לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
חוק הפסיכולוגים, הרפורמה בבריאות הנפש ושירותי משרד מועצת הפסיכולוגים

חוק הפסיכולוגים, הרפורמה בבריאות הנפש ושירותי משרד מועצת הפסיכולוגים

מועצת הפסיכולוגים | 4/2/2012 | הרשמו כמנויים

בפגישת המועצה האחרונה שהתקיימה ב-8 בינואר 2012 נערך דיון חוזר בהצעה לתיקון סעיף 15 בחוק הפסיכולוגים שהוצגה בפניכם בפוסט קודם. הדיון נערך לאור התנגדויות להצעת התיקון שהועלו על-ידי הסתדרות הפסיכולוגים שערכה סקר בין חבריה, האקדמיה, משרד הקליטה ועוד. הצטרפתי לפנייה אל המנכ"ל לדחות את ביצוע התיקון של החוק כדי לאפשר דיון נוסף במטרה לחפש במשותף דרכים שיאפשרו לציבור הפסיכולוגים להגיע להסכמה.

לאור חשיבותו של הנושא, המועצה הקדישה את רוב הפגישה כדי לקיים דיון מעמיק בנושא וזאת לאחר שהקשיבה בהתחלה לדבריהם של נציגי האקדמיה, נציגת משרד הקליטה, יו"ר הסתדרות הפסיכולוגים ונציג המתמחים. בעקבות דיון זה החליטה המועצה ברוב גורף לבטל את החלטתה הקודמת שתמכה בהצעה לתיקון סעיף 15. התקבלה החלטה להקים ועדה רחבה ומייצגת שתגיש הצעה לתיקון חוק הפסיכולוגים ברמה מקיפה יותר מאשר סעיף 15 בלבד. הדיון אופיין באווירה של חיפוש דרך משותפת ללא פיצול סקטוריאלי. ניתן לראות את הסיכום המלא של פגישת המועצה, כולל ההחלטות שהתקבלו באמצעות הקישורית הבאה:

http://www.health.gov.i...08012012.pdf

אני מבקש לציין שזו הפעם הראשונה שהמועצה מפרסמת סיכומי דיון באמצעות האתר החדש והעצמאי של המועצה אליו תוכלו להגיע דרך הקישורית הבאה:

http://www.health.gov.i...default.aspx

באתר זה אנו מציגים מידע כללי אודות מועצת הפסיכולוגים. בצד ימין יש קישורית לפרוטוקולים. קישוריות נוספות יתווספו בהמשך.

בסיכום הדיון תוכלו לקרוא גם על הנושא של שירותי המשרד של המועצה. הציבור שלנו אינו מודע לכך שמשרד מועצת הפסיכולוגים אינו אוטונומי אלא פועל תחת הפסיכולוגית הארצית של משרד הבריאות. מבנה ארגוני זה יכול לעורר ניגודי אינטרסים הפוגעים בעבודת המשרד של המועצה. כלומר, קיימת מועצת הפסיכולוגים שהיא גוף סטטוטורי ואוטונומי המורכב ממתנדבים (כולל הוועדות שהמועצה ממנה), אך המועצה אינה אחראית לניהול שירותי המשרד של המועצה שניתנים על-ידי עובדי משרד הבריאות.


- פרסומת -

עובדי המשרד של מועצת הפסיכולוגים מסורים ועושים כמיטב יכולתם, אך לאור מצבת כוח האדם הנוכחית והמבנה הארגוני הקיים, אין ביכולתם לתת שירותי משרד שעונים על הצרכים. נוצר צוואר בקבוק שפוגע ביכולתן של הוועדות המקצועיות לתת מענה לציבור הפסיכולוגים ולעשות את עבודתן ביעילות. מצב זה מתסכל את כולנו, פוגע בפסיכולוגים שנזקקים לשירותי המשרד, ובסופו של דבר גם בציבור שאנו משרתים.

במהלך השנה האחרונה פניתי מספר פעמים למנכ"ל המשרד והצגתי בפניו את הצורך הדחוף לתגבר ולייעל את שירותי המשרד כמו גם לשנות את המבנה הארגוני. גם היו"רים של הוועדות המקצועיות הצטרפו לפנייה זו. לאחרונה, ביקר המנכ"ל פעמיים במשרדי המועצה והתרשם בעצמו מהמצב הקשה. הוא פועל לשיפור המצב והתחייב להוסיף כח אדם ולקבוע תוכנית לשיפור המצב בשנת 2012. אנו מעריכים את מעורבותו ותרומתו של המנכ"ל ומצפים לביצוע.

בפגישת המועצה שהתקיימה ב-23 באוקטובר 2011, נתקיים דיון על הצעת הרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש. לדיון זה הוזמנה קבוצה של מומחים העוסקת ומייצגת קבוצות ודעות שונות. המטרה הייתה לקיים דיון פתוח שיתרום לידע ולהבנה של חברי המועצה את הסוגיות המרכזיות והגישות השונות כלפיהן. כלומר, להעמיק בנושא מורכב זה ולעסוק בסוגיות עצמן ולא בוויכוח של בעד/נגד הרפורמה כאילו יש תשובות פשוטות וחד-ממדיות לנושא כה מורכב. לאור חשיבותו של הדיון בהשתתפות אנשי מקצוע בכירים ובעלי ידע, ביקשנו את נציגי המתמחים שהוזמנו להשתתף בישיבה לסכם אותה. הסיכום של המתמחים הועבר לאחר מכן למשתתפים כדי לאפשר להם לבדוק שדבריהם נרשמו במדויק ולאפשר תיקוני עריכה. אנו מעריכים את ההשקעה של המתמחים והמשתתפים בדיון כדי להביא את הדברים לידיעת הציבור. ניתן לקרוא את הסיכום דרך הקישורית הבאה:

http://www.health.gov.i...3102011b.pdf

בברכה,

פרופ' יואל אליצור

יו"ר מועצת הפסיכולוגים


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תחנות בריאות הנפש, שירותים פסיכולוגיים, אנשי מקצוע
יאיר גבע
יאיר גבע
עובד סוציאלי
טבריה והסביבה, עפולה והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
מיכל גינדין
מיכל גינדין
חברה ביה"ת
רחובות והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
רחל כהן
רחל כהן
פסיכולוגית
ירושלים וסביבותיה
דניאל חשאי
דניאל חשאי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה
נדב צ'יין
נדב צ'יין
קרימינולוג קליני
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של מועצת הפסיכולוגים

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

יואל אליצוריואל אליצור29/2/2012

שירותי המשרד של מועצת הפסיכולוגים. יואב יקר,

אני כותב לך וגם למתמחים אחרים שהעבירו אלי תלונות על שירותי המשרד הלא מספקים של משרד מועצת הפסיכולוגים.

אומר מיד, אני לא פחות מוטרד ומתוסכל מכם מרמת השירות הנמוכה הניתנת כיום על ידי משרד מועצת הפסיכולוגים הפוגעת לא רק בפסיכולוגים הפונים בבקשה למידע ועזרה אלא גם בציבור, ועושה כל שביכולתי על מנת לשנות זאת. אפרט מה עשיתי עד היום והיכן הדברים עומדים כעת. אבל לפני כן, ישנן מספר נקודות שחשוב בעיניי לדעת על מנת להבין את מקורות הבעיה ומדוע כל כך קשה לשנות אותה. הסיבה שזה נראה לי חשוב היא מפני שהבעיות שאתה מתאר, מבלי להמעיט בחשיבותן, הן רק אפס קצהו הגלוי של קרחון הנובע מבעיות מבניות עמוקות ביותר. בבסיס הבעיות הללו נמצאת מצד אחד העובדה שהמועצה והעומד בראשה הם גוף ציבורי בלתי תלוי הפועל מכוח חוק הפסיכולוגים ותפקידו לייעץ לשר הבריאות בענינים הנוגעים לעיסוק בפסיכולוגיה בישראל, להכיר במקומות עבודה ולבחור מועמדים/חברים לוועדות. מצד שני, עד כמה שזה ישמע מוזר, הסמכות והאחריות להפעלת משרד המועצה הפועל במסגרת משרד הבריאות הם בידי הפסיכולוגית הארצית. למותר לציין, שמצב עניינים זה שבו משרד המועצה אינו אוטונומי מגביל באופן משמעותי את היכולת של המועצה והעומד בראשה להשפיע על רמת ואיכות השירותים שמשרד המועצה מספק (שלא לדבר על ניגודי עניינים הקיימים לעיתים בין שני הגופים).

מספר חודשים לאחר כניסתי לתפקיד, כאשר עמדתי על חומרת המצב והבנתי שלא יימצא פיתרון יסודי לבעיות ללא התערבות מלמעלה, התחלתי לעבור מדרג לדרג במשרד על מנת להתריע ולהביא לשינוי. במקביל, יושבי ראש הוועדות המקצועיות בפסיכולוגיה, גם הם מתנדבים הזקוקים לשירותי המשרד אך נטולי סמכות תפעולית, פנו למנכ"ל המשרד. בדצמבר 2010 פניתי בנושא זה לסגן השר. המנכ"ל התגייס למצוא פיתרון לכבוד סגן השר ולהעמיד תקציב, אך לא היה תקן. יחידת אירגון שיטות נתבקשה לפיכך לבדוק את היקף העבודה המנהלית הנדרשת במשרד המועצה והגישה דו"ח בספטמבר 2011 עם הצעה לתוספת חצי תקן. תוספת כוח האדם עדיין לא הגיעה למשרד המועצה ואינני חושב שהיא מספקת לכשעצמה. בינתיים קבלנו תוכנה חדשה וכאשר שלב ההטמעה יסתיים אני צופה לשיפור המענה הטלפוני לפונים.

אני ממשיך שוב ושוב לפנות בנושא. בחודשים האחרונים פרופ' גמזו עצמו ביקר פעמיים במשרד המועצה והתרשם במו עיניו מהמצב הלא תקין. זו התפתחות משמעותית ואני מתרשם שמנכ"ל המשרד מבין את הבעיות, ומחויב למציאת פתרון. הרושם שלי מתבסס על מכתב שהוא שלח אלי ב-8 בינואר 2012 הכולל הבטחה ש"תוך חצי שנה זה יראה אחרת". בהכירי את היכולות והאכפתיות שלו, אני מאמין שזה אכן יקרה.

צר לי שאין לי בשורות לשינוי מהיר יותר, אבל אני מקווה שבשנת 2012 נתחיל לחזות וליהנות משיפורים ברמת השירות של משרד המועצה.

בתודה ובברכה,
יואל

יואב גבעיואב גבע21/2/2012

השינוי מבורך, אבל משהו חייב להעשות עם המענה לציבור המתמחים. יואל שלום,

שמי יואב ואני עובד בשירות הפסיכולוגי של בת ים.
ראשית רציתי לברך על החלטת המועצה שלא לשנות את סעיף 15. אני חושב שזוהי החלטה נכונה וצודקת.

קראתי את שאר הפוסט על מצוקת כ"א במשרד וצוואר הבקבוק שנוצר. לצערי, הבעיה חמורה עוד יותר: נוצר מצב היום שבו מתמחה לא יכול לדבר ישירות עם מועצת הפסיכולוגים, אשר אמונה על התמחותו, אלא רק דרך מתווכים.

לא מזמן החל משרד הבריאות להפעיל מוקד פניות טלפוני אשר מנקז אליו את כל פניות הציבור בעניינים השונים. כך יוצא שלא ניתן יותר לפנות למועצה ישירות, אלא רק דרך המוקד, אשר משמש במקרה הזה צינור להעברת מידע ותו לא.

אני מרגיש, בתור מתמחה, שחסרות לי תשובות רבות לגבי מסגרת ההתמחות שלי - איך, למה וכמה. בעבר יכלתי לקבל את התשובות האלה מהמועצה - אך לא עוד. הבנות במוקד, נפלאות ככל שתהיינה, אינן מסוגלות לתת לי את התשובות הרצויות ובמקום זאת פשוט מעבירות את שאלותיי למועצה והמועצה בחזרה אלי, מבלי שאני מרגיש שאני מקבל תשובה מלאה ומספקת בפרטיה. שיטת העבודה הזו - של פניית דרך המוקד ולהתווכח עם הבנות שעובדות שם שהתשובות שהן מספקות פשוט לא אומרות לי הרבה - הפכה להיות מייגעת ומתסכלת. הרבה דברים לא ברורים לי - ואין אל מי לפנות. מסגרת ההתמחות צריכה להיות ברורה ובהירה, ומצב בו עובד לא יודע ומבין מה נדרש ממנו ואל מי עליו לפנות בשאלות הוא מצב מייאש, לכל הפחות.

איני יכול לדבר בשמם של מתמחים אחרים, אבל אני מרגיש שזה יהיה הוגן לבוא לקראת ציבור המתמחים ולאפשר להם לקבל מענה לשאלותיהם בצורה מלאה, ולא באמצעות שליחים. לפחות לפרסם שעות מענה טלפוני למתמחים, גם אם זה פעמים בשבוע - אבל לפחות שנדע אל מי עלינו לפנות. אני מקווה כי חס וחלילה לא התיימרתי לטעון דברים שאין מאחוריהם ולו חצי דבר, וכי טענותיי לכל הפחות נשמעות הגיוניות. אני אודה לך או לחברי המועצה מקרב לב אם יהיה ניתן להתייחס לדברים אלו.

בברכה,
יואב גבע.