לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
 
"פסיכי, אבל בקטע טוב"

"פסיכי, אבל בקטע טוב"

שפיות זמנית | 3/8/2013 | הרשמו כמנויים | שלחו טקסט לבלוג

המתח שבין השיגעון לשפיות וההגדרות של הנורמאליות והטירוף העסיקו לאורך השנים הוגות ופסיכולוגים, נשות בריאות נפש ופילוסופים. האם ההגדרות תלויות זו בזו? האם הן מעגליות? האם ישנו רצף בין השפיות לשגעון או שמא יש קפיצה איכותית כשעוברים את הגבול? 
פרויד הראה כי שפת היומיום מסגירה לא מעט מהתפיסות הבלתי מדוברות אודות נושאים שונים, והדגים כיצד משמעותן של מילים שונות רבה יותר ממה שנדמה בתחילה. אלון עידן, בטור אלגנטי, מדגים כיצד רוח זמננו שלנו, ותפיסותינו אודות שגעון, משתקפות בשפה ובסלנג העכשווי. שווה קריאה.
 
"'פסיכי' היא מילה שעוברת טרנספורמציה מעניינת במיוחד: עד לפני כמה שנים היא שימשה לתיאור שלילי של בני אדם. כשאמרת על מישהו 'פסיכי', התכוונת לומר שהוא מופרע, מטורף, מוזר, ובכל מקרה בעל בעיה נפשית. בשנים האחרונות השימוש ב'פסיכי' הפך דו־משמעי: 'סרט פסיכי לגמרי' הוא בדרך כלל סרט מהפנט; 'חבר פסיכי שאין דברים כאלו' הוא לרוב חבר שאתה רוצה בקרבתו; שלא לדבר על מישהי 'פסיכית לגמרי במיטה'.
התוכן החדש שנוצק לתוך מילים כמו 'פסיכי' ו'דפוק' מלמד על מיאוס שמופנה כלפי ההגדרה הקלאסית של ה'נורמליות' ועל צורך חזק לשבש את סקאלת הטוב־רע. אנשים התחילו לאמץ מילים שמתארות את ה'לא נורמלי' - 'משוגע', 'מטורף', 'מוזר' - משום שהן חותרות תחת קרקע קשיחה ולא נוחה. כדי להפוך בקרקע ולערבב את הקלפים מחדש, נוצקו אל מילים 'רעות' ‏(פסיכי, דפוק‏) חומרי טעם וריח חיוביים, כך שהמילים ה'טובות' ‏(נורמלי, רגיל‏) יתמלאו בחומרי טעם וריח שליליים."
 

תגיות:

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תיאוריה והמשגות תיאורטיות, פסיכואנליזה, תרבות ואמנות, גישה נרטיבית, שפה, דיבור ותקשורת, פסיכוזה
ד"ר עידית שלו
ד"ר עידית שלו
פסיכולוגית
מטפלת זוגית ומשפחתית
תל אביב והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אורי לבוא ורדינון
אורי לבוא ורדינון
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), פתח תקוה והסביבה, רמת גן והסביבה
אורן מי-רון
אורן מי-רון
פסיכולוג
שפלה, תל אביב והסביבה, רמת גן והסביבה
ארנון נחמיאס
ארנון נחמיאס
עובד סוציאלי
מטפל זוגי ומשפחתי
רחובות והסביבה, מודיעין והסביבה
ד"ר מיכה וייס
ד"ר מיכה וייס
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)

עוד בבלוג של שפיות זמנית

תגובות

הוספת תגובה לפוסט

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

צביאל רופאצביאל רופא3/8/2013

בקטע רע, בקטע טוב - תמיד זה אותו סיפור מגדל בבל. כי המסתורין, יוצר אינסוף הגדרות והסברים וגלגולים שונים ומשונים של המלה: "נפש" = "פסיכי" (בצירה מתחת לכ"ף - יוונית עתיקה שנכנסה גם לשפות המודרניות).
הבעיה הגדולה אינה "שאין הגדרה" לנפש, אלא שיש ריבוי עצום של הגדרות בשפות ובתרבויות שונות, שלא לדבר על מיליארדי פרטים על הכדור החביב שלנו, שכל אחד "יגדיר" באופן שונה, מעט עד הרבה, את הבלתי ידוע.
כן, גם בקטע הרע ובקטע הטוב שבשפה העברית העכשווית.

אז מה הבעיה במונחים הערטילאיים האלה? אם כל אחד מגדיר, קצת אחרת או הרבה אחרת, יותר מחברו, נוצרת בעיה עצומה בתקשורת בין הפרטים, כי כל אחד מתכוון למשהו אחר, בסופו של דבר.
אכן, מגדל בבל שעושה את האנושות כולה לקצת פסיכית.