לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
מוטיבציות רגשיות וחוש צדק מפותח - האדם אינו לבד

מוטיבציות רגשיות וחוש צדק מפותח - האדם אינו לבד

שפיות זמנית | 19/8/2013 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

כתבה מרתקת אודות חוויות רגשית בקרב בעלי חיים ואודות חוש הצדק שלהם התפרסמה לפני כשבועיים ב"כלכליסט". בכתבה נסקרים מספר מחקרים פורצי דרך המתארים התנהגות של בעלי חיים שקשה שלא להבינה כמוסרית ואמפתית. כך לדוגמה מתואר ניסוי בו "שימפנזה בכלוב התבקש לשלוף מסל אסימון באחד משני צבעים, אדום או ירוק. אסימון אדום זיכה אותו באוכל, וירוק זיכה באוכל גם אותו וגם שימפנזה בכלוב סמוך. השימפנזים שלפו במובהק יותר אסימונים ירוקים, בעיקר כששכנם השמיע קולות והושיט יד בתנועה מבקשת. אבל כאשר השכן הפגין התנהגות מאיימת, השימפנזה הראשון בחר דווקא אסימונים אדומים".

כמו כן בכתבה מרוייאנים מספר חוקרים, ביניהם מארק באקוף מאוניברסיטת קולורדו, מראשוני החוקרים של התנהגות רגשית בקרב בעלי חיים. "'הפרשנות השגויה שלנו של עולם החי החלה עם צ'רלס דרווין', אומר בקאוף. 'ליתר דיוק, עם הסוציולוג הבריטי הרברט ספנסר, שפירש את תורת דרווין וטבע את המונח 'רק החזק שורד'. ספנסר שם דגש על התחרות והאנוכיות בטבע, והשתמש בה כאלגוריה להתנהגות אנושית. התפיסה הזאת חלחלה עמוק לתרבות שלנו. אנחנו אומרים לעצמנו, אה, אנחנו יונקים, ויונקים נאבקים כל הזמן. אבל המידע שהצטבר מגלה ש־95% מההתנהגות של חיות פרא שונה מאוד ממה שהתרגלנו אליו בסרטי טבע. היא ברובה פרו־חברתית, וניכרות בה הפגנות של רגש, חמלה והדדיות. האגרסיביות נדירה אצל יונקים.הדוגמאות רבות מספור, והן לא רק בתוך מיני חיות אלא גם בין מינים שונים. בקוואזולו־נטאל תועד מקרה שבו עדר פילים שחרר אנטילופות שבויות, ומקרה שבו חתולה הובילה כלב עיוור בין מכשולים בבית ובחצר. רק בשנים האחרונות גילינו שדגים מפגינים אישיות ייחודית לכל דג, או שעכברושים מסרבים לאכול אם הם מבינים שכתוצאה מכך עכברושים אחרים יסבלו'."


תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: טיפול הנעזר בבעלי חיים, אינטליגנציה, אינטליגנציה רגשית, אובדן ושכול, גוף ונפש, פסיכולוגיה אבולוציונית
אורין בוטוב
אורין בוטוב
עובדת סוציאלית
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה
גלעד חי
גלעד חי
מוסמך (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אליאור מור יוסף
אליאור מור יוסף
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
דימה גוטמן
דימה גוטמן
עובד סוציאלי
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
אבישג נחמה
אבישג נחמה
מוסמכת (M.A) בטיפול באמצעות אמנויות
חיפה והכרמל, פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה
עידן צומר
עידן צומר
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

נעמה זכריהנעמה זכריה22/8/2013

איזה יופי!. אז בואו נימנע מאכילת בעלי חיים...
נעמה זכריה

רחל בר-יוסף-דדוןרחל בר-יוסף-דדון20/8/2013

ידיעה חשובה. תמיד אנחנו אומרים: אתה מתנהג כמו חיה, וטוב לדעת שגם חיות מוסריות מאוד לעיתים קרובות. בספרו האחרון, "אינטליגנציה חברתית", גולמן מסביר על כך רבות, ובצורה מקסימה. מי שרוצה לקרוא מה חושב על כך פרופ' גוטמן, חוקר הזוגיות, קטע קצר כאן:
http://www.hargasha-tova.com/?cat=475