כמה זה אפיק טוב לדיון ודיאלוג. במסגרת בדיקה זו חשוב להגדיר כללים בסיסיים של דיאלוג מכבד ולבחון אם ניתן לשמור עליהם במטרה ליצור מרחב בטוח לדיון על הסוגיות המרכזיות של המקצוע שלנו, סוגיות שעומדות כיום על שולחן המועצה.

באופן עקרוני נראה לי רצוי שקוראים המעוניינים לתרום ידגישו את ההצגה החיובית המנומקת של עמדות ודעות ויקיימו דיון ביקורתי עם אחרים בזהירות ובכבוד. באופן מיוחד נראה לי חשוב להימנע מלהשתמש בפורום זה לפורקן מהיר של כעסים בדרך שמנמיכה את האחר. שמירה על עיקרון זה חשובה באופן מיוחד כאשר הדיון סוער ואנשים משוכנעים שדעותיהם צודקות ואילו האחרים טועים. כדי ליישם עקרון זה אני מציע כלל פשוט והוא לבקש מכל מי שמציג עמדות של אחרים לציין באופן ברור אם מדובר בציטוט מדויק או בהבאה של דברים מתוך הזיכרון שלו. הקפדה על ציון ברור כזה היא חיונית על מנת להבטיח שנדע להבחין מתי אנחנו מתעמתים עם דברים שנאמרו על ידי אחרים ומתי עם דברים שאנחנו מייחסים לאחרים מתוך זיכרוננו. מכיוון שלעיתים קרובות הזיכרון שלנו עלול לתעתע בנו, הקפדה כזאת תגרום לנו להיות יותר זהירים ולהימנע מהצגה מסולפת של דברים שנאמרו כביכול על-ידי אנשים אחרים. העיקרון שצריך להנחות כל מי שרוצה לקיים דיאלוג הוא לתת מקום לקולות השונים שקיימים בשדה ולבקש מכל מי שמשמיע את קולו לאפשר גם לאחר לעשות זאת ללא מורא.

כדי להגיב באופן ענייני לדברים שיוחסו לי על-ידי מיה גזית בתגובתה לדיווח שמסרתי לכם על המפגש הראשון של מועצת הפסיכולוגים אומר חד משמעית שמעולם לא קבעתי ש"העבודה הנעשית במרפאות אינה מקצועית, בזבזנית ופוגעת במטופלים". אפשר וראוי לייחס לי עמדה מדעית ביקורתית ואני עומד מאחורי עמדה זו בפרסומים שונים. אני מאמין וגם אמרתי זאת בנאום בכנס על הרפורמה בבריאות הנפש שיש מקום למחקר שבודק עלות-תועלת של תוכניות טיפול. שילוב טוב בין המחקר שעוסק בפרקטיקות מבוססות אמפירית לבין העשייה בשדה יכול לתרום לבריאות הנפש הקהילתית בישראל, וברור שהצלחתו של שילוב זה דורשת שיתוף פעולה בין הגורמים השונים. כמו כן אני מאמין שאפשר וחשוב לקדם את איכות הטיפול הציבורי בכל מסגרת ארגונית, בין אם תחת המטרייה של הרפורמה או בלעדיה. נתתי בהרצאה שלי דוגמאות לארצות שעשו זאת. אבקש לפיכך מכל מי שרוצה לקיים איתי דיאלוג בנושא זה לא להציג את המוטיבציה שלי לקידום המערכת הציבורית כהשתלחות במרפאות.


- פרסומת -

כיו"ר מועצת הפסיכולוגים שדעותיו על מערכת בריאות הנפש פורסמו במאמרים וספרים והיו ידועות היטב גם למועצת הפסיכולוגים שהצביעה עבורי מול מועמד שדעותיו שונות, וגם לסגן שר הבריאות שבחר בי לתפקיד היועץ שלו, חשוב לי להבהיר שהנאמנות העיקרית שלי היא בראש וראשונה ללקוחות של מערכת הבריאות. המצגת שהכנתי במיוחד עבור הכנס על הרפורמה בבריאות הנפש נועדה להצביע על כיווני מחשבה ופעולה לשיפור השירות שאנו מעניקים ללקוחות אלו.

לבסוף, אחזור לנושא הכללים ואעשה צעד נוסף במטרה להשאיר את הבלוג הזה כפורום להחלפת דעות ולביטוי עמדות ברמה מקצועית. אני מפרסם כאן כתובת דוא"ל אישית שלי כדי שאנשי מקצוע שרוצים לבטא תחושות אישיות (לא רק כעס), או לתקשר איתי בדיאלוג אישי יוכלו לפנות אלי במישרין. באמצעות הפרדה זו אני מקווה להשאיר את הבלוג כמקום ששמור לדיון בנושאים שנוגעים לכל הקהילה, כולל כמובן ויכוחים ואי הסכמות עם עמדות מקצועיות שלי. הכתובת היא yoel.elizur@mail.huji.ac.il.

בברכה,

פרופסור יואל אליצור

יו"ר מועצת הפסיכולוגים


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תחנות בריאות הנפש, שירותים פסיכולוגיים, אקדמיה ותארים מתקדמים, אנשי מקצוע, אתיקה, פסיכותרפיה
אורית מעודד
אורית מעודד
פסיכולוגית
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, נתניה והסביבה
טליה בורשטין
טליה בורשטין
חברה ביה"ת
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
תמר (ורנר) גרנט
תמר (ורנר) גרנט
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
ירושלים וסביבותיה
אלון עשת
אלון עשת
עובד סוציאלי
כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
ד"ר עידית שלו
ד"ר עידית שלו
פסיכולוגית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה

עוד בבלוג של מועצת הפסיכולוגים

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

אין עדיין תגובות לפוסט זה.