לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
מצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים | מיכל וימרמצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים | מיכל וימר

מצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים

כתבות | 26/9/2004 | 52,912

כתבי היד וציורי הילדים הם כלי שפתי נוסף בו משתמשים הילדים, ודרכו ניתן להבין את רחשי ליבם ולסייע להם בעת הצורך. המשך

מצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים

מאת מיכל וימר

 

פורסם: בעיתון להיות משפחה. כל הזכויות שמורות, מפורסם בהסכמה

 

מצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים

כהורים וכמורים, אנו מתבוננים בילדים מדי יום ובוחנים מן הצד את התקדמותם ובחירותיהם. לעיתים אנו מוזמנים על ידם, ליטול חלק בתהליכים אלו, אך פעמים רבות אנו מתבקשים או נאלצים שלא להתערב.

כתוצאה מכך, שאלות רבות נותרות ללא מענה: האם אנו יודעים באמת את מצבו של הילד? האם כשיזקק לעזרה, יפנה אלינו? האם נגלה את הקושי בזמן, או שמא יהיה זה מאוחר מדיי?

לצורך כך נכתב מאמר זה, מתוך נקודת מוצא אחת ומרכזית: כתבי היד וציורי הילדים הם כלי שפתי נוסף בו משתמשים הילדים, ודרכו ניתן להבין את רחשי ליבם ולסייע להם בעת הצורך.

 

מצוקות בציורי ילדים

תחום ציורי הילדים הוא תחום רחב ומגוון אף יותר מכתבי היד. כאן, ההתבטאות היא חופשית יותר , ונטולת הגבלות וכללים. כל בחירה שהילד מבצע בציור, מושפעת בדר"כ ממצבו הפיזי, המנטלי והנפשי ופחות מהצורך לחקות ולעמוד במשימה שהוכתבה מגבוה. (לכן, אגב, חשוב לייחס משמעות לשירבוטים, שיופיעו מאוחר יותר, בצידי המחברת).

 

להלן, מספר סימנים שיש לתת עליהם את הדעת, עם הופעתם בציורים:

  1. כל תופעה קיצונית שהיא – שימוש לאורך תקופה ארוכה במיוחד בצבע אחד תוך סירוב להשתמש בצבעים אחרים, או לחילופין ציור שחוזר על עצמו שוב ושוב (וכאן יש לסייג, את הציורים המאפיינים תקופות נורמטיביות בקרב ילדים – תקופת הלבבות של גיל חמש וכד').
  2. רגרסיה פתאומית בשלבי הציור – למשל, ילד בן 6 שעד כה צייר באופן צורני וסימבולי חוזר פתאום לשלב השרבוט. הרגרסיה הפתאומית מגנה על הילד משום שהוא חוזר לשלב מוכר ולכן בטוח יותר עבורו – תפקידנו כהורים וכבעלי מקצוע להיות ערים לתופעה זו.
  3. שימוש בלחץ חלש מאוד – כאן יש לבדוק האם התופעה נובעת מסיבה פיזיולוגית (טונוס שרירים נמוך וכד'), במידה ושללנו אפשרות זאת יעיד הדבר על חוסר בטחון ותחושת חוסר אונים לגבי יכולת התמודדותי עם העולם.
  4. מיקום אלמנטים בצידי הדף – ילדים רבים החווים קושי בהשתלבות חברתית, או חשים שנוכחותם אינה משמעותית לסובבים אותם, ימקמו בית/פרח/ דמויות בצידי הדף, תוך שקיים רווח גדול ומשמעותי במרכז הדף.
  5. ציורי דמויות מעוותות ומפלצתיות – שיניים חשופות, ידיים גדולות ומאיימות ובעיקר דמויות חסרות כל צלם אנוש , יעידו על כך שלילד יש קושי ובעיקר פחד גדול מהתמודדות עם הסובב אותו. מן הראוי לציין, כי ילדים רבים (ובעיקר בנים) אוהבים לצייר מפלצות ודמויות כוחניות, ולא כולם מעידים על מצוקה. ציור יהפוך למצוקתי רק כאשר מתקיימים מספר תנאים גרפולוגיים כגון: קו שבור ורוטט וכד'.
  6. ציורים שבלוניים ונוקשים מדיי – כאשר הציור אינו תולדה של התבטאות חופשית, יש לבחון אפשרות שהילד חווה קושי כלשהו. כאשר הילד מקפיד יתר על המידה ש'לא לצאת מהקווים', מקפיד מאוד על המסגרת של הציור, צובע בלחץ חזק כל כך עד שנוצר חור בדף, ובעיקר יוצא מכליו כאשר אינו מצליח במשימה זו, יש לבחון אפשרות של קושי בהתמודדות עם מצבים לא צפויים/ מצבי חרדה ובעיקר פחד מביצוע לא מושלם.
  7. השמטת צד בחלק מהדמויות (למשל: ציור יד רק בצד ימין) – עלולה להעיד על בעייה פיזולוגית או בעייה בראייה, כמו גם הפרעות ריכוז. מעבר לכך, יש לבדוק מבחינה פסיכולוגית מדוע התופעה חוזרת על עצמה , באופן כה עקבי.
  8. הצללת איברים /הצללת הדמות כולה – כאשר ילד בוחר להצליל את כל הפנים, או לחילופין רק את איזור איברי המין קיימת אפשרות להתעללות מינית ולתחושת דחייה.
  9. שקיפויות למיניהן – הכוונה לציור בו רואים את מבנה הראש מבעד לכובע, רגליים מבעד למכנס וכד' תופעה שנחשבת לנורמטיבית עד גיל 7,8 מעבר לכך יעיד הדבר על קשיים בתחום הרגשי ובתחום הקוגניטיבי (קשיי ריכוז, חשיבה מבולבלת) והתנהגות רגרסיבית בתחום הרגשי.

 


- פרסומת -

אלו רק חלק קטן מהדוגמאות הרבות הקיימות בתחום. כמובן שבכל נושא ציורי דמויות אנוש מופיעות מצוקות רבות בחלק מהאיברים, בציורי בית נוכל למצוא השתקפות של היחסים המשפחתיים ולכל ציפור ברקיע הציור, ענן חולף ופרפר חופשי יש משמעות עמוקה ומשמעותית יותר.

בתחום איתור מצוקות בכתב היד בקרב ילדים ובני נוער, נוכל למצוא אלמנטים דומים המעידים על מצוקה, כגון הדברים שצוינו לעיל: נוקשות בתנועת הקו ושימוש בלחץ חזק שיעידו על מתח מוגבר, ומצד שני תנועה רפויה מדיי המעידה על חוסר מוטיבציה ואדישות. מעבר לכך קיימים מספר אלמנטים האופיינים רק לכתבי יד, להלן חלק מהם:

  1. אותיות צרות וצפופות, בדר"כ בכתב איטי – יסמלו קושי וחרדה תוך רתיעה מפעילות עצמאית.
  2. כתב הנדבק לבסיס השורה ומלווה בתנועה כפייתית כללית על הדף – יופיע בדרך כלל אצל ילדים ובני נוער הסובלים מלחץ נפשי מוגבר ומתקשים בהתמודדות עם מצבי חוסר וודאות.
  3. איזור עליון מעוות או מוגזם – כאשר האותיות העולות מן האיזור האמצעי (ל',ף'...) מופיעות מעוותות או בעלות עיקול לכיוונים שונים, יעיד הדבר על העמדת פנים, וחרדה להיחשף באופן טבעי.
  4. גלגולים פנימה והשתבללויות – אופייני לגיל ההתבגרות ומעיד על נטייה אינטרוברטית והתגוננות מפני פלישות, כאשר הדבר מופיע בשילוב עם סימני מצוקה אחרים, הוא חוצה את הגבול שבין נטייה האופיינית לגיל למצוקה.
  5. קווי כיסוי – כאשר הכותב חוזר על הקו, מכסה או מכפיל אותו. זהו אחד הסימנים המרכזיים למעוכבות ובעיות אמינות למינהן. תלמידים החשים עומס יתר, אכזבה מכישלונם ופחד להעיז ולצעוד בדרך חדשה, 'ישחיתו' את כתב היד ע"י ביקורתיות יתר ונוקשות .
  6. קווים שבורים, מרוסקים ואותיות מפורקות – יופיעו כאשר הילד מתקשה לשמור על חזית מושלמת כלפי חוץ ומתחילים להתגלות סימני משבר, שעלולים להתפרץ באופן פתאומי ומלא עוצמה.
  7. מרווחים לא סדירים בין אותיות, מילים ושורות – אופייני לכתב הילדי אך בגיל ההתבגרות מעיד על קושי בתחום הקשב והריכוז, פעילות יתר וקושי בהתמדה עקבית במשימה אחת.

 

מן הראוי לציין, שגרפולוגיה אינה מורכבת מסימן אחד ובכל תהליך של אבחון גרפולוגי חייבת להתבצע הצלבת נתונים ממספר סימנים גרפיים. רק כאשר מתבצעת הצלבה זו, בשילוב עם ידע וניסיון רב בתחום ניתן יהיה לקבוע האם מדובר בתופעה נורמטיבית ואופיינית לגיל? האם מדובר בתופעה חולפת ורגעית? או שמא, מדובר בסימן מצוקה שיש להתייחס אליו בכובד ראש.


- פרסומת -

 

הסימנים שצויינו במאמר זה, הם רק חלק מקשת רחבה של סימנים המופיעים בציורי ילדים ובכתב יד של ילדים ובני נוער. עם זאת, יתכן ותמצאו בכתב יד או בציור תופעה כלשהי שהוזכרה כאן, והיא לאו דווקא תעיד על מצוקה וזאת משום שהיא משולבת עם סימנים חיוביים רבים המבטלים אותה.

בכל מקרה של התלבטות, מומלץ להיות ערים לתופעה ולפנות כמובן למאבחן מקצועי.

 

 

הערות

  1. מיכל וימר - גרפולוגית מומחית בפענוח ציורי ילדים בעלת מדור קבוע בירחונים: "להיות משפחה" ו"משפחה טובה"

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: הדרכה וייעוץ להורים, הגיל הרך, אבחון התפתחותי
נעמה איגרא
נעמה איגרא
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, בית שמש והסביבה
דנה פולק
דנה פולק
פסיכולוגית
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
אליאור מור יוסף
אליאור מור יוסף
עובד סוציאלי
רחובות והסביבה, תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עידן צומר
עידן צומר
פסיכולוג
אונליין (טיפול מרחוק), חולון והסביבה
ד"ר ליעד רוימי
ד"ר ליעד רוימי
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
נורית שיש
נורית שיש
חברה ביה"ת
אונליין (טיפול מרחוק), פרדס חנה והסביבה, יקנעם והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

רונהרונה16/11/2006

שקיפויות. ילדי בן ה-11 צייר ציור משפחה כאשר כל הדמויות שקופות. כלומר רואים את קווי המתאר של הדמויות דרך הבגדים.  הוא אובחן עם הפרעת קשב וריכוז ולאחרונה עוברת עליו תקופה קשה במיוחד.  כתבת על חשיבה מבולבלת למה התכוונת ? מה הוא מנסה לומר לנו דרך הציור?

......3/7/2006

... [ל"ת]. ץץ

מירב מגידובמירב מגידוב24/5/2006

קרן שלום,. את יכולה לפנות ישירות לשירות הפסיכולוגי החינוכי ביישוב בו את מתגוררת ולבקש לדבר עם פסיכולוג/ית ביה"ס בו לומד בנך, או לפנות לפסיכולוג/ית דרך יועצת בית הספר. את מתארת מצוקה משפחתית גדולה בעקבות האסון שקרה לכם, ואין סיבה שתעברו הכל ללא תמיכה.
לגבי האבחון הנערך בשירות הפסיכולוגי: האבחון כולל כלים נוספים, לא רק ציורים, ועשוי לתת תמונה מדוייקת יותר לגבי מצבו הרגשי של בנך מאשר ציורים בלבד.  

ענת ירקוניענת ירקוני23/5/2006

קרן יקרה. צר לי על האסון שפקד אתכם.
לדעתי, גם למומחים גדולים יהיה קשה לתת איבחון דרך האינטרנט, כשהם אינם מכירים את הילד ואינם רואים את הציורים.
נגעה ללבי הדרך שבה את מחפשת דרך לתקשר עם בנך לגבי רגשותיו, אך לעניות דעתי כרגע אבחון זו לא הדרך המועדפת. אבחון נותן מעין "תמונת סטילס" של המצב העכשווי של הילד ומפיק בעיקר השערות על עולמו הפנימי (ולא תמיד המודע). השערות אלו לא בהכרח ייתנו לך כלים לעזור לו במציאות היומיומית. לעומת זאת מסגרת טיפולית יכולה לחזק את הדיאלוג הישיר בינך לבין בנך ולאפשר לכם להשתקם כמשפחה.
האם במסגרת החינוכית של הילד יש פסיכולוג/יועץ? אני מציעה לך ליצור קשר עמם על מנת לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם. אולי הם יוכלו לתווך ביניכם לבין גורם טיפולי עבור הילד ושילווה בהדרכת הורים. אולי ישנה מסגרת שבה כולכם תוכלו לעבור טיפול משפחתי. ישנם מרכזים שמתמחים בטיפול לאחר טראומה ומשבר ולעתים קרובות עלות הטיפול בהם היא סמלית ביותר.
מאחלת לך הצלחה רבה.

קרןקרן22/5/2006

בן 7.5 שעבר טראומה. עבר זמן רב ועדין אני ממתינה לתשובה כלשהי, האם הדבר אפשרי??

יערהיערה28/2/2006

ציור משפחת ללא ידיים. בני בן 5 מצייר את כל בני המשפחה עומדים אחד ליד השני וללא ידיים כלל .
האם יש הסבר?

יעליעל26/2/2006

ציורי ילדים [ל"ת]. מיכל שלום,
אני תלמידת כיתה י'ב במגמת אומנות. העבודת גמר שלי עוסקת בהעברת ביקורת חברתית דרך ציורי ילדים. רציתי לשאול היכן אני יכולה למצוא ציורים של ילדים/כיצד באים נושאים אלו בציורי ילדים שעברו התעללות מינית, ילדים רעבים-עוני, בני נוער שלוקחים סמים וילדים מוכים. אני אודה לך מאוד אם תוכלי לעזור לי..
                                              תודה
                                                 יעל=)

מיכל וימרמיכל וימר22/2/2006

בעיקרון בגיל זה מתחילה פרופורציה של הגוף. אבל לא הייתי ממהרת להסיק מסקנות מתיאור של הציור ולא מהציור עצמו, כמובן.
בברכה
מיכל ויימר

מיכל וימרמיכל וימר22/2/2006

צריך לראות את הדוגמא, קצת קשה להשיב על תיאור של ציור :-).

כרמיתכרמית19/2/2006

ידיים פתוחות לצדדים [ל"ת]. ילדי מצייר אותנו כמשפחה , אבא , אמא ואחיות עם ידיים פתוחות לצדדים מה זה אומר?
 

מיכלמיכל8/2/2006

דמות עם רגליים ארוכות [ל"ת]. בתי בת שש והיא מציירת הרבה את כל המשפחה שלנו בציוריה עומדים  אחד ליד השני (אבא, אמא, אותה ואחותה), הדמויות נראות לי יפות ועם כל הפרטים רק שהפרופורציה של הגוף לא ריאלית. הרגליים מאוד ארוכות יחסית לשאר האיברים שהם קטנים (אצל כל בני המשפחה), הייתי מאוד רוצה לדעת מה זה מסמל, כי מאוד בולט וחוזר על עצמו בכל הציורים שלה. תודה  רבה , מיכל

יונתיונת16/1/2006

דגים. מה אפשר ללמוד מציור דגים של ילד/ה בן 6 מה הדגים מסמלים

קרןקרן4/12/2005

בן 7.5 שעבר טראומה. שלום רב, לפני שנה וחצי פקד אסון את משפחתי נהרג לי בן בתאונת דרכים. אחיו התאום חווה המון התפרצויות זעם. כלכלית איני יכולה לרשות לעצמי לשלם על אבחון ציורים, אל מי ניתן לפנות?
בני מצייר בכישרון רב, רציתי להבין משמעות של עין בגזע עץ. תיחום של אדמה, שמיים, ענפי העץ. ציור של פחרים, עץ לב כשבמרכזו מעין אדנית עם שני פרחים ארוכים עד לשמש, הפרח סגול עם עלים לאורך הדרך. מה יכול להגיד לי ציור כזה?
אשמח לכל סוג של עזרה. תודה מראש

אבא של מתנצ'וקאבא של מתנצ'וק4/12/2005

רק הידיים של אמא קצרות.. כאשר מתן מצייר את המשפחה, אמא שלו (אשתי), הי עם ידיים קצרות יותר ביחס אליי ואליו.
מתוך סקרנות, היינו רוצים לדעת מה פשר זה?

סבתאסבתא3/12/2005

ציורי ילדים [ל"ת]. נכדי בן ארבע וארבעה חודשים. כשהוא מצייר את המשפחה, הוא מצייר ידיים מאוד קצרות לאמא שלו, ובצורה שיטתית,
ואילו את ידיו ואת ידיי שלי, הוא מצייר ארוכות מאוד. על מה זה עשוי להצביע?
אודה על תשובה. שרה.

מיכל וימרמיכל וימר24/11/2005

שלום רונית. אני חייבת לראות את הציור, מתנצלת (יש כל כך הרבה ואריציות לנושא)
בברכה
מיכל וימר

שלום שירשלום שיר24/11/2005

לימודי פענוח ציורים. את מוזמנת לשלוח לי מייל ואשלח לך פרטים לגבי הקורס שאני מעבירה בנושא
info@michal-wimmer.com

מיכל וימרמיכל וימר24/11/2005

מינימליסט בן 8. במידה ואין בעיה בכתיבה, הייתי מניחה שהוא פשוט לא אוהב לצייר וממהר לסיים את המשימה
יחד עם זאת חשוב לראות בדיוק את הציור שאת מתארת, וגם את כתב היד, כמו גם התמודדות שלו עם משימות מלאכת יד באופן כללי
 
בברכה
מיכל וימר

מיכל וימרמיכל וימר24/11/2005

בדרך שלל טבור מופיע. באופן נורמטיבי סביב גיל 4
בברכה
מיכל וימר

מיכל וימרמיכל וימר24/11/2005

ציורים של ילד בן שש וחצי. שלום רב,
 
בעיקרון ילד בן שש אמור לצייר גוף, האם את מזהה קושי בתהליך הציור בכלל?
מעבר לכך, עלי לראות דוגמא כדי להשיב תשובה יותר ספציפית המותאמת למקרה של הבן שלך
 
בברכה
מיכל וימר

ronit27@012.net.ilronit27@012.net.il9/11/2005

ציור של ילד בן 6. שלום
לבני בן ה6 לפעמים יש התפרצויות זעם לאחר שיחות רבות איתו ביקשנו שינסה לאמר מה מפריע לו היות והוא מקבל בכל המון אהבה והקשבה
ואז היום הוא צייר אתעצמו עם 2 דמויות קטנות נוספות משני צידי ראשו אחת מלאך והשניה רשע והוא קרא לנו להסביר את הציור ומה שעובר עליו...

שירשיר2/11/2005

לימודי פיענוח ציורי ילדים. שלום רב,
ברצוני לברר היכן ניתן ללמוד פיענוח ציורי ילדים, איפה את ממליצה וכו'.
תודה.

יונייוני16/9/2005

ציור מנימליסטי ילד בן 8 [ל"ת]. ילדי בן ה-8 מצייר באופן מאוד מינימליסטי. הדמויות הן 'סטיק פיגר' וכל דבר נראה יותר כמו סימן מאשר ציור.
הוא כאילו נמנע מלצייר או מלהביע את עצמו.
הציור שלו נראה יותר כמו ציור של ילד בגיל 4
זה נראה יותר כמו ציור של מפה או סימן . שום דבר אישי כאילו כדי לצאת ידי חובה.
הציור מורכב בעיקר מקוים ועיגולים בד'כ בצבע אחד או בעיפרון. הוא בוחר בצבע הראשון שעליו הניח את ידיו.
בעבר אהב יותר לצייר.
הכתיבה שלו נראת לי בסדר לגילו והוא אינו מתקשה בה במיוחד.
אני חשה שיש כאן בעיה, מה עלי לעשות?

רויתרוית1/9/2005

טבור בציור. כיצד מפענחים ציור טבור בדמויות בציור (חוזר ונשנה)?

רויתרוית1/9/2005

טבור בציור. כיצד מפענחים ציור טבור בדמויות בציור (חוזר ונשנה)?

ליהיליהי20/7/2005

תודה לצילה על התגובה.

צילה-מטפלת באמצעות אמנותצילה-מטפלת באמצעות אמנות19/7/2005

צבע שחור. ילדים בגיל  שנתיים וגם בגיל ארבע ויותר יכולים לצייר בצבע שחור משום שזהו צבע בעל כוח, בעל עוצמה, רואים  היטב  את הגוון על הדף גם כשלא לוחצים על הצבע. מה שחשוב זה לא באיזה צבי הילד משתמש אלא איך הוא מתנהג בכלל וגם כשהוא משתמש בצבע. אני מכירה ילדים כל כך שמחים שמתעקשים רק 'שחור'!!
אני מכירה לצערי, גננות שמוציאות את הצבע מפלטת הצבעים (תראי כמה העמדה התרבותית שלנו משפיעה על ההתנהגות שלנו) ילד בן שנתיים  שמצייר בשחור עוד לא יודע לחבר אותו למשמעות הסמלית שאנו מחברים.
לבן אצל היפנים הוא צבע המוות מעניין איך מתייחסים לצבעים שם?!
                                                                                           צילה

ליהיליהי16/7/2005

ציור בצבע שחור [ל"ת]. שלום,
שמי ליהי, ובני בן השנתיים וחצי בוחר תמיד לצייר בצבע שחור.
רציתי לדעת, האם בגיל הזה יש לבחירת הצבע משמעות ?
 

אמאאמא24/5/2005

ללא גוף. האם ילד בן שש וחצי אמור לצייר גוף?
מה אומר ציור של דמויות ארוכות רגליים, קצרות ידיים הפונות מעלה, וחסרות גוף?
(הרגליים מגיעות ישירות לראש)
 
תודה

מיכל וימרמיכל וימר4/3/2005

שלום איילת, קודם כל התנצלות. לא ראיתי את השאלה, ולכן התשובה כה מאוחרת.
אחד המיתוסים בציורי ילדים הוא דמויות ללא ידיים. אם בתך בת 5-6 אין סיבה לדאגה, מדובר ברוב המקרים בתופעה אופיינית ונורמטיבית. מאחר ואין כאן אפשרות להעלות את הציור, תשובתי מוגבלת.
אך את מוזמנת לבקר בפורום שלי: ynet בקהילת ניו אייג' - גרפולוגיה וציורים. ושם תוכלי לקבל תשובה יותר ספציפית
 
להתראות

מיכל וימרמיכל וימר4/3/2005

ספר חדש של רחל לב ויזל. היא פרסמה ספר בדיוק בנושא שאת מחפשת, רק שהוא יצא עכשיו, אז לכן אני כותבת רק עכשיו.
יש בו הרבה דוגמאות מאוד מעניינות על ציורי בוגרים שעברו התעללות בילדות
הוא נקרא: ציור דמות אנוש וציור משפחה
 
קריאה מעניינת
מיכל וימר

זהבית - מטפלת בגישה הניורו התפתחותית תפקזהבית - מטפלת בגישה הניורו התפתחותית תפק7/2/2005

כתב יד של ילד בן 8. שלום סופי
חשוב מאד לדעת האם הכתיבה כפי שאת מתארת הייתה מאז שהתחיל לכתוב או שהיא השתנתה בעקבות משבר מסויים (הגירושין לדוגמא) עוד פרט שחשוב לדעת, האם בכתיבת ספרות ומספרים הבעיה דומה?
בכל מקרה חשוב מאד שתהיה ערה לבעיות הכתיבה ואני בטוחה כי בעזרת הנחייה לתרגילים בבית תוכלי לפתור את הבעיה
 
בברכה
אלבז אוחיון זהבית

איילתאיילת1/2/2005

ידיים. מיכל שלום!
 
שאלתי היא, מה מסמל הדבר אם ילדתי מציירת אנשים ללא ידיים. בעצם הידיים נקטעות מן המרפק בערך.  הדבר נראה לי מוזר. האם ניתן להסיק מכך דבר כלשהו?

אביבה רייןאביבה ריין8/11/2004

ציורי ילדים שעברו טראומה בילדות [ל"ת]. אני סטודנטית לעבודה סוציאלית,  וצריכה לכתוב עבודה בנושא טראומות בילדות.
 ציורי ילדים והפיענוח שלהם תמיד עניינו אותי, ולכן החלטתי לכתוב עבודה על פיענוח ציורי ילדים אשר עברו טראומות בילדות בשלבים התפתחותיים שונים.
אך כאשר חיפשתי חומר בסיפריות מצאתי חומר על פיענוח ציורים בשלבי התפתחות שונים אך לא מצאתי חומר הרלוונטי לציורי ילדים שעברו טראומות (כגון התעללות מינית, התעללות פיזית והזנחה).
האם את מודעת לחומר אשר יוכל לעזור לי בעבודתי? תודה מראש, אביבה
 

ediedi3/10/2004

בירור מה והיכן לבדוק [ל"ת]. ד'ר נויה כתבה שיש לבדוק טוב, אזי מה לבדוק והיכן בקשר לכתב יד כמו אצל בן האמא המודאגת?
הכוונה לאיבחון דידקטי? או משהו אחר? אנא פרטי יותר בבקשה אם ניתן.

מיכל וימרמיכל וימר2/10/2004

שלום לאמא המודאגת [ל"ת]. אני מצטרפת לדבריה של ד'ר נויה ספקטור, כדאי וחשוב להיות ערים לתופעה בכדי שכהורים נצליח להגיב באופן יעיל ברגע המתבקש. אני בטוחה 'שבסך הכל הוא ילד טוב' ומצוקות וקשיים שונים לא גורעים מהיותו כזה. לגבי השאלות ששאלת כגרפולוגית חשוב לי לבדוק מספר רב של פרמטרים ולכן חשוב לראות את כתב היד, למשל: לחץ הכתיבה, אופן אחיזת העיפרון, מהירות הכתיבה , עיצוב האותיות ועוד... (כפי שכתבתי במאמר מדובר בשילוב של פרמטרים).
בנוסף לכך, בגילאים הללו כשהכתיבה עדיין לא מגובשת כדאי לשלב גם ציורים, שמשקפים במקרים רבים קשיים רגשיים מערכתיים יותר. וכך מתקבלת תמונה רחבה שתסייע לך להוסיף עוד מספר כלים לארגז הכלים ההורי שלך.
אני מבינה את החשש והדאגה שלך  מפני מה שאולי תגלי אם 'תבחני' את הילד לעומק. אני יכולה רק להבטיח לך שאם תשתמשי בכלים הנכונים לאופיו יהיה לך ולו קל יותר להתמודד עם כל קושי שהוא (גם גירושין קשים ומכוערים).
בברכה, מיכל וימר
 

נעמי דותןנעמי דותן2/10/2004

תגובה לסופי [ל"ת]. שלום  סופי
מהתאור יתכן ונרמזים קשיים גראפומוטורים -
קושי בשליטה בעפרון ובשליטה בגודל האותיות ועצוב הכתוב.
בנוסף, יתכן ויש קושי בהתארגנות על הדף (מרווחים).
בשלב ראשון אני ממליצה להתייעץ עם המורה ולקבל חוות דעתה לקשיים אלו.
כיצד מתמודד בכיתה- למשל האם עומד בקצב הכתיבה של משימות , האם מצליח
להעתיק מהלוח. אם לא, זה מחזק את ההשערה לגבי קושי גראפומוטורי.
אז רצוי להתייעץ עם מרפאה בעיסוק ולשקול התערבות
נעמי דותן 
 

נויה ספקטורנויה ספקטור1/10/2004

כתב יד של בן 8.6. כתב-יד של ילד בן 8.6 שאינו אחיד ומחבר בין מילים יכול להיות בעל תסמינים אופייניים לליקויי-כתיבה (ליקויים גראפומוטוריים או קשיים הנובעים מליקויי-למידה אחרים, כגון ליקויים בעיבוד מידע חזותי או שמיעתי). כדאי לעקוב ולבדוק אם אין קשיים אחרים, סביר להניח שיש. יכול להיות שהמצב הוא לא כזה שדורש היום טיפול, אבל וודאי חשוב מעקב כי אולי יידרש טיפול בעתיד. עם כל הקשיים שאתם חווים עתה - חשוב להבין את הבסיס של היכולת של הילד להתמודד, ואם מדובר בבית הספר - כדאי לבדוק את הדברים היטב.

סופיסופי30/9/2004

כתב יד של ילד בן 8.6. שלום רב,
אני רוצה לשאול לגבי כתב יד של ילד בכיתה ג'.
הילד כותב בכתב גדול וברור אך האותיות שלו לא סדירות (אחת גדולה שניה קטנה וכו')
וכן אינו עושה כמעט מרווחים בין מילה למילה.
האם זה נושא שצריך לבדוק אותו אצל מישהו שמתמחה בנושא?
אני עוברת גירושין מאוד לא יפים והילדים מושפעים בכל זאת, למרות שאני לא מערבת אותם כלל.
האם יש קשר למה שקורה בבית לכתב היד של הילד?
בסך הכל הילד הוא ילד טוב (אופי ג'ינגי).
אודה לך על תשובה.
אמא מודאגת
 

עדי פריעדי פרי26/9/2004

מצוקות בכתבי יד ובציורי ילדים, מיכל וימר. פורסם: בעיתון להיות משפחה

כל הזכויות שמורות

למאמר המלא...