לוגו פסיכולוגיה עברית

×Avatar
אני מסכימ.ה להצטרף לרשימת התפוצה לקבלת עדכונים ומידע שיווקי
זכור אותי
בזמן שהמתנת - על רשימות ההמתנה המשתרכות לקבלת מלגה להתמחות קבזמן שהמתנת - על רשימות ההמתנה המשתרכות לקבלת מלגה להתמחות ק

בזמן שהמתנת - על רשימות ההמתנה המשתרכות לקבלת מלגה להתמחות קלינית ועל הצורך להתאגד ולפעול

דעות | 19/12/2014 | 17,571

כחצי שנה לאחר שמהלך הסדרת תהליך קבלת המלגות להתמחות יצא לדרך, נראה שרשימות ההמתנה להתמחות קלינית ארוכות עד מאד ומספר המלגות המתפנות מועט. לאחרונה פרסמה הפסיכולוגית... המשך

 

בזמן שהמתנת...

על רשימות ההמתנה המשתרכות לקבלת מלגה להתמחות קלינית ועל הצורך להתאגד ולפעול

מאת בן דואק

 

הכותב הוא בוגר המגמה לפסיכולוגיה קלינית של המבוגר באוניברסיטה העברית

 

בעת האחרונה עובר תחום בריאות הנפש ככלל ומקצוע הפסיכולוגיה בפרט, שינויים רבים. הרפורמה בבריאות הנפש שהלכה וקרמה עור וגידים בשנים האחרונות, ואשר אמורה להגיע למימוש בקיץ הקרוב, היא כמובן השינוי הגדול שבהם. כעיקרון, הרפורמה מציבה יעדים ברורים בנוגע להגדלת הנגישות ומספר הנהנים משירותי בריאות הנפש, ולמעשה הייתה אמורה לעורר אופטימיות בקרב העוסקים בתחום. אלא שהרפורמה כוללת בתוכה תמורות רבות - מלבד השינויים הכלכליים שהיא גוררת’ במעבר למימון על ידי קופות החולים, היא משפיעה על כלל פעילות הפסיכולוגים במגזר הציבורי . בין היתר, מסתמן שגם הכשרתם של הפסיכולוגים הקליניים תשתנה, ותכלול, למשל, הפחתה בנטל הפסיכודיאגנוסטיקה בשלב ההתמחות. שלל השינויים הללו, שרבים מהם עוד לא נהירים דיו, גורמים לתחושת אי וודאות גדולה בקרב הפסיכולוגים הצעירים, המצויים בשלבי ההכשרה השונים. לרבים מאתנו חסרה הבנה לגבי משמעותם של שינויים אלו, הזמן בו הם יכנסו לתוקף וכיצד הם ישפיעו על תהליך ההכשרה וההתמחות שבעיצומו אנו שרויים.

לצד אלה, שינוי משמעותי ביותר כבר נכנס לתוקף - מהלך הסדרת תהליך קבלת המלגות להתמחות. התהליך כולל יצירת רשימות המתנה, שנועדו באופן מוצהר לייצר שקיפות וארגון בתהליך מציאת ההתמחות, אלא שעם כל הודעה נוספת מטעם הפסיכולוגית הארצית, ד"ר ימימה גולדברג, מתבהרת תמונת המצב העגומה הנובעת ממנו. החל מסוף השליש הראשון של 2014, כל המבקש להתחיל התמחות במקום ציבורי נדרש למלא טפסים לאחר קבלת הזכאות למלגה. לפי פרמטרים שונים, שובצו כל המבקשים ב-4 אשכולות שונים. כחצי שנה לאחר שהתהליך יצא לדרך, נראה שהרשימות ארוכות עד מאוד (כמה מאות ממתינים בארבעה אשכולות) ומספר המלגות המתפנות מועט.


- פרסומת -

לאחרונה פרסמה הפסיכולוגית הארצית הודעה נוספת, לפיה נפתח אשכול נוסף, שנועד לסייע לאלה הנמצאים באמצע תהליך ההתמחות ואינם יכולים לסיימו מפני שחסרה להם מסגרת משלימה, מרפאתית או אשפוזית. בין היתר, נכתב בהודעה כי "מועמדים הממתינים להתחלת התמחות (מאשכול 4 הקודם – אשכול 5 החדש) לא יוכלו בשלב זה להגיש מועמדות למלגות המתפנות במסגרת מרפאתית" (ההדגשה במקור). הגשת מועמדות במסגרת אשפוזית שמורה, מאז תחילת פיילוט השימוש ברשימה, עבור אלה שכבר סיימו או עומדים לסיים את הפרק המרפאתי בהתמחותם. על כן, משמעות משפט זה היא שפסיכולוגים שטרם התחילו התמחות, לא יוכלו להתחיל כזו, עד להודעה חדשה. זאת בלי שצוינה הגבלת זמן בהודעה שפורסמה, מלבד האמירה המעורפלת כי "מועמדים מאשכול 5 ימתינו עד למציאת מקום התמחות של כל המועמדים מאשכול 4".

קשה למצוא מקבילה לתופעה של המתנה בלתי מוגבלת זו, במקצועות אחרים. ברפואה קיימת הגרלה לקביעת מקומות הסטאז' (במידת מה, השלב המקביל בלימודי הרפואה, לאחריו יכולים הרופאים לעבוד כרופאים), ומספר המקומות בסטאז' מותאם למספר המסיימים. רק בשנה שעברה נאבקו הסטודנטים לפיזיותרפיה על חשיבות השילוב של התנסות מעשית בהכשרתם והבטחת המקומות לכלל הסטודנטים בתחום, גם באמצעים של סגירת מסלול חדש ללימודים שנפתח בקרית אונו. לעומת זאת, בפסיכולוגיה, ובפרט בפסיכולוגיה קלינית, נפתחו בשנים האחרונות מסלולים חדשים ללימודים, אך לא נוספו, בהתאם, מספיק מלגות או תקנים להתמחות. כך, נוצר מצב שההמתנה ארוכה לא בגלל פרוטקציות או תעדוף כזה או אחר (המניע המקורי למהלך הרשימות והאשכולות), אלא פשוט מפני שאין מספיק אפשרויות להתמחות.

ניתן להבין, אם כן, את מידת הייאוש המלווה את כל אותם הפסיכולוגים המאכלסים את אשכול 5. לאחר 5-6 שנות לימודים, הם נשארים בלי יכולת לעסוק במקצוע ובלי אופק ברור או אפילו השערה מתי יוכלו להשלים את התמחותם. לכך יש להוסיף את השנים של עבודה בחינם או בשכר נמוך ב"התנסות מעשית" במהלך תואר הראשון ובפרקטיקום בתואר השני, ואת השכר הנמוך שמלווה את ההתמחות. שכר המינימום במשק, שהועלה בשנים האחרונות כדי להתאימו למדד ולעלייה ביוקר המחיה והדיור, יעבור בקרוב את גובה השכר שמקבלים מתמחים בפסיכולוגיה, לאחר שני תארים בעלי ביקוש גבוה, ולאחר 6-10 שנים במסלול ההכשרה. הרי גם התכתיב של התמחות בחצי משרה נקבע על מנת לאפשר למתמחים למצוא השלמת הכנסה, למלגה הנמוכה כל-כך, בעבודה בחצי משרה במקום אחר. עבודה במקום אחר? הרי במקצוע שלהם, כפסיכולוגים, הם אינם יכולים לעסוק.

ההודעה החדשה של הפסיכולוגית הארצית בדבר 'הקפאה' של האפשרות להתחיל התמחות, עוררה דיונים סוערים בקבוצת פייסבוק המרכזת פסיכולוגים צעירים, ולאחר פרץ הייאוש המתבקש, עלתה השאלה: כיצד ניתן להיאבק על זכויותינו? ההתכתבויות הארוכות העלו תחושה שיש רצון למאבק, אך אין מסגרת שתוכל לתמוך בו ולספק לו החזקה מתאימה. ההסתדרות היא איגוד מקצועי גדול, אך נציגי חלק מהציבור הקליני עזבו אותה והקימו איגוד משלהם. גם ועד המתמחים המשותף פועל בתחומים מסוימים עם ומול הוועדה, אך אף אחד מהארגונים הללו אינו מייצג, בפועל, את הפסיכולוגים במאבק על השכר ועל כמות המלגות מול משרד הבריאות, שכן אלה איגודים מקצועיים. הרי המחסור במקומות להתמחות זו בעיה שקיימת שנים, גם אם היא מתבררת במלוא חריפותה בשיטה החדשה. עד לעת זו לא התקבלה תשובה מהסתדרות המח"ר, ועד העובדים אליו שייכים הפסיכולוגים במגזר הציבורי, לגבי אפשרות לייצוג או מודעות לכך שיש בעיה ושינוי בתנאים. ובהזדמנות זו כדאי לציין שפסיכולוגים העובדים במגזר הפרטי אינם מאוגדים כלל ולכן ברוב המקרים זכויותיהם מצומצמות אף יותר משל עובדי המגזר הציבורי ואינן תחת פיקוח. נותר לתהות - האם אין איגוד מקצועי או ועד עובדים כלשהו המייצג את ציבור הפסיכולוגים בהכשרה או את ציבור הפסיכולוגים באשר הוא?.

מנקודת מעורפלת, מבולבלת ומיואשת זו, יוצאת קריאה להתארגנות, התאגדות ומאבק למען עתיד המקצוע. ישנם הרבה פסיכולוגים בארץ, המפולגים על בסיס סוג ההתמחות, או הזרם הטיפולי אליו הם שייכים. אלא שהתנאים הקשים שמלווים את תהליך ההכשרה הארוך שלנו משותפים לכל הפסיכולוגים. לדוגמא, התמחות חינוכית מתפרסת בדרך כלל על פני שנים רבות בהן ממשיך המתמחה לקבל שכר נמוך. זה הזמן ליצור מסגרת ברורה - איגוד מקצועי שייצג את האינטרסים של ציבור הפסיכולוגים, הן בנוגע לרפורמה הביטוחית בבריאות הנפש, מקומם של הפסיכולוגים ואופי תהליך ההתמחות בתוכה, והן בדיונים רלוונטיים בתקציב המדינה ובועדות משרד הבריאות. יש לדאוג לכך שתהיה הלימה בין מספר המתמחים הפעילים לבין מספר המסיימים את המגמות היישומיות השונות, כדי שלא נגיע למצב שההמתנה כה ארוכה עד שעובר עשור נוסף מסיום התואר השני ועד לסיום ההתמחות. ניתן לחשוב על מספר דרכי פעולה שיאפשרו זאת - בהגדלת תקציבים, קיצור ההתמחות עצמה, או, בעדיפות נמוכה יותר - סגירת מסלולים חדשים שנפתחו לאחרונה. בכל מקרה, יש לפעול לקיצור רשימות ההמתנה בהקדם. כמובן שמהלך משמעותי יאלץ לחכות עד לאחר כינון ממשלה חדשה בישראל, מינוי שר/ת בריאות ופתיחת דיוני התקציב מחדש. עם זאת, אני סבור כי אין סיבה להמתין לכל אלה על מנת להתאגד ולנסות ולקדם את הרעיונות המוזכרים כאן.


- פרסומת -

אסיים ב'מילה' לפסיכולוגים מומחים שאולי חושבים שסוגיה זו אינה נוגעת אליהם: יש שילעיזו ויגידו שלכם אינטרס הפוך, לשמר מצב של מיעוט מומחים חדשים, בכדי להבטיח את הפרנסה שלכם. אני מעדיף להאמין שאכפת לכם מעתיד המקצוע, ומחבריכם הצעירים למקצוע, המתקשים, לאורך שנים וחרף השקעה עצומה, להגיע למצב בו הם עוסקים בו.

ההתמחות שלנו בעולמם הפנימי של מטופלנו ובהקלת סבלם לא צריכה להניא אותנו מלפעול כציבור בעל אינטרסים. אין מדובר במילה גסה – מדובר בדרך להבטחת עתיד למקצוע הפסיכולוגיה ולעוסקים בו. יש להתאגד ולפעול ביחד להשגת אינטרסים אלו.

 

 

מטפלים בתחום

מטפלים שאחד מתחומי העניין שלהם הוא: תחנות בריאות הנפש, אנשי מקצוע, איגודים מקצועיים, סטודנטים, פסיכולוגיה חינוכית, פסיכולוגיה קלינית
דגנית שיין שרון
דגנית שיין שרון
עובדת סוציאלית
רחובות והסביבה
אירית כהן
אירית כהן
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, כרמיאל והסביבה
דני שלסמן
דני שלסמן
פסיכולוג
תל אביב והסביבה, כפר סבא והסביבה, אונליין (טיפול מרחוק)
עמר גורן
עמר גורן
פסיכולוג
שרון ושומרון, רמת גן והסביבה
רינה ברקוביץ'
רינה ברקוביץ'
פסיכולוגית
חיפה והכרמל, אונליין (טיפול מרחוק)
דניאל חשאי
דניאל חשאי
עובד סוציאלי
אונליין (טיפול מרחוק), נתניה והסביבה

תגובות

הוספת תגובה

חברים רשומים יכולים להוסיף תגובות והערות.
לחצו כאן לרישום משתמש חדש או על 'כניסת חברים' אם הינכם רשומים כחברים.

בן דואקבן דואק4/1/2015

תגובה לתגובות. ראשית, תודה לכולם על התגובות.
ברשותכם, אתייחס לנאמר בקצרה.
יונדב: אני שמח על תגובתך. אני מסכים שהמצב הוא תוצאה של השנים האחרונות. שיטת החלוקה החדשה רק העלתה אותו על פני השטח, בכך שריכזה את כל הממתינים ברשימה אחת, כך שניתן לראות את אורך הרשימה. האיזון בין תחומי ההתמחות השונים הוא מבורך, כמובן. האם תוספת התקציב שניתנה הביאה לפתיחת תקנים נוספים למתמחים? בנוסף, בהנחה שהמגמות החדשות שנפתחו לא צפויות להסגר, על התוספת להיות קבועה או שנגזר עליה להיות לא אפקטיבית. האם צפוי לקום גוף משותף למל'ג ולמשרד הבריאות? לא מצאתי עדויות לזה. מדבריך עולה כי מאבק הגדלת המלגות הוכתר בהצלחה. עם זאת, הערכות אחרונות מדברות על בין 200 ל-400 איש באשכול 5 שהולך ותופח, והמתנה של כ-3 שנים הצפויה למי שנכנס אליו כעת (הייתי מציע מספרים מדויקים, אך אלה נתונים שלא ניתנה לנו גישה אליהם). לגבי הגופים המייצגים, איחוד כוחות יהיה דבר מבורך. אך פניות חוזרות ונשנות שלי ושל חברי להסתדרות המח'ר נענו כי אינם עוסקים בכמות המלגות אלא רק בנושא מאבק השכר, והפ'י מסרו שהם גוף מקצועי ואינם מייצגים כארגון עובדים. לא ברור לי כיצד ניתן לנתק בין שני המאבקים, שכן הגדלת השכר יוביל אוטומטית, בהיעדר תוספת תקציבית, להקטנת כמות המלגות, ולהמתנה ארוכה עוד יותר. נותרה בעינה הטענה שעבור האנשים שממתינים להתמחות, שאינם מאוגדים בשום ארגון, אין ייצוג כלשהו.
רן: תודה על תגובותיך. הנושא של התארגנות נפרדת אינו ברור כעת שכן ישנה התעוררות בקרב הגופים הקיימים לקראת מאבק השכר, וכולי תקווה שיהיה ניתן להתקדם באחדות ולקדם את הדרישה להגדלת תקציבים ולא רק הגדלת שכר המתמחים. כאמור לעיל, אין כרגע בשום מסגרת יצוג לממתינים בתור.
צבי, תודה על הערותיך. כמובן שישנם המקומות הפרטיים, אך כאשר ישנם מאות ממתינים להתמחות, המשמעות היא שהם אינם מצאו את מקומם במסגרות הפרטיות, ואלה נוצרות לאור ביקוש מצד המטופלים ולא ביקוש מצד המתמחים כמובן. המצב אצל המתמחים במקומות הפרטיים פעמים רבות רע גם הוא - הם לעיתים מקבלים שכר נמוך יותר מאשר המלגה ואינם מאוגדים וכך אינם יכולים להלחם על זכויותיהם מול המעסיקים. המצב המפוצל כרגע הוא שחצי מהמתמחים מאוגדים וחצי אינם, ומשרד הבריאות מתפקד (באופן לא מוצלח) כמממן וכמפקח במקביל. ברוב תחומי הבריאות הוא נשאר בעיקר כמפקח (ר' הרפורמה בבריאות הנפש) וזה עשוי להיות הכיוון גם בעתיד. אך כגוף מפקח עליו גם להגדיר תנאי העסקה במהלך ההתמחות. לגבי שיעור הפסיכולוגים - יונדב התייחס לכך, ופתיחת המסלולים נובעת מביקוש גבוה בקרב התלמידים ומיוקרה. אולי רעש תקשורתי ופרסום של התקועים בתור יפחית את הביקוש ואת מספר המסלולים הקיימים.

צבי גילצבי גיל29/12/2014

אתה צודק, וכן. כל מה שכתבת נכון וצודק, וחשוב לקרוא גם את התוספות והעדכונים שיונדב הוסיף.
אינני יודע עד כמה מאבק מאורגן של מתמחים יכול לעשות אבל כדאי לנסות: זה צריך להיות לא פחות יעיל מאשר קיטורים של בודדים.
ועוד הערה: כל שיטת האשכולות וכו' קשורה למלגות שנותן משרד הבריאות. מלבדן יש מקומות התמחות במגזר הפרטי - שבו לא מקבלים מלגות אבל גם לא כפופים לתור של זכאי המלגות.
ככל שהמגזר הפרטי יגדל כך ינתן מענה, חלקי לפחות, למצוקת המתמחים.
מדובר לא רק במכונים פרטיים אלא בגופים נוספים שהם לא בהכרח למטרות רווח, למשל: שירותים פסיכולוגים אוניברסיטאיים.
בעוד שהמלגות עצמן מוצדקות ונחוצות, וצריך גם להרחיבן, הרי הן גם יצרו אפיק להעסקה זולה של מתמחים. גופים אלה אומרים לעצמם: למה לשלם משכורת למתמחה? בוא נבקש מלגה והממשלה תשלם עבורו.
הבעיה שהיא שבסופו של דבר מספר המלגות מוגבל, מעין שמיכה קצרה מדי, ומה שניתן כאן נלקח משם.
ועוד דבר: כפי שהוער למטה, פתיחת ממסלולים חדשים ללימודי פסיכולוגיה (תואר שני) היא באישור המל'ג, אין לה משמעויות תקציביות, ונפרדת לגמרי מהמלגות להתמחות. יש לחץ גדול הן של סטודנטים שרוצים להתקבל לתואר שני והן של מוסדות אקדמאיים שרוצים לפתוח מסלולים אלה, מטעמי שכר לימוד ויוקרה. וכך כל שנה גדל מספר המוסמכים שיוצאים מהן - ללא קשר לא למספר מקומות ההתמחות, לא למספר התקנים של פסיכולוגים במסגרות השונות, ולא לצורך כלל הציבור בפסיכולוגים.
כבר היום שעור הפסיכולוגים לנפש בישראל הוא מהגבוהים בעולם. אנחנו פונים ללימודי פסיכולוגיה בדרך-כלל מתוך צורך אישי שלנו ולא מחישובים של תועלתנות כלכלית, ואחר כך מתוסכלים מהקשיים הכלכליים שאנחנו פוגשים.

צבי גיל
פסיכולוג מומחה - אחראי על ההתמחות במכון פרטי

רן ספיררן ספיר22/12/2014

לגבי ההתאגדות. אביאל שלום. זהו נושא שצריך לבדוק אותו ברמה הטכנית. כיצד מאגדים דרך הסתדרות העובדים אזרחים שלא בסטטוס עובדים. כלומר, טרום מתמחים. וגם, האם מאגדים את כלל המתמחים, מכל הסקטורים? או מומחים ומתמחים? אני מוכן לבדוק את הנושא מול הסתדרות העובדים.
חשוב לי לציין כי אני חבר בועד המתמחים הקליני, ועד שהחברים בו פועלים בהתנדבות והוא לא ייצוגי.
בשלב ראשון, חשוב להבין מה סדר גודל המתמחים וטרום המתמחים הממתינים להתחלת התמחות ולהמשך התמחות. אני מציע להפיץ את הקובץ המקוון הבא כדי להתחיל לאגד את המתמחים וטרום המתמחים. אתה מוזמן להפיצו בקבוצות הפייסבוק השונות. אנחנו צריכים כמות ואת היכולת ליצור קשר. כלומר, שם פרטי ומלא, טלפון ומייל.
https://docs.google.com...Q/edit#gid=0

אביאל אורןאביאל אורן22/12/2014

עוד קצת פירוט.... היי רן, אתה יכול לפרט מעט יותר על הנושא? אני חושב שיש כרגע נכונות לבצע מהלך בסגנון בקרב המתמחים.

רן ספיררן ספיר22/12/2014

תשובה ל: מי מייצג אותנו?. חשוב להבין כי גוף מייצג לא יכול ליפול מהשמים. על ציבור הפסיכולוגים המתמחים להבין כי כדי להיות מיוצגים, הם צריכים לבחור את הנציגים שלהם. ישנה אפשרות להתאגד בהסתדרות העובדים, על ידי חתימות של שליש מאוכלוסיית המתמחים, לבחור מספר נציגים ולקבל סיוע מקצועי ומשפטי בנושא.

סילביה איילוןסילביה איילון21/12/2014

מאבק צודק. מאמינה שפסיכולוגים הוותיקים והחדשים נצא למאבק הצודק כולנו .חג שמח!!!!

יונדב גרוסיונדב גרוס21/12/2014

כמה הערות. שלום בן. ברשותך, כמה הערות למאמר. מצב ההתמחות בפסיכולוגיה אינו טוב בלשון המעטה כבר שנים. שיטת חלוקת המלגות החדשה הגיעה לאחר פנייה של מתמחים למשרד הבריאות. בעיקר עקב המצב הנוראי במגמות הלא קליניות. הוועד הקליני הצביע על שתי נקודות מרכזיות- חוסר הוודאות בתהליך והעדר הסדרה והשני חוסר בתקנים והמתנה ארוכה כאשר במקביל נפתחות מגמות חדשות. השיטה החדשה מאזנת בתהליך הדרגתי את חלוקת המלגות בין התחומים השונים ומסדירה את הפנייה להתמחות כך שאתה אמור להתקבל להתמחות לפי המועד בו קיבלת זכאות למלגה. במקביל לכך נתקבלה תוספת תקציב משמעותית של בין 7-10 מיליון ש'ח בשנה למשך שנתיים (עם אמירה של מנכ'ל משרד הבריאות שהדבר אמור להימשך מעבר לכך). השיטה החדשה היא חדשה ולכן היא עדיין נלמדת תוך כדי תנועה ואף נוצרו בה הרבה 'יצורי כלאיים' הנוגעים לשנת המעבר בין השיטות ומקבלי ההחלטות צריכים לקבל הכרעות לא פשוטות כשלכל אחת מהן יש השפעה על ציבור מסוים. לגבי הנושא של פתיחת מגמות חדשות- הוא אינו תלוי במשרד הבריאות אלא במל'ג. משך שנים הייתה התנגדות של משרד הבריאות לכך עקב בקשת הפסיכולוגית הארצית, אך בסופו של דבר לאחר שנים שהמל'ג עיכב פתיחת מגמות חדשות עד לשיפור במצב ההתמחות ולא נעשה שינוי בנושא, הוחלט לפתוח את המסלול ברופין ולאחריו נפתחו מסלולים נוספים. עדיין יש תקווה שגוף חדש המשותף למל'ג ולמשרד הבריאות יעשה סדר בבלגן.
כתבת שאף גוף אינו מייצג את הפסיכולוגים במאבק על השכר ועל כמות המלגות. כפי שכתבתי, ועד המתמחים נאבק משך שנים על הגדלת המלגות והן אכן הוגדלו (עם או בלי קשר למאבק). בנושא השכר גופים שונים בעולם הפסיכולוגיה חברו יחדיו על מנת למקסם את התוצאות של מאבק השכר הקרב ובא (ושנדחה כבר מספר פעמים) בהם הפ'י, הסתדרות המח'ר וצוות מאבק השכר של ועד המתמחים. בדיוני השכר הקרובים ישבו כפי הנראה גם מתמחים סביב לשולחן הדיונים. בכל אופן גם עכשיו פועל ועד המתמחים בכיוונים שונים ומי שרוצה לקדם את התחום, חבל שיביא לפיצולים נוספים והוא מוזמן לחזק את הוועד, את צוות מאבק השכר ולהצטרף להפ'י. כוחנו באחדותנו.