לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מי זה העומד מולי..?

מי זה העומד מולי..?

שפיות זמנית | 20/2/2018 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

ציוץ של הנשיא טראמפ בעקבות אירוע נוסף של מסע קטל בבית-ספר בארצות הברית הציף שוב סטיגמה ידועה: לא ייתכן שאדם שעושה דבר כזה הוא נורמלי - הוא בהכרח חולה נפש. מכאן, הדרך לחשש כולל מחולי נפש ולסטיגמות כלפיהם קצרה: הם לא כמונו, חושבים אחרת, מתנהגים אחרת, ולכן - הם גם מקור לסיכון.

אלי ויטיאדיס כותבת באתר psychologytoday, ומביעה ביקורת חריפה כלפי העמדה הזו: היא איננה נתמכת אמפירית, סטיגמטית, ועושה נזק רב ולא מוצדק לאוכלוסיה שגם ככה סובלת לא מעט: מעבר לעלבון שבהאשמות כאלו, הסטיגמה הנוצרת גם פוגעת ביכולת להשתלב ולהתקדם בתהליך של ריפוי, גם אם חלקי.

בנוסף, האשמה של אוכלוסיה שהיא 'לא כמונו' ואי אפשר להבין אותה היא מונעת התמודדות עם גורמי סיכון אמיתיים: נסיבות חברתיות ושימוש בחומרים אסורים הם גורמים חוזים משמעותיים לפשיעה ולאלימות, ונדרשת הפניה לטיפול מתאים של אוכלוסיות בסיכון מסוג זה. זאת בעוד שאין קשר בין מרבית ההפרעות הנפשית לבין אלימות.

השאלה שצריכה להישאל אצל כל אדם, היא מי האדם שעומד מאחורי מחלת הנפש? כמטפלים אנו עומדים הרבה פעמים מול ועם מטופלים עם כותרת כזו. אנו מכירים, מקשיבים, מזדהים, מנסים לעזור ולעיתים גם חוששים. חשוב לשאול את עצמינו האם החשש עולה מתוקף המציאות או האם הוא עולה מהסטגימה התרבותית..  

 


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מחלות נפש, אלימות
הילה חן
הילה חן
עובדת סוציאלית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
דינה רחמני זילברשטיין
דינה רחמני זילברשטיין
חברה ביה"ת
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק), עכו והסביבה
משה נח-מטות
משה נח-מטות
פסיכולוג
שרון ושומרון, פתח תקוה והסביבה
ענת ניר
ענת ניר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
אונליין (טיפול מרחוק), יקנעם והסביבה
רונן יעקובסון
רונן יעקובסון
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
מיטל לוי עומר
מיטל לוי עומר
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

בשנה האחרונה התאפשרה לנו הזדמנות נדירה להתבונן באחד המקומות האינטימיים ומשמעותיים שישנם - חדר הטיפולים....

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

מורן פלג יניבמורן פלג יניב21/2/2018

ליאור, הענין הוא לא מי הרוצחים אלא מי הם האנשים הסובלים ומוגדרים כנפגעי נפש.. זה שמישהו רוצח יש לו קשיים ובעיות נפשיות זה משהו אחר מלומר שמי שהוא נפגע נפש הוא בהכרח רוצח. הכותבת ניסתה לומר שלצמצם את הסיבה בעטיה הרוצח רצח לכך שהוא "חולה נפש" עושה עוול לאוכלוסית חולי הנפש. שכן, אם אינני טועה ומטעה, אחוז הרוצחים בקרב נפגעי הנפש קטן/זהה לאחוז הרוצחים באוכלוסיה המוגדרת נורמלית.

ליאור בכרליאור בכר20/2/2018

זה לא תחום שאני מבין בו אז חיפשתי קצת. והדבר הראשון שמצאתי היה איזה מאמר של פסיכולוג פורנזי בשם מלוי שאומר שלרוצחים האלה יש יותר משותף משונה, כולל עבר פסיכיאטרי, רובם גברים לבנים, ומערכות יחסים לא יציבות. וזה רק מחיפוש מקרי קצר.
הטענה שלה שיש להזהר עם הנחות מקדימות כמובן נכונה וגם האמירה על הצורך במחקר, אבל יש לי חשד שבתכלס המאמר שלה הוא פוליטי לא פחות מהציוץ של טראמפ.