לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
"לא באנו לענות": לימודי אתיקה וההכשרה המקצועית

"לא באנו לענות": לימודי אתיקה וההכשרה המקצועית

שפיות זמנית | 24/8/2014 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

אף שלפעמים קל לנו לשכוח זאת, הקשר בין אנשי טיפול למערכות צבאיות וארגוני ביטחון הוא לא נחלתה הבלעדית של מדינת ישראל. למעשה, בארצות הברית הקשר הזה רק הולך ומתרחב: משרד ההגנה האמריקאי אף דיווח בשנים האחרונות על צורך גדל בפסיכולוגים. כמו במקרה של רופאים, בפני פסיכולוגים שפעולתם קשורה למתקני חקירות עומד לעתים אתגר מיוחד, בשל הנאמנות הכפולה הנדרשת מהם – הן מחויבות מקצועית למערכת המעסיקה אותם והן מחויבות מקצועית ואתית למטופל, ולאדם באשר הוא אדם.

על רקע זה נערך לאחרונה מחקר ראשוני על ההכשרה האתית והמשפטית שניתנת לפסיכולוגים והתאמתה לאתגרים העומדים בפני אנשי טיפול במקומות כמו הצבא. המחקר נערך בשיתוף מספר חוקרים, וביניהם פסיכיאטרים מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד. הוא פורסם לאחרונה בכתב העת הבינלאומי לשירותי בריאות.

ממצאי מחקר הפיילוט מצביעים על כך שבארצות הברית תלמידי הפסיכולוגיה לתארים מתקדמים לא זוכים להכשרה נאותה בתחומי האתיקה, ובשל כך לא מצוידים בידע שיאפשר להם לקבל החלטות מקצועיות נכונות בשעת אמת. בין השאר, כמחצית מהבוגרים הטריים לא ידעו באילו נסיבות הם מצופים כאנשי מקצוע לא לציית לפקודות בלתי-מוסריות, או לא לשתף פעולה עם עבירות אתיות, כמו עינויים. עורכי המחקר מדגישים את ראשוניותו, וקוראים להמשך בדיקת הנתונים.


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: מלחמה וטרור, צבא, אתיקה
ינון שמשינס
ינון שמשינס
פסיכולוג
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל
יעל זקש
יעל זקש
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, חולון והסביבה, רמת גן והסביבה
גיא קליגמן
גיא קליגמן
פסיכולוג
ירושלים וסביבותיה, אונליין (טיפול מרחוק)
רוני גולדפרב
רוני גולדפרב
פסיכולוג
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
עידו וינשטיין
עידו וינשטיין
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק), רמת גן והסביבה
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צביאל רופאצביאל רופא24/8/2014

לא לומדים את האתיקה המקצועית, וק"ו שלא מודעים לאתיקה האוניברסאלית!.
אני לא טוען שלדוקטור S - פסיכיאטר שהדביק לי לפני למעלה משנה אבחנה של "הפרעת אישיות פרנואידית" - היה אינטרס לפגוע בי. ואולם, בלשון המעטה, ברור לי כיום שלא הייתי נכנס אליו לטיפול, גם לא הייתי מוכן לשהות במחיצתו אפילו רגע אחד כל עוד זה לא מחוייב המציאות. שיטותיו גסות ובוטות מדי עבורי.

ורק תשימו לב שהוא פגע והכאיב לי בלי שהייתה זכות לכך, ואילו אני מנגד עד היום לא פרסמתי את שמו המלא במטרה לפרסם את הרע שעשה לי, להכפיש את שמו, ולגרום לכך שמטופלים לא יחצו את מפתן הקליניקה שלו.

את האבחנה הקשה דלעיל הוא העביר לרופאה הכללית שלי בקפ"ח. האבחנה נכנסה לתיקי האישי, ומן הסתם עדיין שוכנת שם, וצצה לעיני כל מי שמזין במחשב את פרטיי האישיים. בכך למעשה השתמש הפסיכיאטר כלפיי בכלים מארסנל הפסיכותרפיה.

ברם, ההתערבות הטיפולית האגרסיבית נגדה לחלוטין את ההסכם הראשוני בינו לביני. כי כבר בפגישה הראשונה עימו סיכמתי עם דוקטור S מראש שבבואי אליו אין רצוני בפסיכותרפיה והוא הסכים בשתיקה שאהיה אצלו במעקב תרופתי. כך היה במשך כחצי שנה עד שפגע באמון הדק והשביר שרחשתי כלפיו על ידי האבחנה הדרקונית המצוצה מן האצבע. מניפולציה זו גרמה לי לאובדן האמון המועט שנותר בי כלפי אנשי המקצוע בתחום.

עד עצם היום הזה לא תוקן המעוות! סימן ברור לכך שאין רצון טוב מצד מערכות הטיפול! סימן ברור לכך ששום דבר לא השתנה בממלכת דנמרק! תזכורת קבועה וברורה המרחפת בחלל ומעידה כאלף עדים שלא כדאי להיכנס לטיפול בארבע עיניים שעלול לתעתע ולזעזע!

בין מטפל למטופל לפעמים קיימת בחלל הקליניקה עמימות מכוונת. כן, לפעמים יש מרווח המאפשר את המניפולציה הטיפולית בדוחק. לא נעים, אך לא זה היה המקרה דלעיל.

כי כאן הייתה הפרה בוטה ופוגעת של הסכם מפורש שנערך בעל פה. הסכם ברחל ביתך הקטנה ומעל לשולחן. כאן נחצו כל הגבולות. כאן הוכח שאין כל טעם בהבנות ובהסכמים עם מטפלים כי לעולם אי אפשר לדעת שיקיימו אותם. אי אפשר לדעת שהמטרה לא תקדש את האמצעים. כאן הוברר שמילה אינה מילה. כאן היה ברור שכמטופל אין לי כל זכויות דה פקטו.

ועתה, האם עדיין מאן דהו מעוניין להמליץ לי להיכנס לטיפול בארבע עיניים?

יבואו ויגידו שפסיכותרפיסטים יש ויש, יבואו ויטענו שלא כולם אותו דבר.

שוכחים עובדה בסיסית: מי שנכווה ברותחין נזהר בצוננים!

http://www.tapuz.co.il/...ryId=1600488